کد خبر: ۵۶۲۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱
کره شمالی تهدید کرد که روند خلع سلاح هسته‌ای را برای همیشه متوقف ‌کند

واکنش تهدیدآمیز کره شمالی به تحریم‎های تازه آمریکا

کره شمالی روز یکشنبه ضمن محکوم کردن دولت دونالد ترامپ برای تصویب تحریم‌های تازه علیه این کشور، تهدید کرد که روند خلع سلاح هسته‌ای را به شکل دائمی متوقف کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آمریکا در روز دوشنبه هفته گذشته سه نفر از مقام‌های عالی‌رتبه کره شمالی را به اتهام مشارکت در نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

در گزارشی که خبرگزاری دولتی کره شمالی منتشر کرده آمده است که از زمان دیدار "تاریخی" رهبران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور، مقام‌های واشنگتن بارها اقداماتی را علیه پیونگ یانگ انجام داده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، در شش ماه اخیر دستکم هشت بار به دلایل مختلف مانند پولشویی، حملات سایبری و حمل و نقل غیرقانونی، تحریم‌هایی علیه کره شمالی وضع شده‌ است.

در این متن همه این اتهامات و همچنین اتهام‌های جدید مبنی بر نقض حقوق بشر در کره شمالی، ساختگی و جعلی توصیف شده‌ است.

با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، رابطه واشنگتن و پیونگ یانگ دستخوش تلاطم بسیار شده و بعد از یک دوره تنش لفظی شدید میان رهبران دو کشور، ناگهان هر دو رهبر پذیرفتند که با هم دیدار کنند.

کره شمالی در دوره پرتنش با آمریکا اعلام کرد که موفق شده موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای تولید کند. بر اساس ادعای پیونگ یانگ این کشور هم‌اکنون می‌تواند بخش‌هایی از خاک آمریکا را هدف قرار دهد. این ادعاها هرگز به شکل مستقل تایید نشده است.

در عین حال آمریکا که سال‌ها کره شمالی را برای توسعه تسلیحات هسته‌ای و بعد از آن برنامه موشکی هدف تحریم قرار داده بود، با این کشور وارد مذاکراتی شد که در نهایت به توافق‌هایی اولیه انجامید.

چنانکه مایک پومپئو در شهریور ماه (سپتامبر) گفت، کره شمالی پذیرفته است که تا سال ۲۰۲۱ تمامی تسلیحات هسته‌ای خود را برچیند.

همزمان دیدارهایی نیز میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی انجام شد. موضوع اصلی نشست رهبران دو کشور نیز خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی بود.

منبع: بی بی سی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین