کد خبر: ۵۶۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۵
پنتاگون از ماجرای «اربیل» دفاع کرد

بیانیه ارتش آمریکا درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرفرماندهی ارتش آمریکا در عراق روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که 5 دیپلمات ایرانی بازداشت شده در دفتر نمایندگی جمهوری ‌اسلامی در اربیل با سپاه پاسداران در ارتباط بوده و مسئولیت رساندن کمک‌های نقدی و اسلحه به جنگجویان مخالف حضور نیروهای ائتلاف در عراق را بر عهده داشته‌اند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان با رد این اتهامات تاکید کرده‌اند که دیپلماتهای بازداشت شده با اطلاع و بنا به دعوت رسمی دولت عراق در این کشور مشغول انجام وظیفه بوده‌اند.

گفتنی است نیروهای آمریکایی بامداد پنج‌شنبه گذشته با حمله به کنسولگری ایران در شهر اربیل در شمال عراق پنج کارمند ایرانی را دستگیر کردند.

سرنوشت نامعلوم 5 دیپلمات ایرانی[کلیک کنید]

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در بیانیه ارتش آمریکا که روز یکشنبه در بغداد منتشر شد ضمن طرح اتهام ارتباط کارمندان دستگیرشده ایرانی با سپاه‌قدس ادعا شده است: «نیروی قدس بخشی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به عنوان یکی از منابع اصلی ارسال کمک‌های مالی، تسلیحات و نیز بمب‌های پیشرفته برای گروههای تندرو شناخته شده و نیز آموزش‌دهنده شورشیان مسلحی است که می‌کوشند دولت منتخب عراق را بی‌‌ثبات کرده و نیروهای ائتلاف را مورد حمله قرار دهند». 

نظامیان آمریکایی در حالی این ادعا را مطرح می‌کنند که مقامات دولت عراق با محکوم کردن بازداشت دیپلماتهای ایرانی از تلاش خود برای آزادی آنان خبر می‌دهند.

تلاش طالبانی برای آزادی دیپلماتهای ایرانی {کلیک‌کنید}

این نخستین بیانیه رسمی ارتش آمریکاست که به جزئیات عملیاتی که منجر به ربودن پنج کارمند دفتر نمایندگی ایران در اقلیم کردستان شد، اشاره می کند. جمهوری اسلامی ایران اتهامات وارده از سوی ارتش آمریکا را قویا تکذیب نموده و دولت عراق نیز بر این موضوع که افراد دستگیر‌شده به خاطر انجام خدمات کنسولی دراین دفتر حضور داشته‌اند‌ تاکید نموده ‌است.

حمله به سفارت ایران با دستور بوش [کلیک کنید]

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در عراق بر اساس دستور مستقیم جرج بوش صورت گرفته است. وزیر خارجه آمریکا که با روزنامه نیویورک تایمز مصاحبه می‌کرد با اشاره به این که «رئیس جمهور آمریکا چند ماه قبل دستور حملات دفاعی نظامی گسترده علیه اقدامات ایران در عراق را صادر کرده بود» تصریح کرد که تصمیم برای سرکوب شبکه‌های این چنینی پیش از این گرفته شده بود و آقای بوش پس از آنکه شاهد افزایش فعالیت‌های غیرقانونی ایران در عراق بود این تصمیم را گرفت. 

رایس همچنین تاکید کرد که مقامات نظامی آمریکا به او گفته‌اند مدارک بسیاری به دست آمده که حمایت ایران از شورشیان عراق علیه نیروهای نظامی آمریکا در عراق را تائید می‌کند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۵
0
0
غلط کردند هر چی امریکایی پدر سوخته است دید ی هیچ غلطی نتونستن بکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۶
0
0
تا بسيج و بسيجي است دشمنان اسلام و ايران هيچ غلطي نميتوانند بكنند تا آخرين قطر خونمان طبق دستور رهبري آماده ايم ......البته آمريكابجاي اين كارهاي بچگانه بفكر اقتصاد خود باشد بهتر است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین