کد خبر: ۵۶۲۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

زن ایزدی برنده صلح نوبل در سنجار بیمارستان می‌سازد

نادیه مراد، زن ایزدی برنده جایزه صلح نوبل اعلام کرد که قصد دارد بیمارستانی در شهر سنجار عراق که شاهد یکی از بدترین جنایت‌های داعش بوده، بسازد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از سومریه نیوز، نادیه مراد، از زنان ایزدی عراق و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸ تصریح کرد: قصد دارم با پول نقدی‌ که از جایزه صلح نوبل به دست آورده‌ام به منظور درمان بیماران به ویژه زنانی که مورد تجاوز جنسی تروریست‌های داعش قرار گرفتند، بیمارستانی در سنجار احداث کنم.

وی از دولت‌های بغداد و اربیل به خاطر صدور مجوز ساخت این بیمارستان و موافقت با طرح آن تشکر کرد و گفت:  به زودی با سازمان‌های انسانی برای ساخت این بیمارستان تماس خواهم گرفت.

"دنیس موکویگی"، پزشکی که در جمهوری دموکرات کنگو به قربانیان خشونت جنسی کمک می‌کند و "نادیا مراد"، که یک فعال حقوق بشر ایزدی و خود بازمانده برده‌های جنسی داعش است به خاطر تلاش‌هایشان برای توقف خشونت جنسی به عنوان سلاح در جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه بطور مشترک در اسلو جایزه صلح ۲۰۱۸ نوبل که ارزش آن به یک میلیون دلار می‌رسد، را طی مراسمی دریافت کردند.

مراد به همراه ۷ هزار زن و دختر جوان دیگر در اوت ۲۰۱۴ میلادی در منطقه سنجار در شمال غرب عراق توسط داعش ربوده شد که بعدها به عنوان برده جنسی داعش بارها خرید و فروش شدند.

نادیه مراد سه ماه پس از ربوده شدن و تجربه چندین تجاوز به اقلیم کردستان فرار کرد و از آنجا به آلمان رفت. او برای چند سال در نقاط مختلف جهان از جمله در شورای امنیت به بازگویی بلاهایی که بر سر زنان ایزدی آمده، پرداخت و در کمپین‌های متعددی برای مقابله با آذار جنسی زنان در جنگ مشارکت کرد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین