کد خبر: ۵۶۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۵ - ۲۱:۵۴
انگلستان هم آرایش جنگی خود را تغییر داد

پیام نظامی لندن برای تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روزنامه بریتانیایی با چاپ گزارشی مدعی شده‌است که پس از افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس دولت بریتانیا نیز درصدد است تا اقدام به تغییر آرایش نظامی خود در این منطقه نموده و بتواند جلوی آنچه که «افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه» توصیف می‌شود را بگیرد. بنا به گزارش منتشر شده در شماره روز سه‌شنبه تایمز لندن نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا متعهد شده تا دو کشتی جنگی مین‌‌روب دیگر را به آب‌های خلیج فارس اعزام کند «تا جلوی عملی شدن تهدید ایران در قطع جریان صادرات نفت گرفته شود». 

این در حالی است که تاکنون هیچ‌یک از مقامات رسمی کشورمان از تصمیم تهران برای انجام چنین اقدامی صحبت نکرده‌اند. 

آیا پنتاگون طرحی برای حمله به ایران دارد؟ [کلیک کنید]
طرح پنتاگون برای حمله موشکی به ایران! [کلیک کنید]
تکذیب شایعه احتمال حمله به ایران! [کلیک کنید]

ایالات متحده در آخرین روزهای ماه دسامبر برای نخستین بار پس از جنگ عراق ناو هواپیمابر آیزنهاور را به آب‌های خلیج فارس فرستاد و در نظر دارد تا ناو هواپیمابر استنیس را به ناوگان دریایی خود در این منطقه ملحق کند. تغییر آرایش نظامی ایالات متحده و بریتانیا انتقادهای بسیاری از سوی دیگر کشورها مواجه شده ‌است. اغلب تحلیلگران مسائل نظامی نیز معتقدند افزایش چشمگیر حضور نظامی این دو کشور در آب‌های خلیج فارس می‌تواند میزان برخوردهای نظامی تصادفی را افزایش دهد.

در همین رابطه، یک فرمانده عالی رتبه نیروی دریایی روسیه گفت که تغییر محل استقرار زیردریایی‌های اتمی آمریکا به نزدیکی آب‌های ساحلی ایران در خلیج فارس نشان می‌دهد طرح‌های نظامی پنتاگون برای این منطقه تنها شامل اعمال کنترل بر ناوبری دریایی در خلیج فارس نبوده و به احتمال قوی حمله به «هدف‌های ایرانی» را درپی‌ خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، دریاسالار ادوارد بالتین فرمانده پیشین ناوگان روسیه در دریای سیاه روز یکشنبه با بیان این موضوع گفت: «تحرکات اخیر نظامی آمریکا نشان می دهد که ایالات متحده هیچگاه انجام اقدام نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران را از نظر دور نداشته و حضور زیردریایی‌های چندمنظوره در خلیج فارس می‌تواند بیانگر آماده‌شدن برای انجام چنین کاری باشد».

به گفته این دریاسالار روس هم‌اینک چهار زیردریایی آمریکایی در خلیج فارس حضور دارند که تاکنون تنها وظیفه کنترل عبور و مرور نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان را بر عهده داشته‌اند «ولی ممکن است در آینده به آنها گفته شود که مانع از ورود کشتی‌های تجاری به آب‌های ایران شده و یا به سوی اهداف مشخصی در ایران موشک پرتاب کنند».

این فرمانده عالی‌رتبه ارتش روسیه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بارها نشان داده‌اند که «شکیبایی‌شان نامحدود نیست» گفت: «تصادم زیردریایی آمریکایی و کشتی ژاپنی نشانگر اینست که ظاهرا فرمانده زیردریایی تا اندازه‌ای بر روی ماموریت نظامی خود تمرکز کرده که رعایت استانداردهای ایمنی دریانوردی را از یاد برده بوده‌ است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین