کد خبر: ۵۶۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۶
ناکامی تدابیر شدید امنیتی در بغداد

تروریست‌ها هنوز سلاخی می‌كنند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: راه انداختن حمام خون در عراق توسط تروریست‌ها همچنان ادامه دارد. تهدید امنیتی تروریست‌ها در حالی شدت می‌گیرد كه طرح امنیتی جدید بغداد با حضور 19 تیپ عراقی از چندی پیش آغاز شده و نظامیان عراقی و آمریكایی هر روز خبر از كشف گروه‌های جدید تروریستی می‌دهند. انفجارهای خونباری سه‌شنبه‌شب بغداد را در بهت فرود برد. 

هرچند بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، 70 هزار عراقی در طول سال 2006 جان خود را در عراق از دست داده‌اند كه تفاوت چشمگیری با آمار 22 هزار نفری دولت عراق دارد، اما تروریست‌ها برای بالا بردن این آمار در سال 2007 بیكار ننشسته و تنها دو روز پس از اجرای حكم اعدام برزان تكریتی و عواد البندر، محكومان دادگاه عالی جنایی عراق، روز خونباری را برای مردم عراق آفریدند.

انفجار دو خودروی بمب‌گذاری‌شده در كنار در ورودی دانشگاه المستنصریه بغداد حداقل 65 كشته و 138 زخمی برجای گذاشت. این دو خودروی بمب‌گذاری‌شده كه زمانی بودند هنگامی منفجر شد كه دانشجویان پس از پایان درس خود قصد ترك دانشگاه را داشتند.

در انفجار دو بمب دست‌ساز در منطقه باب‌الشیخ در مركز بغداد نیز 15 نفر كشته و 70 نفر هم زخمی شدند. باب‌الشیخ منطقه‌ای تجاری و صنعتی است كه محل خرید و فروش موتورسیكلت در عراق به شمار می‌رود. یكی از منابع وزارت كشور عراق نیز از كشته شدن چهار تن و زخمی شدن دو تن دیگر در انفجار بمب در شهرك صدر خبر داد. این بمب داخل یك مینی‌بوس جاسازی شده بود.

دست‌كم 10 نفر نیز در تیراندازی بی‌هدف افراد مسلح ناشناس در محله «النبوك» در شمال بغداد جان خود را از دست دادند. افراد مسلح با ورود به بازار عمومی در این محل، افراد حاضر در بازار را هدف گلوله‌های خود قرار دادند. در حادثه‌ای جداگانه در انفجار بمب سه تن كشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند كه سه تن از آنها از افراد پلیس عراق بودند. این بمب در خیابان اصلی نزدیك میدان قهرمانه منفجر شد. همچنین منابع امنیتی عراق از كشته شدن یكی از كاركنان روزنامه الصباح در وزیریه- شمال بغداد- خبر دادند. در خان بنی‌سعد در 35 كیلومتری شمال شرق بغداد بر اثر انفجار بمب در مسیر حركت یكی از افسران بلندپایه پلیس استان دیالی یك نفر كشته و سه تن دیگر زخمی شدند. در دیوانیه، 180 كیلومتری جنوب بغداد، نیز منابع آگاه عراقی گفتند یكی از اعضای حزب منحله بعث عراق به دست افراد ناشناس كشته شد.

در حالی كه سه‌شنبه روز خونینی در بغداد و شهرك‌های اطراف آن بود، پلیس عراق خبر از دستگیری 92 تروریست داد كه در عملیات روز دوشنبه ارتش به مخفیگاه‌های آنها در جنوب بغداد دستگیر شدند. در ادامه این عملیات 38 تروریست نیز در استان دیالی و در بزرگ‌ترین شهر آن یعنی بعقوبه به هلاكت رسیدند.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد ارتش عراق در برنامه‌ای گسترده و هماهنگ حملات خود را علیه مخفیگاه‌ها و خانه‌های امن تروریست‌ها در جنوب بغداد سازمان داده است. در این عملیات تاكنون مقادیر زیادی سلاح و مهمات به دست نیروهای ارتش افتاده است.

طرح امنیتی ادامه دارد   
در حالی كه با عملیات سنگین روز سه‌شنبه تروریست‌ها در محله‌های مختلف بغداد به نظر می‌رسد طرح جدید نوری مالكی نخست‌وزیر عراق برای امن كردن پایتخت تا حدود زیادی شكست خورده باشد با این وجود مالكی هنگام دیدار با فرستاده ویژه دبیركل سازمان ملل، قاضی اشرف گفت طرح امنیتی بغداد تا زمان دستگیری و یا اخراج تمام خارجی‌های حاضر در عراق ادامه خواهد یافت. وی همچنین بدون اشاره به حضور بیش از 20 هزار نیروی جدید آمریكایی در عراق ابراز امیدواری كرد با تداوم این عملیات و برقراری امنیت تا سال آینده حداقل 50 هزار نظامی خارجی عراق را ترك كنند.

مالكی در حالی این سخنان را بر زبان می‌راند كه در طرح جدید رئیس‌جمهور آمریكا برای عراق قرار است در آینده‌ای نه‌چندان دور 21 هزار نظامی آمریكایی راهی عراق شوند. نخست‌وزیر عراق همچنین با تهدید گروه‌های مسلح، شبه‌نظامیان و گروه‌های غیرقانونی از آنها خواست تا با احترام گذاشتن به قانون، پیش از آنكه نابود شوند خود را نجات دهند.

طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهور عراق نیز كه به لندن سفر كرده است در سخنانی كه در مركز روابط جهانی چتم‌هاوس بیان كرد برقراری امنیت در عراق را به نفع تمام دنیا برشمرد و گفت به نفع كشورهای همجوار عراق است تا در راستای ثبات عراق عمل كرده تا نیروهای خارجی منطقه را ترك كنند.

وی با بیان اینكه شیعیان نمی‌توانند بدون اهل سنت عراق را اداره كنند و سنی‌ها نیز نمی‌توانند بدون حمایت شیعیان اقدام به اداره كشور كنند خواستار برطرف شدن اختلافات میان طرف‌های درگیر شد و گفت نباید گذاشت عراق وارد جنگ طایفه‌ای شود.

هاشمی اقدام در این راستا را در گرو حل مشكلات قانون اساسی برشمرد و گفت ابتدا باید از قانون اساسی شروع كنیم، چرا كه این قانون به جای اینكه عراقی‌ها را متحد سازد، عامل اختلاف آنها شده است.

این عضو حزب اسلامی عراق در ادامه از ارتش‌های انگلیس و آمریكا كه در عراق هستند خواست تا ارتش كشورش را مجددا سازماندهی كنند و همچنین افراد جدا مانده از ارتش قبلی هم به بدنه جدید اضافه شوند.

ورود مجدد آیت‌الله سیستانی  
آیت‌الله عظما سید علی سیستانی مرجع بزرگ شیعیان عراق در دیدار با جمعی از مقامات اداری استان نجف خواستار اتحاد تمام مردم عراق برای ساختن آینده كشور شد. وی با محكوم كردن پدیده ترور خواستار ریشه‌كن شدن آن از عراق گردید.

آیت‌الله سیستانی همچنین در دیدار با ابراهیم جعفری نخست‌وزیر پیشین عراق و از رهبران حزب الدعوه، با تاكید بر ضرورت خدمت ‌رسانی مناسب به شهروندان عراقی تاكید داشت «باید امنیت شهروندانی كه با حضور در پای صندوق‌های رای به دولت و نمایندگان مجلس اعتماد كردند، تامین شود». او همچنین با اشاره به ناامنی‌های موجود در عراق تصریح کرد كه سلاح باید تنها در اختیار دولت و محصور به دولت باشد و قانون در تمامی امور و شئون مردم در نظر گرفته شود.

لازم به یادآوری است نوری المالكی نخست‌وزیر عراق برای خلع‌ سلاح گروه‌های مسلح شیعه باز دست به دامان آیت‌الله سیستانی شده بود تا بلكه با مجوز وی بتواند شاخه نظامی جریان صدر موسوم به «جیش المهدی» را وادار به خلع‌سلاح كند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین