کد خبر: ۵۵۹۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۸

نقش روابط زوجین در افزایش رفتارهای پرخطر جنسی

دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روانپزشکان ایران، اختلالات کارکرد جنسی را از عواملی عنوان کرد که می تواند منجر به افزایش رفتارهای پرخطر جنسی شود.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا دانشمند، در سومین گردهمایی بین المللی و هفتمین سمینار سراسری ایدز، گفت: در رفتارهای پرخطر جنسی اطلاع رسانی ها و آگاهی بخشی ها عمدتا برای گروه هدف جوانان و نوجوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال صورت گرفته است، درحالی که فعالیت های جنسی محدود به این گروه سنی نیست.

وی با اشاره به حجم تبلیغاتی وسیع رسانه ای در خصوص رفتارهای جنسی و عوارض و ناکامی های ناشی از آنها در جوانان و نوجوانان به تبیین اصول مربوط به مدل درمانی مذکور از جمله  داشتن توقعات متناسب و واقع بینانه زوجین، دستیابی به آرامش و لذت، توجه به تمایلات زوجین، توجه به هدف اصلی رابطه جنسی در زوجین و نگرش مثبت به رابطه جنسی پرداخت.

به گفته این روانپزشک، در گذشته برای درمان اختلالات کارکرد جنسی بر عوامل روانشناختی و ارتباطی تاکید می شد و سپس مدل های طبی و دارویی باب شد که کارآیی چندانی نیز نداشت. اما امروزه استفاده از مدل درمانی رفتارهای جنسی به حد کفایت خوب در نظر گرفته می شود.

دانشمند، پنج هدف اصلی رابطه جنسی زوجین را که باید همزمان مورد توجه قرار گیرد تولید مثل، کاهش اضطراب، لذت جنسی، افزایش اعتماد به نفس، رضایت و نزدیکی در رابطه زناشویی عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت رابطه جنسی در تحکیم خانواده و رضایتمندی زوجین افزود: درصورتی که روابط زناشویی از کیفیت خوبی برخوردار باشد  افراد کمتر به رفتارهای پرخطر روی می آورند و این می تواند یک راهکار مناسب در این مقوله باشد.

آذرخش مکری نیز در این پانل علمی با اشاره به افزایش شیوع بیماری ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی در جامعه تاکید کرد: با مداخلات صحیح و کاهش رفتارهای پرخطر جنسی و تعدد شرکای جنسی می توان مانع گسترش اچ آی وی شد اما این موضوع نیازمند مداخلات جدی در ابعاد مختلف است.

این متخصص روانپزشکی رابطه جنسی را یک مهارت برشمرد که با زندگی واقعی درهم تنیده است و مفهومی تکامل یابنده در سراسر زندگی است و تاکید کرد: زوجین باید انتظارات خود در این خصوص را با یکدیگر بیان کنند تا مبادا عدم رضایتمندی و ناکامی باعث انجام رفتارهای پرخطر جنسی شود.

وی ضمن تبیین دلایل عدم ثبات روابط جنسی وعوامل مرتبط با دلزدگی جنسی زوجین خاطرنشان کرد: افزایش شرکای جنسی و موضوع دلزدگی جنسی زوجین موضوعی نگران کننده است که در کنترل آن باید به ترویج و ارتقای فرهنگ عمومی بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، مکری تاکید کرد: تقویت و تحکیم بنیان خانواده نیازمند زیرساخت های نسلی است و مداخلات بسیاری را می طلبد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین