کد خبر: ۵۶۶۶۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

اعتراف پمپئو به همکاری کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را برای ایجاد ائتلافی در برابر آنچه که او تهدیدهای ایران نامید، گرد هم آورده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
مایکل پمپئو روز جمعه در یک گفت و گوی رادیویی درباره سیاست های آمریکا در سال 2018 افزود: ما تغییرات اساسی در سیاست خارجی آمریکا انجام دادیم که به شدت مردم این کشور از آن سود می برند.
وی ادامه داد دولت قبلی تصمیمی گرفته بود ایران را که او بزرگترین حامی مالی تروریسم در جهان خواند، شریک خاورمیانه ای قرار دهد اما این دولت به طور کلی آنها را کنار زد.
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که می دانند این یک تهدید واقعی برای جهان و امریکا است و بنابراین آنها روابط را با کشورهای عربی و اسرائیل توسعه داده اند.
پمپئو اضافه کرد: ما آنها را برای ایجاد یک ائتلاف برای ایمن نگه داشتن آمریکایی ها از چیزهایی که در خاورمیانه قرار دارند، گرد هم آورده ایم. 
وی همچنین به اقدامات انجام شده درباره کره شمالی اشاره کرد و گفت: فکر می کنم برای نخستین بار ما درباره کره شمالی اقدام کردیم. مطمئن هستم که در فاصله زمان کوتاهی رئیس جمهوری ترامپ و رئیس کیم با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
وزیر خارجه آمریکا افزود: فرصت بهتری خواهد بود تا آینده امنی را برای آمریکایی نه تنها به واسطه برطرف شدن تهدیدهای سلاح هسته ای بلکه با جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی ایجاد کنند. این خطرات و تغییرات سیاست های دولت گذشته واقعی است.

**ادامه همکاری با شرکای منطقه ای در سوریه
مجری برنامه پرسید در کنار مساله خاشقچی، به نظر می رسد اتحاد جدیدی علیه هژمونی ایران در حال ظهور است و این مساله می تواند به نفع آمریکا باشد، از نزدیکترین متحد ما یعنی اسرائیل، عربستان، مصری، اردن تا اخیرا امارات علیه ایران هستند. آیا این اتحاد می تواند فرصتی تاریخی برای صلح باشد که هیچ کسی 10 سال پیش هم نمی توانست فکرش را بکند؟
جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی سعودی دهم مهرماه در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه توسط عوامل محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به قتل رسید. سازمان جاسوسی آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد بن سلمان در این قتل دخالت داشته است. 
وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: شرایطی را در خاورمیانه ایجاد کرده ایم که این کشورها در چندین جبهه با یکدیگر همکاری می کنند. شما اعلامیه رئیس جمهوری برای خروج از سوریه را دیدید، هنوز می توانیم بدون حضور 2 هزار نیروی آمریکایی به طور موثر با شرکای خود در مقابله با تهدید داعش همکاری کنیم.
پمپئو ادامه داد: ما سیاست خود را برای اطمینان از اینکه داعش بازنگردد، تغییر نداده ایم. تنها می خواهیم از مسیری هوشمندانه تر و بهتر این کار را انجام دهیم. ما این کار را می توانیم انجام دهیم به دلیل متحدانی که رئیس جمهوری ترامپ ایجاد کرده است.
مجری برنامه با اشاره به برخی انتقادها نسبت به خروج نیرو از سوریه و افغانستان پرسید آیا برنامه زمانی مشخصی وجود دارد یا بر اساس وضعیت منطقه تصمیم گرفته خواهد شد؟ 
وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا کاملا روشن است و سربازان آنها به خانه بازخواهند گشت، گفت: او این تصمیم را درباره سوریه گرفته است و ما در این مسیر کار می کنیم. تصمیم اتخاذ شده است و ما از سوریه برمی گردیم.
پمپئو افزود: درباره جدول زمانی هم باید گفت که در پی آن خواهد بود که مطمئن شویم سربازان ما در ایمنی هستند، کمپین مبارزه با داعش ادامه دارد و بتوانیم هرکاری را برای حفظ ائتلاف علیه ایران انجام دهیم. اینها چیزهایی هستند که رئیس جمهوری تا به حال مشخص کرده است.
وی اظهار کرد: بنابراین ما این تهدیدات آمریکا را مدیریت خواهیم کرد اما این کار را بدون چند هزار نفر در سوریه انجام می دهیم.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش در یادداشت توئیتری اعلام کرد که به زودی 2 هزار نیروی آمریکایی از سوریه خارج و به کشورشان بازمی گردند با این حال از ارائه زمان دقیق این کار خودداری کرد.

**فرصتی برای همکاری با روسیه

مجری پاسخ دیگری به این شرح مطرح کرد: مسلمان روسیه یک رژیم متخاصم با بازیگر متخاصمی به نام ولادیمیر پوتین است. نه تنها آمریکا که کشورهای دیگر هم جنگ سایبری آن را تجربه کرده اند. آیا شما به این مساله و حمایت آنها از نفوذ ایران در سوریه توجه کرده اید؟ آیا اتحاد ایران-سوریه- روسیه برایتان نگران کننده نیست؟
وزیر خارجه آمریکا گفت: من در مورد آن نگران هستم و صادقانه بگویم که رفتار روس ها خوب نبوده است. اما این دولت در پاسخ به این مساله بسیار جدی بوده است، حملاتی که رئیس جمهوری دستور انجام آن را در سوریه داد. روس ها در اطراف آن بودند. پمپئو همچنین به تحریم هایی که علیه روسیه در ماجرای سرگئی اسکریپال جاسوس روسی ساکن در انگلیس انجام داده اند، اشاره کرد و گفت: این تحریم ها علیه روسیه بود که آمریکایی ها و منافع آنها را تهدید کرده بودند. این ها پاسخ های واقعی است.
وی خاطرنشان کرد: ما این کارها را کرده ایم و در عین حال به دنبال فضایی بودیم که بتوانیم با آنها کار کنیم. تلاش می کنیم فرصت هایی را پیدا کنیم که در آن منافع روس ها و آمریکا همپوشانی دارند حتی اگر خیلی با ارزش های همخوانی نداشته باشد.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: بنابراین می توانیم با هم بر روی برخی از سخت ترین مشکلات کار کنیم. این کار سختی است و تا کنون ولادیمیر پوتین همکاری نکرده است اما هنوز برای یافتن یک فرصت کار می کنیم.

**هشدار درباره سفر به چین

مجری برنامه به سیاست آمریکا در قبال چین هم پرداخت و گفت: چین می خواهد ارتشی بزرگ ایجاد کند، وزارت خارجه آمریکا درباره سفر به چین هشدار داده است، اما در واقع آنها هم می توانند آمریکایی های مقیم چین را ممنوع الخروج کنند. شرایط چگونه است؟
وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: ما سطح هشدار برای سفر به چین را تغییر نداده ایم. ما زبان این هشدارها را تغییر داده ایم. ما به طور مداوم شرایطی که ممکن است آمریکایی ها در سفرهایشان با آن مواجه شوند را بررسی می کنیم.
پمپئو افزود: ما اتفاقی که برای آمریکایی ها در روسیه افتاد را دیدیم. شغل ما امن نگهداشتن آمریکایی هایی است که در سفر هستند. ما می خواستیم آنهایی که به چین سفر کرده اند بدانند که چه خطری در آنجا وجود دارد و مجوزی برای بازگشت داده نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه تنها می خواسته اند آمریکایی ها از این موضوع آگاه شوند، ادامه داد: امیدوارم این مساله به زبان مناسبی مطرح شود و آمریکایی هم با درک این خطر، در زمانی که مناسب است، سفر خواهند کرد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین