کد خبر: ۵۶۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۹

انصراف شیراک از اعزام مامور ویژه به تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ روزنامه آمریکایی «اینترنشنال هرالد تریبیون» در گزارشی اعلام کرد که ژاک شیراک، رئیس جمهور فرانسه که در روزهای اخیر اعلام کرد قصد دارد نماینده‌ای را برای مذاکره با مقامات ایرانی به این کشور بفرستد به طرز ناگهانی سفر فرستاده عالی‌رتبه خود به تهران را لغو کرده است. بنابر این گزارش هدف شیراک از فرستادن نماینده‌ای به تهران پیدا کردن راه‌حلی برای بحران سیاسی لبنان با کمک ایران بوده و به همین منظور قصد داشته فیلیپ دوست‌بلازی وزیر خارجه این کشور را به تهران بفرستد. 

منابعی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود با اعلام خبر فوق به اینترنشنال هرالد‌تریبیون گفتند: علت اینکه شیراک تنها 2 روز پس از انتشار این خبر مجبور صرف‌نظر کردن از تصمیم خود شده به این خاطر است که فیلیپ دوست‌بلازی وزیر خارجه فرانسه و سایر مقامات عالی‌رتبه وزارت خارجه فرانسه به این نتیجه رسیده‌اند که چنین سفری محکوم به شکست است.

این منابع ناشناس در ادامه اظهارات خود گفتند: دوست‌بلازی و سایر مقامات وزارت خارجه فرانسه به این نتیجه رسیده‌اند که انجام چنین سفری به ایران بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به منظور متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور تصویب شده است تنها نشانه اشتباهی را برای تهران می‌فرستد. بنابر اظهارات یک مقام عالی‌رتبه فرانسوی مخالفت دوست‌بلازی با شیراک سبب بروز مشکلاتی برای او شده است.

ظاهرا دوست‌بلازی به شیراک گفته ‌است که اعزام فرستاده ویژه به تهران می‌تواند فصل تازه‌ای از تنش در روابط رو به‌ بهبود پاریس و واشنگتن بوجود آورده و کاخ سفید را دوباره در مسیر یکجانبه‌گرایی قرار دهد. رسانه‌های فرانسوی طی روزهای اخیر گزارشی منتشر کرده‌ بودند مبنی بر اینکه شیراک درنظر دارد طی یک کنفرانس خبری فوق‌العاده طرح صلح خود درباره لبنان را در سطح بین‌المللی به بحث گذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین