کد خبر: ۵۶۴۰۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶

زمان زلزله با وسایل معلق و غیرثابت منزل خود چه کنیم؟

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه با انجام راهکارهای بسیار ساده‌ای می‌توانیم ایمنی را در برابر زلزله افزایش دهیم و از سقوط وسایل معلق و غیر ثابت جلوگیری کنیم،‌ راهکارهای جلوگیری از سقوط اجسام معلق را توضیح داد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید جلال ملکی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از 70درصد از حوادث و بلایای طبیعی شناخته شده در دنیا سابقه وقوع در کشور ما را  داشته است، نکاتی را برای پیشگیری از خسارات زلزله تشریح کرد و گفت: زلزله، سیل و ... از ذات طبیعت است و علامت سوال اینجاست که ما با توجه به اینکه آگاهیم که در کشور زلزله خیزی زندگی می‌کنیم برای کاهش صدمات ناشی از آن چه اقداماتی را انجام داده ایم؟

وی ادامه داد: البته اقدامات زیادی باید در این خصوص انجام گیرد که به دسته‌های پیش از زلزله، در حین زلزله و اقدامات پس از زلزله تقسیم می‌شود که هر کدام نیاز به برنامه ریزی‌های خاص خود را دارد. مسئولان نیز نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند زیرا باید بخش‌های زیر ساختی را هم فراهم کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان باید نکات ایمنی را برای نصب اجسام معلق مثل لوستر و یا اجسام سنگینی که امکان سقوط دارند، مثل ویترین و.. رعایت کرد، گفت: در این خصوص با انجام راهکارهای بسیار ساده ای می‌توانیم ایمنی را در برابر زلزله افزایش دهیم و از سقوط وسایل معلق و غیر ثابت جلوگیری کنیم. با ثابت کردن این دسته از اجسام به هر شیوه ممکنی مثل ثابت کردن اجسام با استفاده از بسط، رول پلاک، تسمه به دیواره‌ها می‌توان از سقوط آن‌ها جلوگیری کرد، این راهکار را برای بسیاری از وسایل مثل ویترین‌ها آینه‌ها و .. هم می‌توان استفاده کرد.

ملکی با اشاره به اینکه برخی از شهروندان زیبایی را به ایمنی ترجیح می‌دهند و بدون رعایت نکات ایمنی پشت پنجره‌ها گلدان یا مجسمه‌ قرار می‌دهند یا داخل منازل از ساعت‌های ایستاده استفاده می‌کنند گفت: در این موارد باید مقایسه کنیم که چه فاکتورهایی را به یکدیگر ترجیح می‌دهیم و در نظر بگیریم که تامین ایمنی اعضای خانواده بسیار مهم تر از زیبایی وسایل خانه است بنابراین  برای جلوگیری از سقوط این اجسام باید آن‌ها را به هر طریقی که می‌توانیم مهار کنیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه برخی از سازندگان خانه‌ها به ایمنی نصب زنجیر لوسترها توجه نمی‌کنند، گفت: قبل از نصب لوستر ها زنجیرهایی از سقف آویزان است که محل محل نصب لوستر است، اما ما تا کنون با مواردی مواجه شده ایم که سازندگان زنجیر را داخل سقف جاسازی کردند و روی آن را به سادگی گچ گرفتند، در حالی که این زنجیر توانایی تحمل لوستر سنگین را ندارد، بنابراین شهروندان و خصوصا مستأجران و کسانی که در جریان روند ساخت و ساز منزل خود دخیل نبوده اند، باید قبل از نصب لوستر از مقاومت سقف و زنجیر مطلع شوند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین