کد خبر: ۵۶۴۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
با رفتن ماتیس

کابوس ترامپ فرا می‌رسد

در حالی که در واشنگتن استعفای جیمز ماتیس یک اتفاق غم‌انگیز تلقی شد، دیگر امید داشتن به وجود یک مقاومت داخلی علیه دونالد ترامپ نابه‌جا به نظر می‌رسد و به جای آن نگرانی‌ها در مورد بی‌ثباتی "فرمانده کل قوا" در آمریکا رو به افزایش است.
آفتاب‌‌نیوز :
یک روز بعد از آنکه جیمز ماتیس استعفایش را در نامه‌ای در واکنش به تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ برای خارج ساختن نظامیان آمریکایی از سوریه اعلام کرد، هشتگ استعفای ترامپ در توییتر ترند شد.

با این وجود مساله قطعی در این هفته پرتلاطم این است که هرگونه خیال‌پردازی در مورد استعفای رییس جمهور یک فکر واهی است. مارک فیتز پاتریک مدیر اجرایی دفتر انیستیستو بین‌المللی مطالعات در واشنگتن می‌گوید: من هیچ شانسی برای استعفای ترامپ نمی‌بینم مگر اینکه فرآیندهای استیضاح نظیر اتفاقاتی که برای ریچارد نیکسون افتاد، به جریان بیفتد.

او ادامه داد: برای ترامپ به عنوان مردی که روی پیروزی موکدا مانور می‌دهد استعفا پذیرفتن شکست است بنابراین فکر می‌کنم استعفای ترامپ را تنها به عنوان راه‌حلی برای نگرانی‌های فزاینده مردم انتظار داشته باشیم.

در عین حال استعفای ماتیس از طرفی امیدها درباره شکل گرفتن یک جنبش مخالفت داخلی در مقابل ترامپ در داخل دولت او را کمرنگ کرد.

در حالی که ماتیس خودش بارها تلاش داشته با تاخیر ایجاد کردن، در برابر تصمیم‌های جنجالی ترامپ مقاومت کند، اما این تاکتیک برای مدت محدودی موثر بود و هنگامی که چند ماه پیش نفوذ ماتیس شروع به ضعیف شدن کرد، محکوم به شکست شد.

در حالی که احتمالا هنوز مقام‌هایی در دولت هستند که ممکن است از اینرسی بروکراسی برای مانع شدن از اقدامات نامناسب ترامپ استفاده کنند در نهایت به گفته فیتز پاتریک از آنجایی که ترامپ فرمانده کل قوا است باید تبعیت کنند.

این‌که فرمانده کل قوا در آمریکا به شکلی فزاینده مشاورانش را در اتخاذ تصمیم‌های مهمی مثل خارج کردن سربازان از سوریه و افغانستان به حاشیه می‌راند –تصمیم‌هایی که اول بدون مشورت‌ افرادی چون ماتیس اتخاذ شده و بعدا اعتراضات آنها نادیده گرفته شد – باعث افزایش نگرانی‌ها در واشنگتن شده است.

ماتیس تاکنون به عنوان آخرین فرد مهم درنظر گرفته می‌شود که دولت ترامپ را ترک کرده است. خیلی وقت است که برخی دیگر از اعضای این باشگاه مثل هربرت مکمستر، مشاور امنیت ملی سابق و رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق رفته‌اند. یک نفر دیگر از این اعضا یعنی جان کلی رییس دفتر نیز در مسیر خروج است.

نرمن اورنستاین یک استاد علوم سیاسی آمریکایی در موسسه آمریکن اینترپرایز گفت: معمولا روسای جمهور آمریکا بعد از گذشت دو سال از ریاست جمهوری‌شان ضرب‌ آهنگی را به دست می‌آورد و متوجه می‌شوند که می‌خواهند چه کار کنند و چه نوع افرادی را در اطرافشان می‌خواهند و تغییراتی را اعمال می‌کنند اما همه تغییراتی که ترامپ انجام داده صرفا در راستای خلاص شدن از افراد بالغ در اتاق و آوردن کودکان به جای آنها بوده است.

به نظر می‌رسد ترامپ به جای گوش کردن به نصایح کارشناسان خودش، می‌خواهد به غریزه‌اش گوش دهد. ماه گذشته میلادی او به واشنگتن پس در مصاحبه‌ای گفت: غریزه من گاهی اوقات بیشتر از آنکه که مغز یکی دیگر بتواند به من مطلب بگوید، کمکم می‌کند.

دقیقا همین تمایل ترامپ برای گوش دادن به غریزه‌اش به هنگام گرفتن تصمیمات مهم است که کارشناسان را نگران می‌کند. اورنستاین اظهار داشت: صراحتا باید گفت که این غریزه، درایت و حساسیت یا عمق چندانی نسبت به درک تبعات بزرگتر اقدامات را ندارد، بنابراین اکنون زمان آن است که نگران باشیم.

کارشناسان می‌گویند: دولت ترامپ و مابقی جهان تاکنون خوش‌شانس بوده‌اند که این رییس جمهور با بحران امنیت ملی بزرگی مواجه نشده است.

با این حال آنها خاطر نشان کردند: ممکن است این بحران که همه از آن واهمه دارند سرانجام به کاخ سفید برسد. حالا که یک رهبر امنیتی و مسئولی نظیر جیمز ماتیس از پنتاگون رفته است، دیگر دورنمای این‌که کسی در تصمیم‌گیری‌های ترامپ مداخله یا اعمال نفوذ کند، کمرنگ شده است.

فیتز پاتریک که در عین حال یک متخصص امنیت هسته‌ای نیز هست، گفت: هر کسی که وزیر دفاع بعدی باشد نگران این خواهد بود یک جنگ جهانی راه نیفتد. هرچند که ترامپ قابلیت فردی برای آغاز یک جنگ و شلیک سلاح‌های اتمی را دارا است اما کسان دیگری هستند که تلاش خواهند کرد در صورتی که رئیس جمهور دیوانه شود، او را در مسیر درست هدایت کنند.

فیتز پاتریک در پاسخ به این‌که چه کسی در دولت ترامپ هنوز هست که بتواند جلوی بدترین تحریک‌پذیری‌های او را بگیرد، به جان بولتون، مشاور امنیت ملی او اشاره کرد. او با این حال در حالی که او می‌خندید گفت: فکر نمی‌کردم در جایگاهی قرار بگیرم که امیدوار باشم جان بولتون عامل مهار ترامپ شود.

اما او خاطر نشان کرد: جان بولتون بسیار با نفوذ است. هر قدر هم که انسان درباره گرایش‌های نو محافظه‌کارانه بولتون و تمایلاتش به استفاده از نیروی نظامی به جای راه‌حل‌های دیپلماتیک فکر کند اما او یک فرد وحشی و یک انسان دیوانه نیست. من امیدوارم که او همچنان قدرت مهارکننده‌ای برای ترامپ داشته باشد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین