کد خبر: ۵۶۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۱

نخستین مانور نظامی پس از تحریم ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایران اولین رزمایش نظامی خود را پس از اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل طی سه روز در نزدیکی شهر گرمسار اجرا می‌کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این عملیات که توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود موشک‌های کوتاه برد مورد آزمایش قرار می‌گیرند. 

آسوشتیدپرس به نقل از یک مقام سپاه پاسداران افزود: موشک‌های زلزال و فجر 5 در این رزمایش سه روزه آزمایش می‌شود. 

بنابر گزارش آسوشتیدپرس، ایران در سال گذشته (میلادی) و همزمان با افزایش تنش در روابط با غرب سه رزمایش نظامی وسیع را انجام داد. به عنوان مثال در رزمایش نظامی در ماه نوامبر (آذر) ایران 12 موشک از جمله شهاب‌3 را که برد آن به اسرائیل نیز می‌رسد آزمایش کرد. کارشناسان هدف این رزمایش را کاهش اهمیت حضور قدرت‌های جهانی در منطقه خلیج‌فارس عنوان کردند. 

این گزارش افزوده است: رزمایشهای نظامی ایران با نگرانی مقامات آمریکایی نیز همراه است. آنها اگر چه توسعه تسلیحاتی ایران را اغراق آمیز می‌دانند اما با نگرانی رزمایشهای نظامی ایران را دنبال می‌کنند. به نظر می‌رسد رزمایش جدید ایران نیز در همین راستا برنامه‌ریزی شده باشد. بویژه اینکه در استراتژی جدید جرج بوش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه افزایش یافته است. اصولا ایران به طور منظم رزمایشهای بزرگی را برای‌ آزمایش تسلیحات و صنعت تسلیحاتی خود برگزار می‌کند. رزمایش جدید ایران نیز تنها چند روز پس از اعلام آمریکا مبنی بر اعزام دومین ناو هواپیما بر به خلیج فارس انجام می‌گیرد. این مساله با هشدارهایی برای رهبران ایران همراه بوده است. اکنون این نگرانی در بدنه دولتی ایران وجود دارد که این اقدام آمریکا احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد. 

به گفته آسوشیتدپرس، آمریکا بارها گفته است که بر رهیافت دیپلماسی در حل مساله هسته‌ای ایران تاکید دارد اما سایر گزینه‌ها را نیز از دستور کار خود خارج نکرده است. 

آخرین رزمایش نظامی ایران در سال گذشته (میلادی) با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. مایکل آیزنشتاد کارشناس مسائل ایران در موسسه واشنگتن در مورد آن رزمایش گفت: ایران بارها از رزمایش‌های نظامی برای مرعوب کردن استفاده کرده است ولی حجم آزمایش‌های موشکی در رزمایش اخیر با سایر رزمایش‌های ایران متفاوت است. بنابر اظهارات این کارشناس پیغام ایران در این رزمایش به منطقه این بود که حتی برای لحظه‌ای به فکر کمک به انجام هرگونه حمله پیشگیرانه علیه ایران نباشید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین