کد خبر: ۵۵۹۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

تاریخچه دیپلماسی به‌وسیله حیوانات+تصاویر

در دوران پس از جنگ حیوانات به طور عمده به عنوان نمادی از دیپلماسی عمومی و حسن نیت مورد استفاده قرار گرفتند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه "فارین پالسی" با انتشار گزارشی درباره تاریخچه استفاده از حیوانات در دیپلماسی می‌نویسد: "در طول تاریخ حیوانات مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا جریان‌ها و کشورها بر دشمنان پیروز شوند، اتحادها را ایجاد کنند و گاهی اوقات برای ارعاب حریف خود از آن استفاده کنند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ برای مثال، در اواخر دهه 1820 میلادی، محمد علی پاشا حاکم وقت مصر سه زرافه را به دادگاه‌های اروپایی به عنوان یک مانور دیپلماتیک و کاری شگفت‌انگیز فرستاد. در دوران پس از جنگ حیوانات به طور عمده به عنوان نمادی از دیپلماسی عمومی و حسن نیت مورد استفاده قرار گرفتند". 

درباره دیپلماسی به وسیله حیوانات چه می‎دنید؟+تصاویر

این نشریه در ادامه می‌نویسد: "در این میان می‌توان به "دیپلماسی پاندا" در مورد "ریچارد نیکسون" رییس جمهوری سابق آمریکا اشاره کرد. آغاز دیپلماسی به وسیله حیوانات در عصر مدرن با ابتکار عمل چینی‌ها بود که پاندادهایی را به خارج از چین برای دوستان و رقبای خود می‌فرستادند و از این طریق خواستار بهبود روابط با سایرین بودند و تا حدودی نیز از این موضوع به عنوان قدرت نرم خود استفاده می‌کردند. چین در دهه 50 میلادی پانداها را به اتحاد جماهیر شوروی فرستاد. پس از سفر نیکسون به پکن در سال 1972 میلادی و از سرگیری روابط دیپلماتیک، چین در قبال امریکا نیز اقدام مشابهی را انجام داد. نیکسون نیز متقابلا دو Muskox (نوعی بز بزرگ با شاخ‌های منحصربفرد بزرگ و پوستی ضخیم که بومی امریکای شمالی و گرینلند است) را برای مائو رهبر وقت چین به عنوان هدیه ارسال کرد". 

"فارین پالسی" در ادامه می‌نویسد "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه نیز با نشان دادن سگ‌ها به نوعی قصد نمایش قدرت را دارد. در سال 2007 میلادی "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان برای دیدار با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین به سوچی سفر کرد. شاید او فکرش را هم نمی‌کرد که سگ پوتین در آن دیدار حضور داشته باشد. در آن دیدار مرکل از سگ ترسیده بود و عکس‌ها نشان می‌دادند که با چشمانی نگران به سگ نگاه می‌کند؛ چیزی که به نظر می‌رسید پوتین نیز متوجه آن شده بود. او از مرکل پرسید: "سگ‌ها شما را ناراحت نمی‌کنند"؟ و در ادامه گفت که من مطمئن هستم که سگ‌ها می‌دانند چگونه رفتار کنند. پوتین گفته بود که بخاطر آن رویداد از مرکل عذرخواهی کرده بود و نمی‌دانست که مرکل از سگ‌ها می‌ترسد؛ ادعایی که بسیاری از ناظران سیاسی درباره صحت آن تردید دارند. با توجه به آنکه پوتین پیشتر از ماموران کا گ ب بوده و حتما از طریق منابع امنیتی دریافته که مرکل از سگ‌ها می‌ترسد". 

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که در سال 2017 "قربان قلی بردی محمدف" رییس جمهوری ترکمنستان با دانستن این موضوع که پوتین سگ‌ها را دوست دارد به او یک توله سگ شپرد بومی آسیای مرکزی را هدیه داد. او مایل بود تا بار دیگر صادرات گاز طبیعی به روسیه از سر گرفته شود. مشخص نیست که این سگ تاثیرگذار بوده است یا خیر. با این حال، روسیه برای از سرگیری واردات گاز طبیعی از ترکمستان در سال آینده برنامه‌ریزی کرده است. 

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که "تونی ابوت" نخست‌وزیر وقت استرالیا در نوامبر 2014 میلادی نیز زمانی که کشورش میزبان نشست جی-20 بود از کوالا به عنوان ابزاری در دیپلماسی استفاده کرد. در آن جلسه مداخله روسیه در اوکراین بر کل نشست سایه انداخته بود. 

روزنامه "گاردین" نیز به‌تازگی در گزارشی تحت عنوان "چرا پوپولیست‌ها گربه را تحسین می‌کنند و از آن در تبلیغات سیاسی خود استفاده می‌کنند"، می‌نویسد:"معاون نخست‌وزیر راستگرای ایتالیا با استفاده از تصاویر گربه در پست‌های توئیتری ضدمهاجرت خود در فیسبوک طوفانی را در ایتالیا به راه انداخته است. او به عمد گربه‌های سفید و روشن را نشان می‌دهد. 

طرفداران "متئو سالوینی" عکس‌هایی از گربه‌های‌شان را برای او ارسال کردند تا او در صفحه خود در فیسبوک قرار دهد و از طریق آن به مهاجران بیرحمانه حمله کند. برخی دیگر نیز گفته‌اند که سالوینی از عکس گربه‌ها استفاده می‌کند تا بحران بدهی‌ای که دولت ایتالیا با ان روبرو است را در حاشیه قرار داده و سر طرفداران‌اش را گرم کند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین