کد خبر: ۵۶۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۶
دکتر یزدی تحلیل کرد:

گذار حماس به واقع بینی سیاسی

آفتاب‌‌نیوز : این کارشناس مسایل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب همچنین درباره استراتژی جدید آمریکا در عراق گفت: بوش این استراتژی را به طور کامل اعلام نکرده و تنها بر اعزام 20 هزار سرباز آمریکایی تمرکز کرده که سنا و کنگره هم با آن مخالفت کرده‌اند.

 وی به حمله نظامیان آمریکایی به کنسولگری ایران در عراق اشاره کرد و با بیان اینکه ایالات متحده در حال نشان دادن چهره جدیدی از خود می‌باشد با یادآوری گزارش بیکر و همیلتون و این گفته بوش که ما آن گزارش‌ها را بررسی کرده و نقاط مهم و مفید آن را برداشت کرده ایم اظهار داشت: «سخن بوش درباره استفاده از بخشی از مواد گزارش بیشتر به یک تعارف شبیه است. چرا که این تیم 8-9 ماه مطالعه فشرده و دیدارهایی را با وزرای خارجه و روسای جمهور اسبق آمریکا، سران کشور‌های عربی، اسرائیل، ‌ترکیه و ...داشته است و اعضای تیم می‌گویند این یک مجموعه است و رئیس جمهور در صورتی که بخواهد به مفاد آن را عمل کند باید تمامی بندهای آن را به اجرا بگذارد». 

دکتر یزدی در ادامه با بیان اینکه اسرائیل همانطور که در این گزارش آمده باید از مرزهای جنگ 1967 عقب‌نشینی کرده و به تشکیل دولت فلسطینی تن دهد ادامه داد:‌ جیمی کارتر کتابی در این زمینه منتشر کرده که در آمریکا با تیراژ زیاد و جنجال گسترده همراه بود. این کتاب «فلسطین صلح نه آپارتاید» نام دارد. وی در این کتاب به عنوان یکی از رییس جمهورهای ایلات متحده با استدلال‌های متعدد اثبات می‌کند که این اسرائیل است که نمی‌گذارد صلح در سرزمین‌های اشغالی محقق شود. 

وی در ادامه با اشاره به اجماع جهانی برای حل مسأله اعراب – اسرائیل به مواضع جنبش حماس اشاره کرد و افزود: «حماس در این شرایط آهنگی ناهماهنگ می‌نوازد. حماس یا نباید در انتخابات شرکت می‌کرد، و اگر شرکت کرد نباید دولت تشکیل می‌دادد و حالا که دولت تشکیل داده و وارد فاز سیاسی شده باید به مصوبات مجالس قبلی فلسطین که اصل مذاکره با اسرائیل و تشکیل دو دولت مستقل را پذیرفته احترام گذاشته و آن را اجرا کند. البته در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که حماس به تدریج در حال گذار به واقع‌بینی سیاسی است  و آرام آرام پی می‌برد که آزادی فلسطین از طریق انجام عملیات مسلحانه ممکن نیست. 

وی در پایان  در خصوص برخی اظهارات اخیر خالد مشعل یکی از رهبران بلندپایه حماس، مبنی بر اینکه «موجودیت اسراییل یک واقعیت است» گفت: اظهارات آقای مشعل این امر را منعکس می‌کند که گروه حماس به سمت استفاده از روش‌های سیاسی برای آزادی فلسطین خواهد رفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین