کد خبر: ۵۶۵۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

یونکر: اتحادیه اروپا بر ماندن بریتانیا تاکیدی ندارد

رئیس کمیسیون اروپایی تاکید کرد، اتحادیه اروپا برای ماندن بریتانیا درون این نهاد تلاش نمی‌کند و خواستار آغاز گفت‌وگوها بر سر روابط آینده به محض تایید بریگزیت در پارلمان لندن است تا بعد از آن روی اتحاد خودش پیش از انتخابات ماه مه متمرکز شود.
آفتاب‌‌نیوز :
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی در مصاحبه با ولت آم زونتاگ تاکید کرد: اینگونه گفته شده است که هدف ما نگه داشتن بریتانیا در اتحادیه اروپا به هر وسیله‌ای است. قصد ما این نیست. آنچه ما می‌خواهیم شفافیت درباره روابط آینده ماست. ما به نتایج رفراندوم بریگزیت احترام می‌گذاریم.

یونکر گفت، به محض آنکه پارلمان بریتانیا توافق جدایی را تایید کند اتحادیه اروپا آماده آغاز مذاکره روی یک توافق جدید با آنهاست. رای‌گیری روی این توافق در هفته‌ای که از ۱۴ ژانویه آغاز می‌شود، انجام خواهد شد. او همچنین گفت بریتانیا باید منسجم عمل کند. یونکر گفت: بعد از آن شما به ما بگویید که چه می‌خواهید. من روی این فرضیه کار می‌کنم که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌شود چون مردم بریتانیا اینگونه تصمیم گرفتند. اینکه بریتانیا بخواهد یک رای بریگزیت دوم برگزار کند یا خیر به تصمیم مردمان آن بستگی دارد.

یونکر درباره سایر چالش‌های مقابل اروپا گفت به دقت تحرکات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در امور تجاری را مد نظر دارد. او با اشاره به تنش‌های میان اتحادیه اروپا و واشنگتن در مساله تعرفه خودروها گفت: تا زمانی که او روی حرفش بماند، به او اعتماد دارم. اگر این کار را نکند، آن وقت من هم احساس مسوولیت نمی‌کنم که روی حرفم بمانم.  

رئیس کمیسیون اروپایی به ولت گفت، احساس می‌کند شهروندان اتحادیه اروپا به صورت روز افزونی در حال جدا شدن هستند و این مشکل دیگری است که باید در آستانه انتخابات پارلمانی ماه مه به آن رسیدگی کرد. یونکر افزود: باید اطمینان حاصل کنیم که این اختلافات عمیق نمی‌شود. نباید به این نکته اشاره کنیم که پوپولیست‌ها محق هستند... آنها سر و صدا دارند و پیشنهادهای مشخصی برای حل چالش‌های دوران ما ندارند.

او همچنین تاکید کرد، اروپا در مبارزه با ترول‌ها و گروه‌های هکری از چین یا روسیه باید متحد بماند. او همچنین نسبت به وضعیت رومانی عضو اتحادیه اروپا که از اول ژانویه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده می‌گیرد اما همچنان با فساد و اختلافات عمیق روبروست، ابراز تردید کرد. یونکر گفت: دولت بوداپست هنوز به درستی متوجه نشده است که معنای گرفتن ریاست بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا چیست. نهاد داخلی رومانی به گونه‌ای است که این کشور نمی‌تواند همانند یک واحد فشرده در اروپا عمل کند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین