کد خبر: ۵۶۴۲۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
وحید شمسایی:

آن مدیر سابق را هیچ‌وقت حلال نمی‌کنم / او خود را پدر، عمو و دایی این ورزش می‌دانست / بازیکنان تیم ملی در خطر بیماری پوستی هستند

وحید شمسایی بازیکن اسبق تیم ملی فوتسال ایران به حواشی این روزهای فوتبال ایران پرداخته و معتقد است کار برای مدیر جدید بسیار سخت است.
آفتاب‌‌نیوز :
داوود پرهیزکار به جای علی کفاشیان سکانداری فوتسال را بر عهده گرفت و رییس کمیته فوتسال شد. از طرفی لیگ برتر فوتسال ایران هم مانند سابق جذاب نیست و حواشی متعددی را در خود جای داده است. به همین خاطر با وحیدشمسایی، یکی از پیشکسوتان و بازیکنان پرافتخار فوتسال ایران به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 تغییر و تحولاتی که در فوتسال رخ داد و داودد پرهیزکار روی صندلی ریاست فوتسال نشست. چه نظری در این خصوص دارید؟

وحید شمسایی را همه در این سال‌ها می‌شناسند که حرفی غیر از حقیقت نمی‌زند. آقای پرهیزکار انسانی بسیار درست است که چندین سال هم در سطوح مختلف مدیریت کرده و یک فرد اجرایی است اما من یک بار قبل از این هم گفتم و باز هم می‌گویم که هر کسی می‌تواند از پس مشکلات و حواشی بزرگ فوتسال بربیاید، می‌تواند به صندلی مدیریت تکیه بزند زیرا که این صندلی جایگاه  بوده که افراد بزرگی روی آن نشستند مانند صادق درودگر که فوتسال ایران را متحول کرد یا آقای افتخاری که ایران را به مقام سوم جهان رساند. من اعتقاد دارم که هر کسی در این جایگاه حضور دارد کار بسیار سختی دارد درست است که از نظر نتیجه در سطح جهان خوب عمل کردیم اما از نظر ساختاری افتضاح بودیم

بیشتر توضیح می‌دهید؟

فوتسال ما از هر نظر که فکر کنید در بخش اسپانسرینگ، ترانسفر بازیکن و همچنین سطح کیفی لیگ شرایط بسیار ضعیفی دارد. بازیکنان ما از کشور و از فوتسال کشور گریزان هستند آنها به لیگ‌های خیلی ضعیف نقل مکان می‌کنند تا پول خوب بگیرند و حق هم دارند زیرا زندگی آنها از این راه می‌گذرد این شرایط فوتسال ایران را به قهقرا می‌برد فضای لیگ ایران اصلا شرایط خوبی ندارد سطح کیفی بسیار نازلی دارد و تیم‌ها با یکدیگر اختلاف زیادی دارند شما مشاهده می‌کنید که تیم‌های اول تا سوم با یک اختلاف امتیازی زیاد نسبت به دیگر تیم‌ها در جدول حضور دارند که این امر بی‌سابقه بوده است دلیل این اتفاق هم کوچ بازیکن به سمت کشورهای همسایه است که کیفیت لیگ را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده است ما نتوانستیم باشگاه‌های خوب را نگه داریم و به آنها کمک کنیم تا بتوانیم با استفاده از لیگ پویا تیم ملی خود را برای سال‌های سال بیمه کنیم حالا آقای پرهیزکار وارد کار شده و روزی هم این اتفاق افتاده که وضعیت فوتسال اصلا خوب نیست. یک بار دیگر به ایشان می‌گویم دوست عزیز ما آقای پرهیزکار اگر بخواهید همین راه را ادامه دهی اتفاقات جالبی رخ نخواهد داد و اگر کاری از دستت برنمی‌آید آن صندلی را اشغال نکن.

به نظرتان ایشان از عهده این کار برخواهد آمد آیا این توانایی را در ایشان می‌بینید؟

ایشان آدم فوتسالی نبوده و از جنس این ورزش نبوده است اما هیچ الزامی نیست که مدیر ورزش حتما آن ورزش را دنبال کرده باشد تنها عاملی که می‌تواند مدیرعامل را موفق کند این است که بتواند درست عمل کند بتواند کار اقتصادی انجام دهد بتواند درآمدزایی کند و مهمترین بخش اینکه دارای ارتباطات وسیعی باشد. باید بتواند با بخش خصوصی وارد مذاکره بشود تا آنها در فوتسال سرمایه‌گذاری کنند. باید بتواند با تلویزیون تعامل کند تا مسابقات فوتسال لیگ پخش بشود زیرا پخش مسابقات هم در جذب اسپانسر و هم در روحیه بازیکنان تاثیر زیادی دارد. در جام جهانی 2020 دیگر کسی دنبال فوتسال زیبا و جسورانه نیست و همه به دنبال نتیجه هستند و یکی از رتبه‌های اول تا سوم را می‌خواهند. مستلزم این اتفاق داشتن لیگی پویا است که اکنون شاهد آن نیستیم. امیدوارم این اتفاقات رخ بدهد اما اگر ایشان نمی‌تواند از پس این کارها بربیاید بهتر است زودتر از سمت خود استعفا دهد.  

انتقادی که از علی کفاشیان می‌شد این بود که زیاد برای فوتسال وقت نمی‌گذارد و درگیر مسائل و مشکلات خود است نظر وحید شمسایی به عنوان یکی از بزرگان فوتبال در این خصوص چیست؟

آقای کفاشیان یکی از دوستان خوب من است و ایشان را بسیار دوست دارم، ایشان یک انسان درجه یک است که کارهای بزرگی برای فوتسال انجام داده است اما چون ایشان هشت سال رئیس فدراسیون ما بود و شخص اول فوتبال کشور بود این جایگاهی که به او دادند برای او کوچک بود و به همین دلیل کار را به اشخاص دیگر واگذار کرده بود. یکی از این افراد که ظاهرا الان از فدراسیون رفته مصاحبه‌ای انجام داده و مدعی شده که همه را حلال کرده است اما من می‌گویم من این شخص را هیچ وقت حلال نمی‌کنم زیرا آسیبی که ایشان به من و فوتسال کشور رساند هیچ وقت قابل جبران نیست. آقای کفاشیان وقت نداشت و کار را به ایشان و دیگر افراد سپرد و ایشان هم خود را مدعی العموم می‌دانست خود را پدر، مادر، دایی و عموی فوتسال می‌دانست. هیچ پدری فرزند خود را نابود نمی‌کند هیچ پدری بین فرزندان خود تفاوت قائل نیست اما باید این را هم بگویم که آقای کفاشیان کارهای بزرگی هم انجام داد نائب رئیسی فدراسیون فوتسال آسیا افتخار کمی نیست ولی الان باید کسی بیاید که تشنه کار و تحول در فوتسال باشد و با انرژی و صرف وقت زیاد بتواند فوتسال را متحول کند کار بسیار سختی است اما شدنی است.

مصاحبه‌هایی شد که برخی صاحب‌منصبان سابق فوتسال مدعی شدند که خواهند رفت این اظهار نظر این گونه به ذهن متبادر می‌شد که اگر این افراد فوتسال را ترک کنند این ورزش ضرر می‌کند در مورد این چه نظری دارید؟

افراد اصلا در ورزش مهم نیست در کل ورزش به این شکل است که آن رشته اولویت اول و ارجح همه است اینکه من باشم یا نباشم یا دیگری باشد یا نباشد اصلا موضوع بحث نیست تنها این مهم است که هر کسی که می‌تواند کار مفید انجام دهد باید جلو بیاید من اعتقاد دارم فوتسال ما از پتانسیل بالایی از نظر بازیکن برخوردار است اما لیگ ما در شرایط بسیار بدی است در دهه قبل می‌دیدیم که بعد از فوتبال پرطرفدارترین رشته فوتسال بود اما با مدیریتی که آقای داورزنی در والیبال انجام داد توانست این رشته را به یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ایران تبدیل کند. الان می بینیم که والیبال در حال نزول است به همین دلیل مدیریت کلان والیبال در حال تلاش است تا دوباره قدرت سابق را به این رشته برگرداند. ما هم باید در فوتسال همین راه را برویم. خواهش می‌کنم که به وضعیت فوتسال رسیدگی بکنید وضعیت لیگ ما اصلا خوب نیست برای مثال توپی که در رقابت‌های لیگ برتر استفاده می‌شود طبق نظر تمام بازیکنان، مربیان و داوران از کیفیت خوبی برخوردار نیست اما هیچ اقدامی برای تعویض آن رخ نمی‌دهد چون یک قراردادی پشت آن است که نمی‌دانیم چه افرادی از آن سود می‌برند.  

مثل اینکه خیلی شاکی و عصبانی هستید؟

این حق طبیعی من است که بتوانم شخصی را حلال کنم یا نکنم. این شخصی که مصاحبه می‌کند و می‌گوید می‌روم و همه را حلال می‌کنم فوتسال ایران را نابود کرد. من چیزهایی در این فوتسال دیدم که واقعا وضعیت الآن فوتسال برایم قابل هضم نیست. زمانی که فرودگاه امام خمینی به تازگی افتتاح شده بود ما وقتی از مسابقات برگشتیم به ما به عنوان جایزه به هر یک از نفرات ما یک دستگاه پراید دادند که در آن زمان ارزش زیادی داشت. اما الآن می‌بینیم که پیراهن برای پوشیدن نداریم و پیراهن بازیکن را از او می‌گیریم و می‌شوریم و در اختیار شخص دیگری قرار می‌دهیم. شاید بازیکن مشکل پوستی داشته باشد و از این راه به دیگران هم منتقل کند، آن موقع چه کسی پاسخگو خواهد بود. اگر نمی‌توانید برندهای معتبر بین المللی تهیه کنید در داخل کشور هستند تولیدی‌هایی که کیفیت اجناسشان خوب است و می‌توانند بهترین البسه را برای ما فراهم کنند.

در مورد خودتان هم صحبت کنیم. آیا هنوز می‌خواهید به عنوان بازیکن ادامه دهید؟

اول فصل همه وحید شمسایی و شخصیت او را می‌شناسند. من هیچوقت شخصیت خود را زیر پا نمی‌گذارم و چیزی را انتخاب می‌کنم که به شخصیت و سابقه من تطابق داشته باشد. زمانی که در سال 91 همان مدیر سابق که خدا از او نگذرد قراردادها را کم کرد، به چین رفتم و در 26 روزی که آنجا بودم به اندازه چهار برابر ایران پول گرفتم و خدا را کر می‌کنم که کارنامه من مشخص است. اگر پیشنهاد درخور توجهی پیش بیاید سر حال تر از همیشه فوتسالبازی خواهم کرد.

در پایان اگر حرفی دارید بفرمایید؟

فقط این را بگویم که وحید شمسایی همیشه و در همه حال حرفهایش را زده و تحت هیچ شرایطی از اصول خود عدول نکرده است. دیگران بودند که گفتند هزار تومان از این فوتسال گیر ما نیامد اما در همه جا حضور داشتند و در همه‌ی کارها دست داشتند.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین