کد خبر: ۵۶۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۷
وزیر امور خارجه:

مخالفت با ورود بازرسان حق ایران است

آفتاب‌‌نیوز : وزیر خارجه در کنفرانس خبری مشترک با ولید معلم همتای سوری خود درباره‌ تصمیمات متخذه از جانب ایران در واکنش به قطعنامه‌ 1737 شورای امنیت گفت: مجموعه‌ فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان با تدبیری است که در کل نظام اتخاذ شده و آن تلاش برای استیفای حقوقمان در برخورداری از فن‌آوری هسته‌ای بعد از سه دهه عضویت در NPT است. 

متکی با اشاره به اینکه این حق در قطعنامه‌های مختلف صادره از جانب شورای حکام و قطعنامه‌های سیاسی شورای امنیت مورد اشاره قرار گرفته گفت: برخوردی که اخیرا صورت گرفته در راستای تصمیمات مختلف متخذه با تدبیر بوده و در جاهایی که گفت و گو و یا بیان مواضع و تفاهمات منطقی لازم است هیچ مشکلی نداریم. وی تاکید کرد: یک چیز غیر قابل مناقشه است و آن برخورداری از حق هسته‌ای است.

متکی همچنین با اشاره به اینکه رزمایش اخیر در جهت حفظ آمادگی دفاعی نیروهای مسلح کشورمان است گفت: رزمایش‌های نظامی برای نظامیان مانند کار آزمایشگاهی و کارگاهی برای دانشجویان و محققین است، در همه جای دنیا نیروهای نظامی برای به ‌روز کردن دانش خود به آزمایش‌هایی که نیازمند هستند دست می‌زنند که در گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم.

وزیر خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود درباره اظهارات اخیر کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تشدید مجازات‌های ایران در شورای امنیت گفت: امیدواریم که کشورهای عضو شورای امنیت تصمیم درستی اتخاذ کنند و من نیز در این راستا طی نامه‌ای به 14 عضو شورا مراتب گله‌مندی و اعتراض ایران را با تبیین مواضع کشورمان نسبت به رای آنها اعلام کردم.

بنابر اظهارات متکی آنچه که روشن است این است که هیچ تصمیم بین‌المللی نباید موجب محروم کردن کشورها از حقوق مسلم آنها شود. متکی با اشاره به اینکه دیپلماسی ایران در تماس با کشورهای مختلف و اعضای شورای امنیت ادامه دارد گفت:‌ صرف‌نظر از اینکه چنین محدودیتی امکان تحقق را دارد یا نه، ایران کشور بزرگی است و فکر نمی‌کنم برخی از کشورها آمادگی داشته باشند در روابط گسترده با ایران تحریم‌هایی را قبول کنند.

متکی همچنین در مورد ساخت سانتریفیوژهای جدید نیز خاطرنشان کرد: ساخت سانتریفیوژها در راستای فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان ادامه دارد و آژانس نیز از این موضوع مطلع است اما رقم و تعداد آن را مسئولین سازمان انرژی اتمی به موقع به اطلاع مردم می‌رسانند. 

متکی با اشاره به وضعیت دیپلمات‌های بازداشت شده‌ ایرانی در اربیل عراق همچنین گفت: وزارت خارجه و سفارت ایران در اربیل به شدت پی‌گیر مساله هستند، اخیرا نیز سفیر ایران در سفری به اربیل با مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کرده که هر دو مشترکا این اقدام را محکوم کرده‌اند. وی افزود: این اقدام آمریکا غیرقانونی و خلاف قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های مربوطه است و شاهدی بسیار آشکار در تناقض قول و فعل آمریکاست که مدعی برقراری امنیت در عراق می‌باشد. به گفته‌ متکی هم‌اکنون دولت عراق موضوع گروگان‌گیری و آزادی این دیپلمات‌ها را پی‌گیری می‌کند. 

به اعتقاد متکی، سیاست‌های آمریکا در عراق شکست خورده است، به همین دلیل در پی ایجاد جنگ روانی و اختلاف در منطقه است که هوشمندی کشورهای منطقه باعث شکست این دیپلماسی آمریکا شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین