کد خبر: ۵۶۴۲۹
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۳

فرانسه: ایران بازیگری غیر قابل انکار است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفیر فرانسه در واشنگتن بر لزوم اتخاذ یک رهیافت جدید برای مقابله با بحران خاورمیانه تاکید و با اشاره به مهم‌ترین مسائل جاری در خاورمیانه ایران را بازیگری غیر قابل انکار در حل تمام آنها معرفی کرد. «جین دیوید لویت»، اختلاف اسرائیل ـ فلسطین، لبنان، جنگ عراق و برنامه هسته‌ای ایران را موضوعات مهم خاورمیانه خواند و در مصاحبه با روزنامه «دالاس‌نیوز» گفت: برای حل هر یک از موضوعات یاد شده مذاکره با ایران لازم است چرا که تهران نقشی کلیدی در حمایت از گروه‌های اسلامی در منطقه دارد.

روزنامه «دالاس‌نیوز» با انتشار اظهارات فوق افزود: لویت در زمان حمله به عراق در سال 2003 که کشورش از جدی‌ترین مخالفین آن محسوب می‌شد صراحتا از رویکرد دولت جرج بوش انتقاد نکرد. اما در شرایط کنونی وی رهیافت کاملا متفاوتی را برای حل مسائل منطقه‌ای در خاورمیانه پیشنهاد کرده و معتقد است ایران به عنوان یک قدرت مهم منطقه‌‌ای باید در حل مسائل خاورمیانه نقش محوری داشته باشد. 

سفیر فرانسه در آمریکا افزود: ما مایلیم ایران را به عنوان یک نیروی مثبت در منطقه بدانیم که بتواند به حل تمام مشکلات کمک کند نه اینکه باعث تشدید آنها شود. 

اظهارات لویت پس از آن صورت گرفت که روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داد ژاک شیراک رئیس جمهور این کشور تصمیم دارد برای حل بحران سیاسی لبنان و سایر موضوعات منطقه‌ای نماینده‌ای را به تهران اعزام کند. این تصمیم اما با مخالفت آمریکایی‌ها روبرو شد. کاندولیزا رایس علت این مخالفت را عمل نکردن ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش عنوان کرد. 

وزیر خارجه آمریکا گفت: فکر می‌کنم در شرایطی که شورای امنیت با تصویب قطعنامه 1737 کاملا برای ایران روشن کرده است که در صورت عدم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم با تحریم‌های شدید‌تری روبرو می‌شود زمان برای شکستن سیاست پایدار آمریکا برای پرهیز از مذاکرات دو جانبه با ایران نرسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین