کد خبر: ۵۶۶۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

شناسایی دریاچه اسرارآمیز در زیر یخ‌های قطب جنوب

دانشمندان بعد از مدت‌ها گمانه زنی موفق به شناسایی دریاچه ای در زیر یخ‌های قطور قطب جنوب شده اند که از نظر ابعاد دو برابر محله مانهاتان نیویورک است.
آفتاب‌‌نیوز :
این دریاچه عجیب در زیر بیش از یک کیلومتر یخ مدفون شده است. محققان در تلاش هستند تا این دریاچه را برای یافتن نشانه های حیات به طور دقیق بررسی کنند.

به گزارش دیلی میل، این اقیانوس آب به طور رسمی دریاچه زیرخاکی مرسر نامگذاری شده است. دریاچه یادشده که حدود یک کیلومتر مربع نیز مساحت دارد حدود یک دهه قبل کشف شده بود، اما بررسی دقیق ابعاد و ویژگی های آن تا به امروز ممکن نشده بود.

شناسایی دریاچه اسرارآمیز در زیر یخ‌های قطب جنوب

گمانه زنی های اولیه در مورد وجود این دریاچه با استفاده از تصاویر ماهواره ای انجام شده بود. آب این دریاچه بر اساس بررسی های به عمل آمده بسیار پاکیزه است و از این نظر با آبی که از چند فیلتر بهداشتی عبور داده شده باشد، شباهت دارد. دریاچه یادشده در غرب قطب جنوب واقع است.

دریاچه یادشده تنها یکی از 400 دریاچه ای است که در زیر یخ های قطب جنوب واقع هستند و ممکن است برخی ریزموجودات در انها وجود داشته باشند. اگر این مساله ثابت شود می توان به حیات برخی موجودات در دریاچه های مشابه یخ شده در مریخ یا برخی از ماه های سیارات مشتری و زحل نیز امیدوار بود.

شناسایی دریاچه اسرارآمیز در زیر یخ‌های قطب جنوب

دسترسی به آب این دریاچه با استفاده از مته های بسیار قدرتمند و بعد از حدود چهار روز حفاری ممکن شده است. پژوهشگران سرانجام در تاریخ 26 دسامبر پس از 1084 متر حفاری به آب این دریاچه رسیدند.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین