کد خبر: ۵۶۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۱
اسلام‌آباد به مواضع طالبان حمله کرد

هدیه نظامی پاکستان به آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با سفر رابرت گیتس به افغانستان، مقام‌های امنیتی این کشور سرانجام متقاعد به حمله به مقرهای محل استقرار طالبان و اعضای القاعده شدند. مقام‌های امنیتی پاکستان اعلام کردند که مقر محل استقرار این نیروها را مورد حمله هوایی قرار داده‌اند. 

حمله فوق که در نزدیکی مرز افغانستان رخ داد پس از مدت‌ها اعمال فشار ایالات متحده بر اسلام‌آباد رخ داد. پیش از این منابع غربی بارها ابراز نگرانی کرده‌ بودند که ناتو به تنهایی نمی‌تواند با نیروهای فعال طالبان مبارزه و آن را ریشه کن کند. در این میان همواره به نقش پاکستان اشاره شده بود. 

هفته گذشته جان نگروپونته، رئیس اطلاعات ملی ایالات متحده و نامزد احراز پست معاونت وزیر امور خارجه اعلام کرده بود که پاکستان همچنان محل استقرار طالبان ومرکز تروریست‌های بین‌المللی است. مقام‌های ناتو نیز در آخرین اظهارات رسمی خود، منطقه مورد حمله را از جمله مناطق اصلی محل استقرار طالبان دانسته و اعلام کردند که پاکستان با تبدیل شدن به بهشت طالبان و القاعده مانع از تحقق استراتژی‌های بین‌المللی در افغانستان می‌شود. 

شوکت عزیز، نخست‌وزیر پاکستان نیز در طول یک‌ماه آینده به مقر ناتو سفر خواهد کرد. به نظر می‌رسد که در این دیدار سران ناتو وی را برای همکاری بیشتر تحت فشار قرار دهند. از سوی دیگر در نشست وزرای امور خارجه و دفاع ناتو در طول چند هفته آینده نیز، افغانستان محور اصلی مذاکرات را تشکیل خواهد داد. نیروهای ناتو از هم اکنون خود را برای گسترش حملات طالبان در بهار آمده می‌کنند اما در حال حاضر معضل اساسی افزایش تعداد سربازان در افغانستان است، ایالات متحده در حال حاضر 13 هزار سرباز در افغانستان مستقر کرده که بیش از آن‌که بر ایجاد امنیت داخلی متمرکز باشند به فکر مبارزه با تروریسم هستند. 

برخی دیپلمات‌های غربی، پاکستان را معضل اصلی درگیری‌ها در افغانستان می‌دانند. پاکستان بارها این ادعا را تکذیب اما از مرزهای مشترک خود با افغانستان نیز محافظت نمی‌کند. در طول حمله اخیر پاکستان به مقر طالبان، حداقل هشت نفر کشته و ده نفر بازداشت شدند. این حمله درست یک روز پس از ورود روبرت گیتس به افغانستان انجام شد. این در حالی است که مقام‌های امریکایی در تازه‌ترین اظهارات خود ادعا کردند که نیروهای طالبان و مقام‌های دولتی پاکستان سال گذشته در منطقه مورد حمله با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. 

ژنرال طلعت مسعود که کارشناس مسائل دفاعی در پاکستان محسوب می‌شود در این خصوص می‌گوید: پاکستان شاید بخشی از معضل آمریکا نیز محسوب شود اما مشکل این‌جاست که این کشور بخشی از راه‌حل نیز هست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین