کد خبر: ۵۶۵۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۱:۳۷
یک نماینده مجلس تحلیل کرد:

رویکرد انقباضی در بودجه 86

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ هنگامه منهاجی: عادل آذر عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بر خلاف اظهارات «محمود احمدی‌نژاد» رئیس جمهوری و «داود دانش جعفری» وزیر امور اقتصاد و دارایی که در جلسه تحویل لایحه بودجه 86 اعلام کرده بودند این بودجه بر مبنای «انضباط مالی» طراحی شده، تصریح کرد که این بودجه از «انضباط مالی» حکایت ندارد، بلکه نشانه‌ای از «انقباض مالی» است. 

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب گفت: دولت به شدت ارقام دلارهای نفتی را در بودجه کاهش داده و از 38 میلیارد دلار در سال 85 به 29 میلیارد و 550 میلیون دلار در سال 86 رسانده است. همچنین قیمت هر بشکه نفت از 1/44 دلار در بودجه 85 به 7/33 دلار در بودجه 86 کاهش یافته یافته و نرخ تبدیل هر دلار ارز از 895 تومان در بودجه 85 به 890 در بودجه 86 کاهش یافته که این را حکایت از یک انقباض بودجه‌ای می‌دانم. 

وی اظهار داشت: انضباط بودجه فاکتورهای دیگر دارد که ما در بودجه 86 نمی‌بینیم البته آنچه درباره بودجه می‌گوییم صرفا از گزارش رئیس جمهوری است و باید منتظر شویم تا با آمدن پیوست‌های بودجه دقیقا در مورد آن صحبت کنیم. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در مقایسه بودجه عمومی سال 85 و مصوبه و عملکرد آن ذهن به این سمت می‌رود که در ارقام بودجه عمومی سال 86 پنهان کاری‌هایی شده است. آذر تأکید کرد: بودجه عمومی از 57 هزار و 500 میلیارد تومان به 61 هزار میلیارد تومان در بودجه 86 افزایش یافته یعنی بودجه عمومی بالا رفته در حالیکه از در آمدهای غیرنفتی در سال 85، 5000 میلیارد تومان تحقق نیافته است. 

وی اظهار داشت: اگر حتی خوشبینانه هم بودجه سال 85 را بنگریم و 5000 میلیارد تومان از درآمدهای غیرنفتی تحقق می‌یافت یعنی اگر حجم درآمد سال 85 (با نگاه خوشبینانه) تحقق یابد، نمی‌دانیم چگونه است، دولت بودجه عمومی را افزایش داده است. 

نماینده دهلران افزود: این منابعی که برای پوشش این بودجه عمومی تأمین شده مشکوک الوصول است،‌ مثلا یک قلم از منابع مشکوک الوصول از محل واگذاری مالی 7 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی تأمین می‌شود که در سنوات گذشته نیز تأمین بودجه از این منبع منفی بوده است. آذر گفت:‌ در سال 85، 600 میلیارد تومان برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شده بود که تنها 10 درصد آن عملی شده اگر امروز 70 میلیارد تومان سال 85 به 7 هزار میلیارد در بودجه 86 تبدیل شده مشکوک الوصول است.
 
وی اظهار داشت: اگر حتی 15 درصد از بودجه عمومی مشکوک ‌الوصول باشد، ‌اتکای بودجه عمومی به درآمدهای مشکوک ‌الوصول باعث می‌شود در ماه‌های اولیه سال 86، برداشت از صندوق ذخیره ارزی آغاز شود و کار خوبی که با تقدیم بودجه توسط دولت آغاز شده بود، دوباره مخدوش شود. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه «نمی‌توانیم این بودجه را دارای انضباط مالی بدانیم»، افزود: در این بودجه شاهد انقباض مالی هستیم که البته باید این کار دولت را به فال نیک بگیریم و بدانیم در سال 86 دولت به یک بلوغ و رفتار اقتصادی رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین