کد خبر: ۵۶۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۵ - ۲۰:۳۲

چرا آمریکا به سفارت ایران حمله کرد؟

آفتاب‌‌نیوز : جهانگیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب  افزود:‌ این حمله بازتاب اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام در 13 آبان 58 است. آمریکا پس از چندین سال هنوز به دنبال جبران این اقدام شجاعانه ایران است. 

وی ضمن یادآوری اقدامات آمریکا علیه ایران گفت: من این حمله را در دو سطح تحلیل می‌کنم. با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره و پس از اظهارات صریح رییس کنگره آمریکا که گفته بودند آمریکا در باتلاق عراق درگیر است و پس از اظهارنظرهای سیاست‌مدارانی که عراق را ویتنام دوم قلمداد کرده بودند و همچنین اظهارات شیراک و سایرین، بوش به دنبال تغییر فضای موجود در عراق است. 

وی در ادامه سخنانش افزود:‌ بوش به دنبال یافتن متهم جهت سرپوش گذاشتن بر افتضاحات سیاسی خویش در عراق است چرا که اینان شکست سختی را در عراق متحمل شده‌اند، بنابراین فضاسازی و ایجاد بحران را یکی از عوامل جبران این شکست می‌دانند. 

جهانگیرزاده در ادامه و با تشریح دومین جنبه تحلیل خود گفت: آمریکا به دنبال ایجاد فضای روانی در دنیا است. چرا که به خوبی می‌دانند عراق به موضوع مهمی در دنیا تبدیل گشته و می‌خواهند مشکلات این کشور را نتیجه دخالت کشورهای خارجی قلمداد کنند و بنابراین اظهار می‌دارند که از نمایندگی جمهوری اسلامی در عراق، مدارک و اسناد مهمی دال بر دخالت ایران در عراق را به دست آورده‌اند. 

وی مقصود نهایی بوش را نجات حزب جمهوریخواه از منجلاب ارزیابی کرد و گفت: عنوان دخالت ایران در امور داخلی عراق، توجیهی برای افزایش تعداد نیروهای مسلح موجود در آن کشور است و بوش با انجام چنین اقداماتی قصد رهانیدن حزب جمهوریخواه از منجلاب را دارد، منجلابی که رئیس جمهور فعلی آمریکا برای حزب مادر خویش ایجاد کرده است. 

وی با بیان این که منطق سیاسی در روابط بین‌الملل مخدوش شده است افزود: ما اکنون شاهد آن هستیم که پروتکل‌ها و قراردادها به راحتی توسط قدرت‌های بزرگ دنیا شکسته می‌شوند و اگر آمریکا بخواهد با این اقدامات چالشی برای دیپلماسی ایران ایجاد کند باید به طور قاطع و جدی از اصول بنیادین روابط خارجی خویش دفاع کنیم و همین طور باید مواظب باشیم تا در دام آنان گرفتار نشویم. 

نماینده مردم ارومیه، رفتار آمریکا را شتاب زده دانست و افزود: باید مواظب بود تا به راهی که آمریکا علاقمند است نرویم. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین