کد خبر: ۵۶۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۷
رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند:

نصب 3000 سانتریفوژ در ابهام

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه دیلی نیوز چاپ امارات متحده عربی در گزارشی از این موضوع به نقل از یک دیپلمات‌ غربی نزدیک به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نوشت: بازرسان هنوز نتوانسته‌اند در ایران مدرکی دال بر شروع نصب سانتریفوژ‌ها در نطنز به دست آورند اما می‌گویند نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این اقدام ظرف چند روز آینده صورت بگیرد. 

یک دیپلمات دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین نیز گفت:  ایران باید دو کار را انجام دهد یکی تزریق اورانیوم به این سانتریفوژ‌ها و دیگری آزمایش نصب درست آنها که این مساله به ماه‌ها وقت نیاز دارد. 

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته برای بازرسی‌ از مراکز تحقیقاتی و تاسیسات زیر‌زمینی وارد ایران شدند و پیش‌بینی می‌شود اواخر این هفته به وین بازگردند. دیپلمات‌های حاضر در وین می‌گویند بازرسان تغییری در تاسیسات هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند، اما احتمال نصب سه هزار سانتریفوژ‌ تا پایان ماه مارس (اسفند) را نیز بسیار کم می‌دانند. 

پیش از این ایران اعلام کرده بود  تا پایان سال سه هزار سانتریفوژ‌ را نصب خواهد کرد. دیروز نیز غلامرضا الهام سخنگوی دولت ضمن رد شایعات مبنی بر توقف فعالیت هسته‌ای ایران در نطنز گفت: ما به سمت تولید سوخت هسته‌ای که به سه هزار سانتریفوژ‌ و افزایش بیش از این تعداد را دارد حرکت می‌کنیم. 

چند روز پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از محافل اطلاعاتی و دیپلماتیک اعلام کرد با وجود اظهارات قاطع سران ایران به نظر می‌رسد فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران متوقف شده است. در این گزارش ادعا شده بود سایت نطنز اساسا مرکزی انحرافی برای گمراه کردن نگاه‌ها به فعالیت هسته‌ای ایران است و تهران برنامه هسته‌ای‌اش را در مکان دیگری دنبال می‌کند. محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز با رد این ادعا اعلام کرد فعالیت‌ها در سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز همچنان ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین