کد خبر: ۵۶۰۱۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
رئیس اداره امور عربستان در وزارت خارجه:

ایران تهدیدی برای عربستان نیست/منافع ایران ایجاب نمی‌کند که عربستان دچار بی‌ثباتی شود

رئیس اداره امور عربستان در وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران تهدیدی برای عربستان نیست و منافع ایران ایجاب نمی‌کند که عربستان دچار بی‌ثباتی شود.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن درویش‌وند ، صبح امروز در نشست« علمی -تخصصی چشم انداز روابط ایران و عربستان» که در دانشگاه علامه برگزار شد ، در بخشی از سخنان خود گفت :  ایران و عربستان دو قدرت مهم منطقه هستند و این دو  قدرت نمی‌توانند نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت باشند.

وی با بیان اینکه در همین چارچوب آنها دو راهکار در پیش رو دارند یا اینکه با یکدیگر تعامل سازنده داشته باشند یا اینکه باید با یکدیگر رقابت کنند و این رقابت خدای نکرده  به مرور به خصومت تبدیل شود، اظهار کرد: مرزهای ایران و عربستان در هم تنیده است و دو کشور می‌توانند بر روی مسائل مشترک با یکدیگر کار کنند .

وی با بیان اینکه تهران و ریاض با توجه به برخورداری از ذخایر نفتی می‌توانند در این زمینه با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند، گفت: ولی متاسفانه می‌بینیم که در یک روند تاریخی این محصول تبدیل به موضوعی برای رقابت بین دو کشور شده است.

این مقام مسئول در وزارت خارجه با اشاره به مخالفت سعودی‌ها  با ایجاد توافق هسته‌ای و وقفه‌ای  که آنها در این زمینه در مقطعی با دادن برخی از قول‌ها و وعده‌ها به آمریکایی ها  به وجود آوردند ،  تصریح کرد:  همان طور که پیش از این گفتم دو کشور ایران و عربستان بر پایه  اشتراکاتی که دارند، می‌توانند همکاری‌های سازنده داشته باشند اما اکنون می بینیم که در داخل عربستان گروهی بر روی کار آمده‌ است که باعث ایجاد مشکلات جدی در این کشور شده‌اند، درواقع به نوعی در این کشور کودتا شده است و حکومت آل سعود به حکومت آل سلمان و حکومت آل سلمان به حکومت محمد بن سلمان تغییر پیدا کرده است‌.

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه طبق اخبار منتشر شده در حال حاضر ۳۰۰ نفر از شاهزاده‌های سعودی ممنوع‌الخروج هستند و وهابیت به عنوان زیرساخت عربستان تحت فشار است و تعدادی از علما در این کشور بازداشت شده‌اند، ادامه داد:  دولت عربستان در داخل کشورش با بحران ساختاری روبرو است  و این بحران باعث شده که توازن در این کشور به هم بخورد در چنین شرایطی  سعودی‌ها ترجیح داده‌اند که اقدام به فرافکنی کنند و به جای حل بحران‌های داخلی‌شان این مشکلات و مسائل را به یک دشمن خارجی به نام ایران منتسب کنند . 

درویش وند با بیان این که سعودی‌ها در  نقاط مختلف جهان دست به اقداماتی علیه ایران زده‌اند و در این زمینه هزینه‌های بسیاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: آنها مدعی هستند که ایران تهدیدی برای عربستان است در حالی که این تصور اشتباه است و ما تهدیدی برای عربستان نیستیم و  منافع ایران ایجاب نمی‌کند که عربستان دچار بی‌ثباتی شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین