کد خبر: ۵۶۶۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

دموکرات ها و ترامپ در بازی مرگ و زندگی

دموکرات ها و کاخ سفید در آغازین روز فعالیت دوره جدیدکنگره آمریکا نشان دادند که دو سال پر تنش و یک زورآزمایی طاقت فرسا میان دولت و قانونگذاران در پیش است؛ رقابتی که در آن از یک سو، حزب دموکرات برای رقم زدن مرگ سیاسی دونالد ترامپ تلاش می کند و از سوی دیگر، رئیس جمهوری برای حفظ بقا به روی رقبا شمشیر می کشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سوم ژانویه 2019 (سوم دی) روزی است که دموکرات ها سرانجام روزه سکوت خود را شکستند و به امید استیضاح ترامپ وارد گود شدند؛ روزی که دوباره یکصدا فریاد زدند همه پول لازم برای ساخت دیوار در مرز مکزیک را نخواهند داد؛ روزی پر از غافلگیری که شاهد ریزش حامیان حزبی رئیس جمهوری آمریکا هم بود.
حزب دموکرات که در انتخابات ریاست 2016 از ترامپ شکست خورد به خون او تشنه است. طی دو سال اخیر همکاری دوحزبی که رویه غالب فعالیت های چند دهه اخیر کنگره و کاخ سفید در برخی زمینه ها از جمله سیاست خارجی بود، جای خود را به درگیری لفظی و یکه تازی ترامپ داد. 235 دموکراتی که در انتخابات میاندوره ای ماه نوامبر 2018 اکثریت مجلس نمایندگان را از دست جمهوریخواهان خارج کردند با هدف مهار ترامپ و سرانجام سرنگون کردن وی اولین روز کاری خود را شروع کردند.

**تصویب بسته های جنجالی دموکرات ها

دموکرات ها دو بسته پیشنهادی خود برای بازگشایی دولت را به رای گذاشتند. بر اساس یکی از این بسته ها، 1.3 میلیارد دلار به امنیت و ساخت حصار مرزی اختصاص می یابد که این امکان را فراهم می کند تا وزارت امنیت داخلی به عنوان متولی امنیت مرز تا هشتم فوریه (19 بهمن) بازگشایی شود. اما ترامپ 5.6 میلیارد درخواست کرده و از موضعش کوتاه نمی آید. بسته اول با 239 رای مثبت در مقابل 192 رای منفی تصویب شد. طبق بسته دوم که شامل چند لایحه است دموکرات ها گفته اند بودجه سایر نهادها تا سی ام سپتامبر (پایان سال مالی 2019) به طور کامل تامین خواهد شد. بسته دوم با 241 رای مثبت در مقابل 190 رای مخالفت به تصویب رسید.
«میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا (از ایالت کنتاکی) هشدار داده است تا زمانی که ترامپ علامت مثبت ندهد، لوایح دموکرات ها را در سنا به رای نخواهد گذاشت. او در جلسه افتتاحیه یکصدوشانزدهمین کنگره بر موضع خود پافشاری کرد و گفت: رای گیری دموکرات های مجلس نمایندگان یک تلاش جدی نیست. من آن را یک تئاتر سیاسی می نامم. این قانونگذاری سازنده نیست.
کاخ سفید نیز همزمان با جلسه مجلس نمایندگان در بیانیه ای رسما هشدار داده بود که لوایح پیشنهادی دموکرات ها را وتو خواهد کرد. 
«اداره مدیریت و بودجه کاخ سفید» اعلام کرد: دولت متعهد است برای بازگشایی آژانس های تعطیل شده با کنگره همکاری کند اما نمی تواند مصوبه ای را قبول کند که بودجه غیرضروری برای برنامه های بیهوده را تامین می کند، در حالی که ضرورت های فوری امنیت مرزی کشور را نادیده می گیرد. 
از سوی دیگر، «وارن دیویدسون» نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو لایحه ای در مقابل لوایح دموکرات ها مطرح کرد تا وفاداری خود را به دولت ثابت کند. او لایحه خود را تحت عنوان «قانون یک آجر بخرید و دیوار بسازید» معرفی کرد که هدف از آن جمع آوری کمک های مردمی برای ساخت دیوار است. البته تا زمانی که دموکرات ها اختیار مجلس نمایندگان را در اختیار دارند اجازه نخواهد که این طرح فانتزی تصویب شده و دولت ترامپ مستقل از کنگره و با پول مردم دیوار مرزی بسازد. بنابراین، این طرح در همان گام اول به بایگانی سپرده می شود.

**شکاف در حزب جمهوریخواه

مساله ساخت دیوار مرزی یکپارچگی اما در درون حزب جمهوریخواه به طور مطلق وحدت بخش نبوده بلکه آن را دچار تزلزل کرده است. چند سناتور از کنگره خواستند تا برای بازگشایی نهادهایی که از 22 دسامبر (اول دی) تعطیل شده اند اقدام کند. این خلاف موضعی است که جمهوریخواهان اتخاذ کرده اند. تقریبا همه اعضای این حزب در کنگره گفته اند یا همه بودجه باید تامین شود یا تعطیلی دولت ادامه خواهد داشت. اما چند عضو ناراضی تاکید کرده اند حتی اگر خواست ترامپ به طور کامل تامین نشود، دولت باید بازگشایی شود.
«کوری گاردنر» سناتور جمهوریخواه از ایالت کلرادو پیشنهاد داده است که فعلا 1.3 یا 1.6 میلیارد دلار به دولت داده شود تا ضمن بازگشایی موقت بخشی از دولت، مذاکرات تکمیلی با دموکرات ها انجام شود. «سوزان کالینز» سناتور جمهوریخواه ایالت مین هم تاکید کرد که دولت بایدبازگشایی شود تا هشتصد هزار کارمندی که بیکار شده اند یا بدون حقوق یا با حقوق کم کار می کنند، بتوانند به وضعیت قبلی خود بازگردند. 
«شلی مور کاپیتو» سناتور جمهوریخواه ایالت ویرجینای غربی هم به کالینز و گاردنر پیوسته و گفته، مایل است که تعطیلی دولت پایان یابد. «مایک راوندز» سناتور جمهوریخواه ایالت داکوتای جنوبی نیز گفته که هیچ کسی از لوایح پیشنهادی دموکرات ها «خوشش نمی آید» اما «تعطیلی دولت اشتباهی بزرگتر از این لوایح است.»
این سناتورها از اتفاقی که ممکن است دو سال دیگر در انتخابات 2020 برای خودشان یا به طور کلی برای حزب جمهوریخواه رخ دهد نگران هستند. تنش پرهزینه با دموکرات ها می تواند شانس های انتخاباتی جمهوریخواهان را به باد بدهد. دوره حضور کالینز و گاردنر در سنا دو سال دیگر تمام می شود و آنها امیدوارند با جمع آوری آرای کافی در این مجلس بمانند. اما این کار نه فقط برای آنها بلکه برای شماری دیگر از سناتورهای جمهوریخواه سخت خواهد بود. 
در نوامبر 2020تعداد 34 کرسی از سنای یکصد عضوی به رای گذاشته می شود. جمهوریخواهان باید از 22 کرسی و دموکرات ها باید از 12 دفاع کنند. آمار کرسی ها انتخاباتی جمهوریخواه این خطر را در پی دارد که با یک اقدام اشتباه سنا یا دولت جمهوریخواه به دموکرات ها واگذار شود. اگر جمهوریخواهان به بحران سازی ادامه داده و لطمه بیشتری به کارمندان وارد کنند، بعید نیست که دو سال دیگر کنترل سنا را هم از دست بدهند.

**آغاز زودهنگام مبارزات انتخاباتی 2020 

ترامپ و دموکرات ها اقداماتی را که امروز انجام می دهند به عنوان کارنامه خود در انتخابات 2020 ارائه خواهند کرد. ترامپ سعی دارد ثابت کند که به وعده پیشین خود برای جلوگیری از ورود مهاجران و باندهای تبهکار و ساخت دیوار مرزی عمل کرده است. دموکرات ها نیز می خواهند آرزوهای ترامپ را در مرز دفن کرده و یکی از میان آنها، به جای ترامپ ساکن کاخ سفید شود.
«الیزابت وارن» سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست اولین فردی است که رسما اعلام کرده وارد کارزار انتخاباتی می شود. او دل خوشی از ترامپ ندارد. رئیس جمهوری چند ماه پیش گفته بود اگر وارن ثابت کند که اصلیت آمریکایی دارد و اصالتا سرخپوست است از طرف وی یک میلیون دلار به خیریه کمک می کند. وارن ماه اکتبر گذشته نتیجه آزمایش دی.ان.ای خود را منتشر کرد که ثابت می کرد اجداد او از بومیان آمریکایی هستند. اما ترامپ قولش را زیر پا گذاشت و اظهار داشت که وی گفته، اگر خودش از وارن تست بگیرد، یک میلیون دلار را پرداخت خواهد کرد. وارن به میدان آمده تا در عرصه انتخابات هزینه ای بسیار سنگین تر از یک میلیون دلار به رئیس جمهوری تحمیل کند. وارن پنجشنبه با بیان اینکه «ما در سیزدهمین روز تعطیلی دولت هستیم» به ترامپ توصیه کرد «وقتش را صرف بازگشایی دولت کند.» 
رئیس جمهوری فعلی هشدار داده بود در صورتی که پنج میلیارد دلار بودجه درخواستی وی تامین نشود هیچ لایحه دیگری برای بازگشایی دولت را امضا نخواهد کرد. بنابراین، او به توصیه وارن گوش نکرده و به کشمکش با کنگره ادامه خواهد داد، البته با نگاهی به انتخابات 2020. 
ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر دموکرات ها را به سیاسی کار در ادامه تعطیلی دولت متهم کرد و نوشت: تعطیلی دولت صرفا به خاطر انتخابات ریاست جمهوری 2020 است. دموکرات ها می دانند در مقابل دستاوردهایی که ترامپ داشته است، نمی توانند پیروز شوند. بنابراین، آنها تمام توان خود را در زمینه امنیت و دیوار مرزی و آزار رئیس جمهوری به کار گرفته اند. 
دموکرات هایی که با کسب کنترل مجلس نمایندگان به آینده امیدوار شده اند سعی خواهند کرد گزینه مطلوب خود را برای شکست دادن رئیس جمهوری که تمام دنیا از افراط گری و توهین های او خسته شده است، به میدان بفرستند. «دایان فینستاین» سناتور دموکرات از ایالت کالیفرنیا هر چند از اعلام نامزدی سناتور وارن خبر دارد ولی از «جو بایدن» معاون باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا خواست که نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 و رقیب ترامپ شود. او به تارنمای پولیتیکو گفت: دیده ام که جو کار می کند. او با خودش تجربه و بلوغ می آورد؛ چیزی که به نظرم واقعا مهم است. 

**استیضاح یا انتخابات؟

ترامپ و دموکرات ها بازی انتخاباتی را بسیار زودتر از آنچه که انتظار می رفت، آغاز کرده اند. با این حال، احتمال آن وجود دارد که دموکرات ها نتیجه رقابت بر سر ریاست کاخ سفید را به انتخابات واگذار نکنند بلکه با برگزاری جلسه استیضاح رئیس جمهوری، وی را برکنار یا ضربه مرگباری به او بزنند.
«برد شرمن» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا نخستین گام را برای استیضاح ترامپ برداشت. روزنامه لس آنجلس تایمز گزارش داده بود که شرمن طرح استیضاح رئیس جمهوری را روزپنجشنبه به مجلس نمایندگان می برد. شرمن درطرح خود ترامپ را به کارشکنی در اجرای عدالت در جریان برکناری «جیمز کومی» رئیس سابق اداره تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) متهم می کند. ترامپ، کومی را در ماه می 2017 برکنار کرد.
شرمن در گفت وگو با لس آنجلس تایمز درباره طرح استیضاح ترامپ اظهار داشت: «دلیلی ندارد که این طرح در کنگره مطرح نشود. هر روزی که سپری می شود دونالد ترامپ نشان می دهد که رفتن وی از کاخ سفید به نفع کشور خواهد بود.» شرمن در ژوئیه سال 2017 نیز طرح استیضاح را مطرح کرده بود. او در دسامبر 2017 به همراه حدود 60 نماینده دموکرات دیگر به این طرح رای مثبت داد اما اقدام آنها ناکام ماند.
صداهای دیگری به شرمن پیوسته اند و از طرح وی حمایت کرده اند. «رشیده طلایب» عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات از جمله افرادی است که دراولین روزحضورش در کنگره خواستار استیضاح ترامپ شد. وی در یادداشت مشترکی با «جان بونیفاز» موسس و رئیس سازمان «آزادی بیان برای مردم» که در روزنامه «دیترویت فری پرس» منتشر شد، نوشت: «اکنون زمان آن است که روند استیضاح ترامپ شروع شود.» این نماینده ایالت میشیگان در ادامه نوشت: «شواهد قابل توجهی در دست است که نشان می دهد ترامپ جرائمی مرتکب شده است که قابل استیضاح است.»

**چتر حمایتی برای مولر

انتخابات و استیضاح دو تاکتیک ضدترامپی دموکرات هاست. اینکه کدامیک با قوت بیشتری دنبال خواهد شد به تحولات آتی بستگی دارد. به همین سبب، دموکرات ها در عین حالی که نامزدهای قدرتمند انتخاباتی را شناسایی می کنند به دنبال جمع آوری سند و مدرک علیه ترامپ هستند. آنها در همین راستا، حمایت از «رابرت مولر» حمایت می کنند تا اسناد بیشتری جمع کرده و دست دموکرات ها را پر کند.
آنها طرحی را به مجلس نمایندگان ارائه دادند تا مانع از اخراج «رابرت مولر» بازپرس پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا شوند. «جرولد نادلر» نماینده دموکرات از ایالت نیویورک به نیابت از چند دموکرات دیگر این طرح را ارائه کرده است. این طرح «قانون استقلال و امانتداری بازپرس ویژه» نام گرفته است، تاکید می کند تنها در صورتی می توان مولر را برکنار کرد که وی تخلف، ترک مسئولیت، ناتوانی، تضاد منافع و چند کاستی دیگر متهم شود. او همچنین این حق را خواهد داشت که در دادگاه علیه برکناری احتمالی خود توسط رئیس جمهوری شکایت کند. 
در صورتی که این لایحه پس از تصویب در مجلس نمایندگان به سنا برود به نظر نمی رسد که سناتورهای جمهوریخواه اجازه طرح آن را در صحن سنا بدهند زیرا آنها در سال گذشته میلادی از طرح لوایح مشابه جلوگیری کردند. تحقیقات مولر شماری از نزدیکان و یاران سابق ترامپ را درگیر کرده و پروژه وی به اعضای کاخ سفید هم نزدیک شده است. در صورتی که وی ثابت کند ستاد انتخاباتی ترامپ در رابطه با انتخابات 2016 با روس ها تبانی کرده است، افراد مسئول در این اقدام محاکمه شده و ممکن است ترامپ نیز استیضاح شود.

**طرح تحریم سوریه

در حالی که شماری ازسناتورهای جمهوریخواه در اولین روز کنگره جدید در موضوع دیوار مرزی راه خود را از ترامپ جدا کردند در مساله سیاست خارجی نیز به مخالفت با او روی آوردند. برخی از سناتورهای ارشد جمهوریخواه عملا به مخالفت با تصمیم ترامپ به خروج از سوریه برخاستند. آنها لوایحی برای تحریم بیشتر سوریه و حمایت از اردن و رژیم صهیونیستی ارائه کردند. هر چند کنگره نمی تواند رئیس جمهوری را وادار به حفظ نیروهای نظامی آمریکا در سوریه کند اما مشاوران سنا می گویند که لوایح سناتورهای جمهوریخواه تاکیدی بر لزوم حفظ نیروی نظامی در خاورمیانه است. 
این لوایح توسط سناتور «مارکو روبیو» از ایالت فلوریدا، میچ مک کانل و «جیم ریش» رئیس آتی کمیته روابط خارجی سنا ارائه شده است. طرح این سناتورهای جمهوریخواه شامل چهار لایحه بوده و «قانون تقویت امنیت آمریکا در خاورمیانه» نام گرفته است. این سناتورها خواستار اعمال تحریم های جدید علیه دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، تقویت حمایت از متحدان آمریکا در همسایگی سوریه، تقویت همکاری دفاعی با اردن، ادامه تامین مالی رژیم صهیونیستی برای خرید تسلیحات آمریکایی و انتقال فوری مهمات به این رژیم است. این لایحه همچنین بر غیرمشروع اعلام کردن شهرک سازی صهیونیست ها در کرانه باختری تاکید کرده است. 
قانونگذاران آمریکایی همانطوری که پیش بینی می شد به مناسب سال نو میلادی هدیه های پرزرق و برقی برای ترامپ نیاوردند. لوایح دموکرات ها و جدایی شماری از جمهوریخواهان از رئیس خود نشان می دهد که سیاست داخلی میدان اصلی نبرد دو حزب مهم آمریکایی خواهد بود. طی دو سال گذشته، ترامپ به یمن یکدست بودن کنگره توانست بخش زیادی از خواسته های خود را تحمیل کند. با اعمال حاکمیت دموکرات ها بر بخشی از کنگره ترامپ دیگر تنها سیاستگذار اصلی در حوزه داخلی و خارجی نخواهد بود و دو سال پرتنش در انتظار هر دو جناح خواهد بود.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین