آفتابنیوز : مهدی غضنفری این مطلب را در جلسه کارگاهی معاونان و مدیران بازرگانی خارجی استانهای سراسر کشور که در تهران گردهم آمده اند بیان کرد و اظهارداشت: چنانچه برای توسعه صادرات غیرنفتی برنامه و استراتژی مدون نداشته باشیم قطعا به بیراهه خواهیم رفت.
وی گفت: برنامهریزی این امکان را به مجریان خواهدداد تا بین تمامی دستگاههای ذیربط هماهنگی ایجاد کند و کارها سهلتر پیش رود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: هدف بالا بردن جریان تجارت خارجی کشور است و ما باید عوامل موثر در این بخش را شناسایی کنیم. مسئولان بازرگانی خارجی در استانها باید بدانند که چه کالا و یا خدماتی پتانسیل صادرات دارد و رقبای ما در تولید و عرضه آن کالا یا خدمات در دنیا از چه ویژگی هایی برخوردارند.
غضنفری سپس به شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدها در امر صادرات غیر نفتی اشاره کرد و گفت: شناسایی نقاط قوت و ضعف صادرات غیر نفتی و اینکه چه فرصت ها و تهدیدها در این زمینه پیش روی صادرات قرار دارد از جمله مواردی است که دست اندرکاران باید آنها را بشناسند و به برطرف کردن آنها اقدام کنند.
معاون وزیر بازرگانی افزود: نتیجه تدوین استراتژی و راهکار در این بخش توسعه تجارت خارجی خواهدبود.در این مسیر چگونه تجارت باید رشد کند، چگونه باید مشتری خارجی را شناخت، چگونه بر رقبای بیرونی غلبه کنیم؛ از مواردی است که در استراتژی و برنامهریزیها باید لحاظ شود تا استراتژی تدوین شده محقق گردد.