کد خبر: ۵۵۹۸۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸

در نشست جی‌۲۰ چه می‎گذرد؟+عکس

کاخ سفید ادعای مسکو را رد کرده و توقیف ناوچه‌های اوکراینی را دلیل اصلی لغو ملاقات ترامپ با رئیس جمهوری روسیه عنوان کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
رهبران قدرت های بزرگ اقتصادی جهان روز جمعه در بوئنوس آیرس گردهم آمدند تا در نشست گروه ۲۰ در خصوص مهمترین موضوعات جهانی از جمله بحران مهاجرت، تنش های منطقه ای، تغییرات آب و هوایی و نیز توافقنامه های تجاری گفتگو کنند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سران کشورهای شرکت کننده در حالی دور نخست گفتگوها تحت عنوان «توسعه منصفانه و پایدار» را آغاز کردند که دو موضوع مهم از همان ابتدا بر اجلاس امسال گروه بیست سایه انداخته بود: نخست تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به افزایش تعرفه های گمرکی بر واردات کالاهای چینی و دیگر بالاگرفتن تنش و رویارویی نظامی میان روسیه و اوکراین.

در نشست جی‌۲۰ چه می‎گذرد؟

از سوی دیگر این نشست دو روزه فرصتی مناسب برای شرکت کنندگان جهت پیشبرد مذاکرات به بن بست رسیده و تلاش برای یافتن راه حل های جدید بحران ها و مناقشات کنونی است.

رهبران بیست کشور قدرتمند صنعتی برای نخستین بار سال ۲۰۰۸ گرد هم آمدند تا راهی برای نجات اقتصاد جهانی پس از اوج گیری شدیدترین بحران مالی هفت دهه اخیر بیابند.

سایه جنگ تجاری آمریکا و چین بر مذاکرات

گروه بیست G۲۰ که دو سوم جمعت جهان را نمایندگی می کند در حالی سیزدهمین اجلاس خود را برپا کرده که احساسات ناسیونالیستی در بسیاری از کشورهای جهان رو به گسترش است. رهبران بیست اقتصاد بزرگ دنیا که گردش بیش از هشتاد درصد از اقتصاد جهان را در دست دارند در این شرایط با مسائلی روبرو هستند که از یک سو توان و ظرفیت های موجود در گروه بیست برای مقابله با تنش های تجاری و اقتصادی را به چالش کشیده و از سوی دیگر باعث تزلزل در بازارهای جهانی و نیز زمینه ساز بروز اختلاف های ژئوپولیتیک شده است.

جنگ تجای میان آمریکا و چین، دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان بیش از هر چیز مذاکرات بوئنوس آیرس را تحت الشعاع قرار داده است. هر دو کشور پیش از این در اقدامی متقابل تعرفه های گمرکی بر صدها میلیاد دلار واردات کالاهای رقیب را افزایش داده اند.

حل اختلافات موجود میان واشنگتن و پکن که بر رشد اقتصاد جهانی سنگینی کرده می تواند بهترین خروجی اجلاس گروه یبست در سال جاری باشد. بازارهای مالی جهان در صورت بروز توافق میان رهبران آمریکا و چین از هفته آینده روند رشد در پیش خواهند گرفت.

دونالد ترامپ ساعاتی پیش از آغاز نشست اعلام کرد که نشانه های خوبی را برای مذاکره با همتای چینی خود مشاهده کرده است.

تغییرات آب و هوایی پاشنه آشیل مذاکرات

تغییرات آب و هوایی از دیگر موضوعاتی است که شرکت کنندگان تلاش خواهند کرد برای دستیابی به توافق های جدید در خصوص آن بحث و تبادل نظر کنند.

این موضوع همچنین به همراه مسئله مهاجرت و توافقنامه های تجاری از محورهای عمده بیانیه پایانی به شمار می رود که قدرت های بزرگ اقتصادی جهان یکروز پیش از شروع اجلاس تلاش کردند برای رسیدن به یک جمع بندی کلی در باره آن به توافق دست یابند.

خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس و بدگمانی ترامپ نسبت به تاثیر فعالیت های انسانی و اقتصادی بر گرمایش زمین از هم اکنون تردیدهایی را در باره احتمال دست یابی به تفاهم بر سر این بخش از بیانیه پایانی پدید آورده است.

این نگرانی با نگاهی کوتاه به گذشته و یادآوری اختلافات موجود میان دو ابر قدرت اقتصادی بیشتر تشدید می شود؛ جایی که نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست همکاری اقتصادی آسیا – پاسیفیک (اپک) پس از خط و نشان کشیدن هیئت های نمایندگی آمریکا و چین برای یکدیگر بر سر موضوعاتی چون تجارت و امنیت برای نخستین بار از انتشار بیانیه مشترک عاجز ماندند.

رئیس جمهوری آرژانتین بارها نسبت به احتمال بالای دستیابی به توافق جمعی در خصوص بیانیه پایانی ابراز خوشبینی کرده است. این در حالیست که یک مقام آمریکایی به صراحت اعلام کرده است که نمایندگان کشورش با هر بیانیه ای که مغایر با مواضع کاخ سفید تنظیم شود مخالفت خواهند کرد.

بحراین اوکراین

تنش نظامی اخیر میان روسیه و اوکراین یکی دیگر از مسائل مورد بحث میان شرکت کنندگان در اجلاس گروه بیست است. ولادیمیر پوتین که کشورش همچنان تحت تاثیر اختلافات با اوکراین با تحریم های اروپا و آمریکا روبرو است در سخنانی اعمال «تحریم های یکجانبه» را رویکردی باطل و بیهوده توصیف کرده و نسبت به گسترش سیاست های حمایتگرایانه اقتصادی و نیز نادیده گرفتن اصل برابری میان کشورها هشدار داده است.

از سوی دیگر دوناد توسک، رئیس شورای اروپا با اشاره به وجود اختلاف های عمیق در میان اعضای گروه بیست اعلام کرده است که در پی تنش اخیر میان مسکو و کی یف تحریم های اقتصادی اروپا بر ضد روسیه ماه آینده به طور قطع تمدید خواهد شد.

این بحران همچنین بهانه ای به دست دونالد ترامپ داد تا ملاقات از پیش برنامه ریزی شده خود با ولادیمیر پوتین را در لحظه آخر لغو کند.

رئیس جمهوری آمریکا در توییتی اعلام کرد تا زمانی که ناوچه ها و ملوان های اوکراینی به کشورشان بازگردانده نشده اند امکان انجام این ملاقات وجود ندارد.

این در حالیست که به اعتقاد مسکو مسائل داخلی آمریکا و به خصوص اعتراف مایکل کوهن، وکیل سابق دونالد ترامپ به دروغکویی در جمع نمایندگان کنگره دلیل اصلی لغو این دیدار بوده است. آقای کوهن که در دادگاه فدرال نیویورک حاضر شده بود تایید کرد که نمایندگان کنگره را درباره مقیاس و وضعیت پروژه شرکت ساخت‌و‌ساز ترامپ در روسیه گمراه کرده و ابعاد طرح را کم‌‌رنگ‌تر از آن‌چه بوده جلوه داده است.

کاخ سفید ادعای مسکو را رد کرده و توقیف ناوچه‌های اوکراینی را دلیل اصلی لغو ملاقات ترامپ با رئیس جمهوری روسیه عنوان کرده است.

بن سلمان مهمان ویژه نشست

حضور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به عنوان میهمان در این نشست نگاه عمده رسانه ها و خبرنگاران را به خود معطوف کرده است.

در نشست جی‌۲۰ چه می‎گذرد؟

عربستان که پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ریاض با انتقاد شدید جامعه جهانی مواجه شده، ولیعهد جوان را به جمع رهبران قدرت های اقتصادی فرستاده تا بلکه بتواند اندکی از زهر واکنش های خشمگینانه بکاهد. نکته جالب در این میان ابراز تمایل بسیاری از سران کشورهای غربی برای گفتگو با ولیعهد عربستان در حاشیه نشست گروه بیست است.

ولادیمیر پوتین از جمله این رهبران است که پیشتر با ابراز خرسندی از همکاری مسکو و سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک که عربستان یکی از اعضای پرنفوذ آن محسوب می شود، ایجاد توازن در زمینه عرضه و تقاضای نفت را تا حدود زیادی متاثر از نقش مثبت ریاض و محمد بن سلمان عنوان کرده بود.

کرملین که گویا همانند کاخ سفید اولویت اقتصادی از هر چیزی برایش مهم تر است پایان ماه اکتبر به صراحت اعلام کرد دلیلی نمی بیند که روایت مطرح شده از سوی خانواده سلطنتی عربستان در خصوص قتل جمال خاشقجی را باور نکند.

اما دونالد ترامپ، حامی اصلی محمد بن سلمان که وی را مبری از هرگونه نقش مستقیم در ماجرای قتل جمال خاشقجی می‌داند از دیگر چهره‌های سرشناس اجلاس گروه بیست بود که با ولیعهد عربستان خوش و بش کرد.

با این حال رئیس جمهوری آمریکا پیش از آغاز نشست اعلام کرد که با محمد بن سلمان گفتگویی انجام نداده است.

خبر ملاقات و گفتگوی محمد بن سلمان با دیگر رهبران اروپایی از جمله امانوئل ماکرون بخش دیگری از حواشی پرمخاطب این اجلاس برای رسانه ها و خبرنگاران بوده است.


منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
0
0
ترکیه و عربستان جز ج۲۰ هستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین