کد خبر: ۵۶۶۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷

هشت گونه جانوری در معرض انقراض+عکس

واکوئیتا که نوعی دلفین است زیباتر از آن است که بخواهیم به آن صدمه بزنیم. با این حال تنها ۱۲ عدد از آن در دنیا باقی مانده است. آن‌ها معمولا در تور‌های ماهیگیری غیرقانونی به دام می‌افتند و نمی‌توانند فرار کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- با توجه به افزایش شکار و تخریب زیستگاه‌های طبیعی، زندگی برخی از حیوانات در معرض خطر است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری آلمانی "دویچه وله" در ادامه به گونه‌هایی اشاره کرده که خطر انقراض آنان در سال 2019 میلادی وجود دارد: 

رینو سفید شمالی (Northern White Rhino)

این زیرگونه رینو سفید در معرض خطر انقراض است به خصوص با مرگ و میر سال گذشته آخرین گونه‌های باقیمانده از آن در کشور سودان. 

ببر چین جنوبی 

این نوع ببر یکی از در معرض خطرترین زیرگونه‌های ببر است. هیچ جانور منفردی از اینگونه در حیات وحش از سال 1970 میلادی به این سو دیده نشده است. گفته شده است که احتمالا تنها 89 ببر چین جنوبی باقی مانده‌اند. 

پلنگ آمور 

از زیر گونه‌های پلنگ بومی خاور دور روسیه، شبه جزیره کره و شمال شرقی چین است. نسل این حیوان در چین و کره از میان رفته و تنها جمعیت بسیار کوچکی از آن در روسیه در مرز چین و کره شمالی باقی‌مانده که بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۷ تعداد آن‌ها فقط ۱۴ تا ۲۰ پلنگ بالغ و ۵ یا ۶ توله پلنگ است. همین شمار اندک نیز با خطراتی چون توسعه شهرها، ساخت راه‌های تازه، شکار، بهره‌‌برداری از جنگل‌ها و تغییرات آب و هوایی روبرو هستند. از همین رو، این حیوان بر لبهٔ پرتگاه انقراض قرار گرفته‌ است.

واکوئیتا 

واکوئیتا که نوعی دلفین است زیباتر از آن است که بخواهیم به آن صدمه بزنیم. با این حال تنها ۱۲ عدد از آن در دنیا باقی مانده است. آن‌ها معمولا در تور‌های ماهیگیری غیرقانونی به دام می‌افتند و نمی‌توانند فرار کنند.

دولت مکزیک اقدامات مثبتی را برای حفاظت از این گونه انجام داده است. از جمله این اقدامات ساخت یک زیستگاه مخصوص در محدوده کالیفرنیا و رودخانه کلرادو بوده که این زیستگاه را به این گونه از دلفین‌های در حال انقراض اختصاص داده است. اما متاسفانه صیادان همچنان اقدام به گرفتن این دلفین‎های نایاب کرده و روند انقراض آن‌ها را سرعت می‌ بخشند.

رینو سیاه (Black Rhino)

محققان نگران هستند که رینو سیاه نیز به سرنوشت مشابه رینو سفید دچار شود. اگر تلاش‌های حفاظتی از این گونه صورت نگیرد به زودی منقرض خواهد شد. در حال حاضر، در مجموع پنج هزار رینو سیاه وجود دارند. سه زیرگونه از این گونه پیشتر منقرض شده‌اند. به دلیل تقاضای بالا برای شاخ این حیوان، رینوها معمولا به صورت غیر قانونی شکار می‌شوند. 

گرگ قرمز 

تنها 30 گرگ قرمز در حیات وحش باقیمانده است. این گرگ ترکیبی ژنتیکی از گرگ خاکستری و کایوت یا گرگ صحرایی امریکای شمالی است. این گونه امروز تنها در شرق کارولینای شمالی یافت می‌شود اما بومی جنوب شرقی امریکا و فلوریدا است. 

سائولا 

این حیوان تک‌شاخ فوق‌العاده کمیاب برای نخستین‌بار در سال 1992 میلادی در ویتنام و در نزدیکی مرز آن کشور با لائوس یافت شد. 

این پستاندار طی بیش از 50 سال اخیر، نخستین پستاندار عظیم‌ الجثه کشف ‌شده جدید بود اما از زمان شناسایی سائولا، این پستاندار به ندرت در حیات وحش مشاهده شد. سائولا حتی با وجود داشتن دو شاخ به جای یک شاخ لقب "تک‌شاخ آسیایی" را گرفته است.

به دلیل شکارهای بی‌رویه این گونه به سرعت در حال انقراض است و اکنون کمتر از 100 راس از این گونه وجود دارند. 

گوریل شرقی 

گفته شده است که به دلیل شکار بی‌رویه و جنگل‌زدایی‌های غیرقانونی این گونه در معرض خطر انقراض است. در حدود 3.800 گوریل شرقی در حیات وحش زندگی می‌کنند و تنها 880 گوریل وحشی در کوهستان‌ها وجود دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین