کد خبر: ۵۶۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۹
وزیر خارجه آمریکا خبر داد:

حمله به سفارت ایران با دستور بوش

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در عراق بر اساس دستور مستقیم جرج بوش صورت گرفته است. وزیر خارجه آمریکا که با روزنامه نیویورک تایمز مصاحبه می‌کرد با اشاره به این که «رئیس جمهور آمریکا چند ماه قبل دستور حملات دفاعی نظامی گسترده علیه اقدامات ایران در عراق را صادر کرده بود» تصریح کرد که حمله روز پنج‌شنبه ارتش ایالات متحده به دفتر دیپلماتیک ایران در «اربیل» عراق تصمیمی بوده که از سوی جرج بوش اتخاذ شده است.

وزیر خارجه آمریکا یادآور شد: تصمیم برای سرکوب شبکه‌های این چنینی پیش از این گرفته شده بود و آقای بوش پس از آنکه شاهد افزایش فعالیت‌های غیرقانونی ایران در عراق بود این تصمیم را گرفت. رایس همچنین تاکید کرد که مقامات نظامی آمریکا به او گفته‌اند مدارک بسیاری به دست آمده که حمایت ایران از شورشیان عراق علیه نیروهای نظامی آمریکا در عراق را تائید می‌کند.

نیویورک تایمز اظهار نظر کاندولیزا رایس در مورد تصمیم چند ماه گذشته جرج بوش را بازتاب سخنان رئیس جمهور آمریکا در مورد استراتژی جدید در عراق و اتهامات وی علیه ایران در مورد دخالت در امور عراق دانست. چرا که تاکنون مقامات دولت آمریکا از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند. 

نیویورک تایمز افزود: تصمیم کاخ سفید برای آشکار کردن اقدامات تهاجمی علیه ایران در عراق نشان دهنده تلاش آمریکا برای ممانعت از تبدیل شدن ایران به جبهه‌ای جدید در جنگ عراق است. به همین منظور مقامات واشنگتن اکنون ایران را به عنوان تهدید مهم نیروهای آمریکایی در خاورمیانه معرفی می‌کنند. 

رایس در مصاحبه خود تلاش نظامی آمریکا علیه ایران (در عراق) را ماموریت دفاعی برای حمایت از نیروها در عراق توصیف کرد اما در عین حال خاطر نشان کرد اقدامات آمریکا با نگرانی‌هایی موجود در مورد تلاش ایران برای بی‌ثبات کردن عراق در ارتباط مستقیم است. 

رایس افزود: ما فکر می‌‌کنیم ایرانی‌ها به شبه‌ نظامیان و عناصر خشونت‌طلب در عراق کمک می‌کنند. از این رو مصمم هستیم با این دخالت‌ها مقابله کنیم. 

تهران: آمریکا ماجراجویی نکند [کلیک کنید]
افزایش تنش در رابطه ایران و آمریکا [کلیک کنید]

اظهارات رایس در حالی صورت گرفته است که مقامات آمریکایی همچنان تاکید دارند افزایش اقدامات نظامی آمریکا در عراق علیه ایران به معنی آماده سازی زمینه‌های شروع جنگ با عراق نیست. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا و تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید پس از اعلام دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در عراق هرگونه تلاش آمریکا برای شروع جنگ با ایران را رد کردند. 

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا روز پنج‌شنبه ادعا کرده بود اگر ايران سعی داشته باشد آنچه او «تلاش های تازه آمريکا برای باثبات کردن عراق» می‌خواند را مختل کند، آمريکا بيکار نخواهد نشست. رايس که چند ساعت پس از سخنرانی تازه رييس جمهوری آمريکا درباره استراتژی تازه اين کشور در عراق و نيز پس از حمله نيروهای آمريکایی به کنسولگری ايران در شهر اربيل سخن می‌گفت ادعا کرد: آمريکا مصمم است آنچه او «تجاوز منطقه‌ای» ايران می‌خواند را سرکوب کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین