کد خبر: ۵۶۲۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۵ - ۲۰:۲۲
دوستی تهران و بغداد و مقاومت واشینگتن

اختلاف عراق و آمریکا در مورد ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: واکنش مقامات عراقی در مقابل دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در شهر اربیل از سوی آمریکایی‌ها حاکی از تمایل آنها به حفظ و تقویت روابط با ایران است. در این میان حتی استراتژی جدید جرج بوش و اعزام نیروهای نظامی بیشتر به عراق نیز نمی‌تواند مانعی برای دولت بغداد باشد. گروهی از کارشناسان معتقدند این اختلافات می‌تواند باعث کم‌رنگ شدن نقش آمریکا در عراق شود. 

روزنامه لس‌آنجلس تایمز با این مقدمه به بررسی موضعگیری دولتمردان عراقی و آمریکایی در مورد حمله به سرکنسولگری ایران در اربیل پرداخته است. بنابه نوشته این روزنامه آمریکایی مقامات عراقی تلاش کردند فعالیت ایرانی‌ها در اربیل را قانونی جلوه دهند. هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق اعلام کرد این دفتر مدت زمانی طولانی با تأیید دولت محلی کار کرد و همچنین با اطلاع دولت مرکزی عراق مشغول فعالیت بوده است. 

در مقابل جرج کیسی فرمانده نیروهای آمریکا در عراق گفت: هیچ شکی وجود ندارد که افراد دستگیر شده در اربیل عناصر اطلاعات خارجی در عراق بوده‌اند که با کمک عراقی‌ها به بی‌ثباتی دولت و حمله به نیروهای ائتلاف کمک می‌کردند. زیباری همچنین در مصاحبه با روزنامه تایمز گفت: اینجا منافع ملی عراق مطرح است و ما می‌خواهیم با ایرانی‌ها تعاملات سازنده‌ای داشته باشیم. 

لس‌آنجلس تایمز افزود: اظهارات زیباری اختلاف بین دولت عراق و جرج بوش در مورد برخورد با ایران و سوریه را افزایش می‌دهد. در حالی که بوش با رد گزارش گروه مطالعات عراق منبی بر مذاکره با تهران و دمشق را نپذیرفته، به نظر می‌رسد عراقی‌ها بیشتر مایلند با کمک همسایگانش مشکلات را حل کنند. 

بیانیه ارتش آمریکا درباره ایران [کلیک کنید]
حمله به سفارت ایران با دستور بوش [کلیک کنید]
حمله آمریکا به ایران تا آوریل 2007 [کلیک کنید]

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری عراق محسوب می‌شود و مسافرت زائران ایران به شهرهای مذهبی نجف و کربلا می‌تواند سود سرشاری را نصیب عراقی‌ها کند. نگاهی به سابقه همکاری کردهای شمال عراق و ایرانی‌ها در جریان جنگ هشت ساله دو کشور که سپاه پاسداران (جمهوری اسلامی ایران) نقش اصلی را برعهده داشت حاکی از آن است که روابط میان دو کشور طولانی مدت بوده و سیاست‌های آمریکایی قادر به تضعیف آن نیست. با این حال مقامات دولت جرج بوش تحت تأثیر اطلاعات نئومحافظه‌کاران ایران را تهدیدی برای اسرائیل می‌دانند به همین خاطر می‌خواهند از نفوذ رو به گسترش آن جلوگیری کنند. 

لس‌آنجلس تایمز در پایان یادآور می‌شود اختلافات این چنینی میان عراق و آمریکا می‌تواند استراتژی جرج بوش برای تأمین ثبات در عراق را با مشکل روبرو کند. البته این اولین بار نیست که دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق موضعگیری مخالفی با واشنگتن اتخاذ می‌کند. اختلافات بین دو دولت می‌تواند نقش آمریکا در عراق را کاهش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین