کد خبر: ۵۶۳۹۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
با انتقاد از سیاست خارجه مخرب ترامپ

وزیر دفاع اسبق آمریکا: ترامپ صلاحیت ریاست جمهوری ندارد

وزیر دفاع اسبق آمریکا هشدار داد: سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال از بین بردن ستون‌های ثبات است که به حفظ امنیت در جهان کمک می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
ویلیام کوهن، وزیر دفاع اسبق آمریکا در دولت بیل کلینتون در مصاحبه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: رئیس جمهورآمریکا با یک "گوی مخصوص تخریب "به جان هر ستون ثبات وامنیتی که ما در ۶۰ تا ۷۰ سال گذشته ایجاد کرده‌ایم، افتاده است.

به گزارش پایگاه هیل،  کوهن خاطر نشان کرد: ترامپ به شکلی سیستماتیک در حال تخریب این ستونها است و این کار را با پیمان شراکت ترانس پاسیفیک شروع کرد. به گونه‌ای که او اقدام به تضعیف ۱۰ کشور دیگر امضاکننده توافقی اقتصادی که در حقیقت در مجموع به نفع ما بود کرد و پس از آن یه شکل نظاممند شروع به انتقاد علنی از شرکای ما در ناتو کرد البته این انتقاد از آنها وجود داشته باشد اما نه به شکلی که باعث تحقیر آنها شود.

وی افزود: حالا ما یک جهان بسیار پر آشوبتر، بی‌نظم‌تر و از سازمان خارج شده‌تر داریم و نقش ما در آن جهان به سمت یک نقش قاره‌ای مختص آمریکا پسرفت می‌کند و فکر می‌کنیم ما در یک پیله قاره‌ای امنیت داریم. من فکر می‌کنم این یک اشتباه بزرگ است و من فکر می‌کنم ما اکنون نسبت به قبل در خطر بیشتری قرار گرفته‌ایم.

کوهن با اشاره به برخی مواضع سیاست خارجی گفت: ترامپ برای رئیس جمهور بودن صلاحیت ندارد. من باید علنا بگویم که از او به عنوان یک رئیس جمهور حمایت نکردم. من با مشاهده سوابق و آزمونها و حالت کلی ترامپ احساس کردم که او برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد و البته من تا به امروز خیلی مسائل را دیده‌ام نه البته همه چیز و هنگامی که او درست بوده او را تایید کردم واز بابت رویارویی او با چین بر سر مسائل مختلف به او اعتبار می‌دهم. اما هنگامی که مسئله به امنیت ملی مربوط می‌شود و شیوه تعامل او با هم پیمانانمان و اینکه او به منافع ما خیانت میکند من از او روی گردان هستم.

ترامپ در طول ریاست جمهوری اش با هم پیمانان سنتی آمریکا از جمله اتحادیه اروپا وناتو جدال پیدا کرده و به آنها به بهانه اینکه به اندازه کافی در مسئله دفاع مشترک هزینه نمی‌کند شکایت کرده و مکررا از تایید تعهد آمریکا به دفاع از هم پیمانان ناتو خوداری کرده است.

جمیز ماتیس، وزیر دفاع مستعفی آمریکا در نامه‌ای استعفای خود به اختلافش با ترامپ بر سر برخی مسائل اشاره کرده است. ماتیس که از حامیان سرسخت ائتلاف ناتو است در این نامه به اقدامات ترامپ در تضعیف شراکتها و ائتلافهای آمریکا اعتراض کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین