کد خبر: ۵۵۹۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲

گزارش 455 مورد اچ‌آی‌وی مثبت در تبریز طی 6 ماهه نخست امسال

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از گزارش 455 مورد اچ‌آی‌وی مثبت در شش ماهه نخست امسال خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
«عباسعلی درستی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که امسال، شعار «برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش اچ‌آی‌وی می‌دهم»، به‌عنوان شعار روز جهانی مبارزه با ایدز، انتخاب شده است، گفت: بسیج همگانی برای شناسایی افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تخمین زده می‎شود که 60 هزار نفر در کشور، مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند. 

وی افزود: کل موارد ثبت شده از ابتدا تاکنون 38 هزار و 474 نفر بوده و طبق آمار شهریورماه امسال، از  افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی که  شناسائی شده و در قالب آمار، به ثبت رسیده‌اند، 24 هزار و 860 نفر زنده هستند که از این تعداد 14 هزار و 459 نفر برای دریافت خدمات به مراکز ارائه‌دهنده خدمت مراجعه کرده و 12 هزار و 434، نفر تحت درمان قرار دارند. 

وی ادامه داد: اگرچه 84 درصد کل موارد را مردان و 16 درصد را زنان تشکیل می‌دهند، اما الگوی انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‎های اخیر تغییر کرده است، به طوری‌که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در شش ماهه نخست امسال، 31 درصد موارد ثبت را زنان و 69 درصد آن‌ها را مردان تشکیل می‌­دهند. 

درستی در ادامه با اشاره به علل ابتلا به اچ‌آی‌وی در میان کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده است، گفت: تزریق با وسایل مشترک در میان مصرف‌کنندگان مواد 67.5  درصد، انتقال از طریق رابطه جنسی 18.7 درصد و انتقال از مادر به کودک 1.6 درصد سهم داشته است، راه انتقال در 11.5 درصد از این گروه، نامشخص است. 

وی افزود: در سال‎های پیش از اجرای سیاست پالایش 100 در صدی خون سالم، راه انتقال 0.7 درصد از این موارد مربوط به تزریق خون و فرآورده‌های خونی توسط سازمان انتقال بود، اما هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‎های خونی ثبت نشده است. 

 وی ادامه داد: در میان مواردی که در شش ماهه نخست امسال تشخیص داده شده است، راه احتمالی انتقال در 37 درصد موارد، اعتیاد تزریقی، در 40 درصد روابط جنسی، دو درصد مادر به کودک بود و در 21 درصد نیز راه احتمالی ابتلا بیان نشده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز تا پایان 6 ماهه نخست امسال 455 مورد اچ‌آی‌وی مثبت گزارش شده است که از این تعداد 205 نفر تاکنون فوت شده­‌اند.

وی با بیان این‌که الگوی انتقال در استان ما نیز مشابه الگوی کشوری است، یادآور شد: همانند سایر نقاط کشور در استان ما نیز در دو سال اخیر، انتقال جنسی، روند رو به افزایشی را نشان می­‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین