کد خبر: ۵۶۵۸۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷

کاهش مصرف کره حیوانی به خاطر گرانی

سرانه مصرف کره در کشورهای تولید کننده شیر و لبنیات حدود دو کیلو در سال است اما این رقم در ایران سالانه یک کیلو است و اخیرا مصرف کره به نیم کیلو و کمتر کاهش پیدا کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: با حذف ارز دولتی برای واردات کره، قیمت کره حیوانی افزایش یافته و مصرف آن کم شده است و همزمان واردات و مصرف کره گیاهی که حاوی روغن سویا و پالم است، افزایش یافته است.

وحید مفید روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سرانه مصرف کره در کشورهای تولید کننده شیر و لبنیات حدود دو کیلو در سال است اما این رقم در ایران سالانه یک کیلو است و اخیرا مصرف کره به نیم کیلو و کمتر کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف کره گیاهی در کشور بسیار پایین بوده و اخیرا اضافه شد و به نزدیک نیم کیلو در سال رسید. اهرم قیمتی یکی از دلایل افزایش مصرف کره گیاهی است چون قیمت کره حیوانی افزایش یافته اما روغن گیاهی با ارز دولتی وارد می شود بنابراین قیمت کره گیاهی ارزان تر از کره حیوانی است.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: میزان کل واردات کره (حیوانی و گیاهی) امسال 60 هزار تُن بود در حالی که سال های گذشته این رقم 30 تا 40 هزار تُن بوده است.

مفید درباره کره های مارگارین گیاهی نیز گفت: پایه تولید این کره ها 100درصد، روغن های گیاهی و نباتی است که پس از فرموله شده به کره گیاهی تبدیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: کره های گیاهی می تواند از مخلوط روغن هایی مانند پالم و سویا و دیگر روغن ها تولید شود.
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره اینکه کره های گیاهی برای مصرف بهتر هستند یا کره های حیوانی، گفت: مستندات در این باره بسیار متفاوت است و نمی توان با قطعیت گفت کدام سالم تر است اما کره حیوانی مزیت خاص خود را دارد و اگر کره های مارگارین یا گیاهی نیز با روغن های کیفیت خوب تولید شوند خوب است.

به گفته مفید، 80 درصد روغن های گیاهی در کشور وارداتی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین