کد خبر: ۵۶۴۱۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

وعده اردوغان به ترامپ برای نابودی کامل داعش

شبکه «ان.بی.سی نیوز» به نقل از مقام های کاخ سفید جزئیات تازه ای از تماس تلفنی دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان منتشر کرد و نوشت که طی آن رئیس جمهوری ترکیه به همتای آمریکایی خود قول داد بعد از خروج نیروهای آمریکا از سوریه، کار داعش را تمام می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
یک مقام ارشد کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: اردوغان به رئیس جمهوری [آمریکا] گفت «در واقع، من به عنوان یک دوست در این مورد به شما قول می دهم.»

یک مقام دیگر نیز درباره تماس تلفنی جمعه گذشته میان ترامپ و اردوغان گفت که رئیس جمهوری ترکیه در آن تماس اظهار داشت که اگر ترکیه بتواند در شمال سوریه عملیات انجام دهد، این کشور می تواند با بقایای داعش برخورد خواهد کرد.

آنچه در آن تماس تلفنی میان ترامپ و اردوغان گذشت یکی از سوال های محوری درباره علت تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به خروج نیروهای این کشور از سوریه است.

به نوشته تارنمای ان.بی.سی نیوز، این تصمیم ترامپ بدون مشاوره با متحدان آمریکا و برخلاف توصیه های مشاوران ارشد امنیت ملی اتخاذ شد. «جیمز متیس» وزیر دفاع و «برت مک گورک» نماینده آمریکا در ائتلاف علیه داعش در اعتراض به این تصمیم استعفا دادند.

مقام های ارشد دولت آمریکا گفته اند که ترامپ در آن تماس تلفنی اردوغان را از تصمیمش مطلع کرد اما برخی دیگر از مقام های آمریکایی و ترکیه ای به ان.بی.سی نیوز گفتند ترامپ پس از آن با خروج از سوریه موافقت کرد که اردوغان استدلال کرد داعش تقریبا به طور کامل شکست خورده است و نیازی به ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه نیست.

به گزارش این شبکه خبری، ترکیه از مدتها پیش خواهان خروج آمریکا بود تا از این طریق زمینه برای حمله نیروهای ترکیه ای به نیروهای کُرد در شمال سوریه فراهم شود. ترکیه نیروهای کُرد سوری را تروریست قلمداد کرده که ثبات آن کشور را تهدید می کنند. اما این در حالی است که آمریکا این نیروها را برای مبارزه با داعش آموزش داده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نوشت که تصمیم برای این اقدام در تماس تلفنی ترامپ و اردوغان اتخاذ شد. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و متیس به همراه دیگر اعضای تیم امنیت ملی کاخ سفید، فهرستی از خواسته های دولت این کشور برای طرح در تماس تلفنی با اردوغان ارائه کرده بودند.

مقام های آگاه به این رسانه گفتند که ترامپ بدون توجه به متن آماده شده، با خواسته همتای ترکیه ای خود برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه موافقت کرده است. به نوشته آسوشیتدپرس، اردوغان و اعضای تیم امنیت ملی ترامپ از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وی، از این تصمیم‌ غیرمنتظره «شوکه» شدند. اردوغان که انتظار این تصمیم فوری را نداشته، از ترامپ می خواهد که در خروج نیروها شتابزده عمل نکند.

اعلام این تصمیم، واکنش‌های بسیاری را در محافل دیپلماتیک آمریکایی و از سوی متحدان این کشور موجب شد و هشدار آن‌ها را نسبت به پیامدهای این اقدام به همراه داشت.

ترامپ در صفحه شخصی خود چندین بار از تصمیمش دفاع کرد. وی روز شنبه نوشت: ابتدا قرار بود سه ماه در آنجا باشیم. این مساله مربوط به هفت سال پیش است. وقتی من رئیس جمهوری شدم داعش وحشی شده بود. حالا داعش تا حد زیادی شکست خورده و کشورهای منطقه از جمله ترکیه باید بتوانند به راحتی از پس هر آنچه که باقی مانده است، برآیند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین