کد خبر: ۵۵۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۸

مذاکره ژاپن و انگلیس در مورد ایران

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فرانسه شینزو آبه در اولین مقصد تور اروپایی خود پس از ورود به لندن و دیدار با همتای انگلیسی‌اش در کنفرانس خبری مشترک با وی در مورد موضوعاتی همچون تقویت روابط دو جانبه ژاپن و انگلیس، بحران اتمی کره‌شمالی و مساله هسته‌ای ایران صحبت کرد. 

در این کنفرانس تاکید شد دو کشور دارای منافع مشترک در برخورد با چالش‌های جهانی از جمله عدم تکثیر هسته‌ای هستند و در این راستا خواستار تقویت تلاش‌های جهانی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران و کره‌شمالی شدند. 

روزنامه فایننشیال تایمز با اشاره به سفر شینزو آبه به انگلیس گزارش داد اگرچه تمرکز نخست وزیر ژاپن بیشتر بر روی مساله کره‌شمالی است اما بسیاری از کشورهای اروپایی با وجود آزمایش اتمی کره‌شمالی توجه کمتری به این مساله دارند و بیشتر مایلند در مورد مساله هسته‌ای ایران بحث کنند. این روزنامه افزود: البته تاثیر برنامه هسته‌ای تهران بر ژاپن نیز غیر قابل انکار است. سال گذشته ژاپن با وجود آنکه بخش قابل توجهی از نفت خود را از ایران وارد می‌کند اما در جهت همسویی با تلاش‌های جهانی برای مهار ایران سهم خود در توسعه میدان نفتی آزادگان را از 75 درصد به 10 درصد رساند.
 
یک مقام ارشد ژاپنی نیز گفت:  آبه در سفر خود به کشورهای اروپایی‌ تلاش خواهد کرد توازنی بین اقدامات ژاپن در مورد ایران و تلاش‌های جمعی جهت مقابله با کره‌شمالی ایجاد کند. وی افزود: اجتناب از وضع استانداردهای دوگانه در مقابل کره‌شمالی و ایران بسیار مهم است. 

اظهارات این مقام ژاپنی در مورد برخورد مشابه با ایران و کره‌شمالی در حالی صورت می‌گیرد که به اذعان اکثر کارشناسان این دو مورد قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. مهم‌ترین مساله آزمایش اتمی توسط کره‌شمالی است که تفاوت اصلی برنامه هسته‌ای دو کشور را تشکیل می‌دهد. 

بعلاوه ایران به عنوان عضو معاهده عدم تکثیر هسته‌ای (NPT) فعالیت می‌کند و از این‌رو می‌توان فعالیت‌هایش را قانونی دانست اما کره‌شمالی از پیمان NPT خارج شده و آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. از این‌رو برخورد یکسان با تهران و پیونگ یانگ منطبق با هیچ‌ منطق بین‌المللی نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین