کد خبر: ۵۶۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۹

مقاومت اروپا در مقابل تحریم بانک سپه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روزنامه بریتانیایی اعلام کرد که آمریکا در تلاش برای انزوای ایران، اروپا را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی تحت فشار قرار داده است. اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقابل خواست آمریکا مقاومت کرده و معتقدند تحریم‌هایی که واشنگتن قصد اعمال آنها علیه ایران را دارد خارج از مواردی است که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده است. 

بنا به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز در نشست این هفته وزرای خارجه اتحادیه اروپا، رابرت کمیت معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا تلاش کرد اتحادیه اروپا را به حمایت از تصمیم آمریکا در مورد اعمال تحریم علیه بانک سپه در ایران وادار کند [که با مقاومت اروپا مواجه شد]. واشنگتن مدعی است بانک سپه به برنامه موشکی ایران کمک مالی می‌کند! پیش از این آمریکا بانک صادرات در ایران را با اتهام کمک مالی به حزب‌الله لبنان تحریم کرده بود. 

فایننشیال تایمز در ادامه افزود: قطع هرگونه رابطه بانک‌های (ایرانی) با سیستم مالی آمریکا، معاملات آنها براساس دلار را بسیار سخت می‌کند. اتخاذ اقدامات مشابه از سوی اروپا به تشدید این وضعیت منجر می‌شود. 

شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته قطعنامه‌ای را علیه ایران به تصویب رساند که براساس آن هرگونه ارتباط مالی با ده شرکت مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور ممنوع شد. آمریکا مدعی است تحریم‌های اعمال شده علیه بانک سپه در چارچوب قطعنامه شورای امنیت است چون این بانک با برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط است. مقامات واشنگتن معتقدند اروپا نیز باید از این تحریم‌ها حمایت کنند. 

اتحادیه اروپا از پذیرش این درخواست آمریکا امتناع می‌کند و مقامات این اتحادیه می‌گویند از لحاظ قانونی اعمال تحریم علیه موسسات و افرادی که در قطعنامه شورای امنیت (علیه ایران) نامی از آنها برده نشده، بسیار سخت است. یک مقام سوئیسی به فایننشیال تایمز گفت: ما باید مطمئن شویم که چه اقداماتی در زمینه تحریم‌های مالی (علیه ایران) در چارچوب قانون قرار دارد. این مخالفت اتحادیه ازوپا البته مانع از اعمال تحریم بانک‌های اروپایی علیه ایران نشده است. بانک HSBC و ABN روابط مالی خود با ایران را تحت کنترل درآورده‌اند و کامرز بانک آلمان نیز اعلام کرده است معاملات خود با ایران که بر اساس دلار انجام می‌شود را متوقف خواهد کرد. 

توترمن کارشناس موسسه اقتصاد بین‌الملل در واشنگتن با انتقاد از تحریم‌های شدید می‌گوید: این تحریم‌‌ها هزینه معامله برای ایران را افزایش می‌دهد. ضمن آنکه بنا به گفته مقامات آگاه گسترش تحریم‌ها به حوزه یورو و پوند می‌تواند این هزینه‌ها را افزایش دهد. بویژه اینکه ایران تلاش می‌کند میزان معاملات نفتی خود براساس یورو را افزایش دهد، غلامحسین نوذری مدیر شرکت ملی نفت ایران گفت: هم اکنون 57 درصد از درآمد صادرات نفتی ایران براساس یورو صورت می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین