کد خبر: ۵۶۷۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
پرونده روسیه و انتخابات آمریکا

وضعیت برای ترامپ و اطرافیان او بدتر می‎شود؟

این تنها ترامپ نیست که پرونده باز شده درباره‌اش تحت بررسی بازرس مولر قرار دارد بلکه او درباره "جارد کوشنر" داماد ترامپ و پسر او نیز تحقیقات را پیش می‌برد. اگر نتایج تحقیقات جدی‌تر شوند و ترامپ و اطرافیان‌اش در معرض محاکمه و بازداشت قرار گیرند ممکن است رییس جمهوری امریکا دستور توقف تحقیقات بازرس ویژه را صادر کند. اگر چنین موضوعی روی دهد باید انتظار یک طوفان سیاسی و رویارویی رییس‌جمهوری با نمایندگان اکثرا دموکرات کنگره امریکا را داشته باشیم. در نهایت ممکن است ترامپ خود را گرفتار درگیری حقوقی و قانونی بر سر جرایمی غیر از ارتباط با روسیه ببیند. برای مثال درباره میزان پول خارجی دریافت شده توسط کارزار انتخاباتی‌اش که موضوعی در حال تحقیق توسط مولر است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- در سال 2018 میلادی ترامپ رییس جمهوری آمریکا و اعضای درونی حلقه اطرافیان او متهم به ارتباط با روسیه در طول کارزار انتخاباتی 2016 میلادی شدند. در سال 2019 میلادی، چه مواردی در این‌باره روشن خواهند شد؟ این موضوع محتمل است که وضعیت برای ترامپ و اطرافیان او بدتر شود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شایعاتی در این‌باره مطرح شده‌اند که بازرس مولر به زودی نتایج تحقیفات خود را درباره ارتباط احتمالی کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 منتشر می‌کند. این تنها ترامپ نیست که پرونده باز شده درباره‌اش تحت بررسی بازرس مولر قرار دارد بلکه او درباره "جارد کوشنر" داماد ترامپ و پسر او نیز تحقیقات را پیش می‌برد. اگر نتایج تحقیقات جدی‌تر شوند و ترامپ و اطرافیان‌اش در معرض محاکمه و بازداشت قرار گیرند ممکن است رییس جمهوری امریکا دستور توقف تحقیقات بازرس ویژه را صادر کند. اگر چنین موضوعی روی دهد باید انتظار یک طوفان سیاسی و رویارویی رییس‌جمهوری با نمایندگان اکثرا دموکرات کنگره امریکا را داشته باشیم. در نهایت ممکن است ترامپ خود را گرفتار درگیری حقوقی و قانونی بر سر جرایمی غیر از ارتباط  با روسیه ببیند. برای مثال درباره میزان پول خارجی دریافت شده توسط کارزار انتخاباتی‌اش که موضوعی در حال تحقیق توسط مولر است. 

وضعیت برای ترامپ و اطرافیان او بدتر می‎شود؟

سایت "ووکس" در ادامه به مسائل مهمی پرداخته که باید در سال 2019 درباره پرونده اتهامات ترامپ منتظر آن باشیم: 

1-آیا مولر واقعا شواهدی در دست دارد که نشان‌دهنده تبانی ترامپ و روسیه با یکدیگر باشند؟ 

در جریان تحقیقات مولر سی و سه نفر به عنوان متهم و یا منظون تشخیص داده شده‌اند که پنج نفر از آنان مشاوران سابق ترامپ هستند. می‌دانیم که اطرفیان و نزدیکان ترامپ از جمله اعضای خانواده او جلسات مخفی با روس‌ها در طول کارزار انتخاباتی داشته‌اند. همچنین مشخص است که روس‌ها سعی داشتند بر انتخابات امریکا تاثیر بگذارند و ترامپ را به هیلاری کلینتون رقیب دموکرات او ترجیح می‌دادند. 

هنوز هم این پرسش اساسی بی‌پاسخ مانده است که آیا ترامپ و یا عضوی از حلقه درونی اطرافیان او فعالانه با روسیه برای برد او در انتخابات ریاست جمهوری 2016 تبانی کرده بودند یا خیر. مولر در اصل وظیفه دارد پاسخ این پرسش را پیدا کند. این بزرگترین پرسشی است که او هنوز نتوانسته پاسخی برای آن پیدا کند. اما شواهدی وجود دارند که ظن تباتی ترامپ و روسیه را قوی‌تر می‌سازند. نخست آن که روسیه ایمیل‌های حزب دموکرات را از طریق ویکی لیکس در لحظه‌ای بحرانی در طول کارزار انتخاباتی 2016 منتشر کرد و ترامپ و کارزار او در آن زمان باور داشتند که این ایمیل‌ها کمک‌کننده خوبی به آنان خواهند بود. ترامپ بارها گفته بود که عاشق ویکی لیکس است. و حتی به صراحت از دولت روسیه خواست تا ایمیل‌های هیلاری کلینتون را هک کرده و آنها را فاش و منتشر سازد. دوم ارتباط گسترده بین اطرافیان ترامپ با اشخاص مهم در دولت روسیه که ارتباطات نزدیکی با پوتین دارند. بخشی از این ارتباطات از ایمیل مایکل کوهن در ژانویه 2016 به یکی از دستیاران ارشد پوتین و ایمیل ایوانکا ترامپ در اکتبر 2015 به یک وزنه‌بردار المپیک روسی مشخص می‌شوند که در ظاهر خواستار ساخت ساختمان با برند ترامپ در مسکو بوده است. اکنون مشخص می‌شود این ارتباطات در ارتباط با انتخابات بوده‌اند. سوم آن که "دونالد ترامپ جونیور" پسر ترامپ با معاون بانک مرکزی روسیه دیدار داشته است؛ آن هم در حاشیه برگزاری کنفرانس سالانه انجمن ملی اسلحه در ماه مه 2016 میلادی. "پائول اریکسون" یک فعال محافظه کار امریکایی گفته بود که ماریا بوتینا یک عامل خارجی روسی این نشست و دیداز را سازماندهی کرده بود. 

در نهایت آنکه نشستی با حضور "جارد کوشنر" داماد ترامپ و "ترامپ جونیور" در برج ترامپ با حضور وکیلی روس برگزار شده بود که ظن این موضوع که دولت روسیه از نامزدی ترامپ حمایت کرده بود را تقویت می‌کند. 

آیا مولر می‌تواند در سال 2019 به این پرسش پاسخ دهد؟ هنوز مشخص نیست اما واضح است که پرسشی مهمتر از این موضوع وجود نخواهد داشت. 

2-آیا ترامپ به روند تحقیقات مولر پایان خواهد داد؟ 

این پرسش مهمی بود که در سال 2017 و 2018 میلادی مطرح شد و در سال 2019 نیز ادامه خواهد یافت. این پرسش مهم در جریان است؛ چرا که پرونده مولر مرتبط با شخص ترامپ و نزدیکان اوست. تاکنون پنج مشاور سابق ترامپ محکوم و یا متهم شناخته شده‌اند. دونفر از آنان مشاوران سابق امنیت ملی او بوده‌اند که به همکاری با مولر ادامه داده‌اند از جمله مایکل فلین و ریک گیتس. بازرس مولر چهار مسئله مشخص را از ترامپ به صورت کتبی پرسیده است: لزوم توضیح درباره نشست پسر او در برج ترامپ، ارتباطات احتمالی با ویکی لیکس، مذاکرات مایکل کوهن و تغییر پلتفرم جمهوریخواهان درباره موضوع اوکراین در کنوانسیون حزب جمهوری خواه در سال 2016.

جای تعجبی ندارد که چرا "جف سشنز" وزیر دادگستری تحت فشار ترامپ مجبور به استعفا از مقام خود شد. سشنز از تحقیقات مستقل مولر دفاع می‌کرد. پس از برکناری جای او را فردی گرفت که منتقد اصلی تحقیقات مولر است. مولر باید وزیر دادگستری جدید را از روند تحقیقات خود مطلع سازند. این بدان معناست که وکلای دادگستری می‌توانند با رد برخی از درخواست‌های مولر در روند تحقیقات او مانع تراشی کنند. 

3-آیا مولر اتهامات بیشتری را مطرح خواهد کرد؟ 

پرسش بزرگ دیگر آن است که آیا مولر قصد دارد اتهاماتی را علیه هر کسی که نزدیک به رییس جمهوری است مطرح کند؟ به طور خاص، سه نفر از نزدیکترین افراد به ترامپ در مظان اتهام قرار دارند. در مورد "ترامپ جونیور" او در جلسه شهادت در کمیته قضایی سنا در سپتامبر 2017 ادعا کرد که در تلاش سازمان ترامپ برای ساخت برج در مسکو نقشی نداشته است و اطلاع نداشته که مایکل کوهن وکیل پدرش مستقیما پیشنهاد همکاری را به روس‌ها ارائه کرده بود. کوهن اما در ماه دسامبر اعتراف کرد که خانواده ترامپ از این موضوع اطلاع داشته‌اند. مشخص نیست که اشاره او دقیقا به کدام یک از اعضای خانواده ترامپ است: اریک، ترامپ جونیور و یا ایوانکا. چرا که همگی آنان در آن زمان برای بنیاد ترامپ کار می‌کردند اما با توجه به نقش پررنگ و مهم ترامپ جونیور سخت است که باور کنیم نام او در میان افراد ذکر شده نیست.

وضعیت برای ترامپ و اطرافیان او بدتر می‎شود؟

اگر این موضوع اثبات شود، مشخص می‌شود که ترامپ جونیور آگاهانه و به عمد به نمایندگان دروغ گفته است. در آن زمان مولر می‌تواند پسر رییس جمهوری امریکا را محکوم کند. علاوه بر آن امکان آن جود دارد که مولر "جارد کوشنر" داماد ترامپ را نیز با معضلی حقوقی مواجه سازد. در دسامبر 2017، مولر سندی را منتشر کرد که نشان می دهد یک عضو ارشد و بسیار کلیدی از تیم منتخب ترامپ برای انتقال قدرت از مایکل فلین خواسته بود تا سفیر روسیه در امریکا را متقاعد کند که روند بررسی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رای دهی به سیاست شهرک‌سازی‌های اسرائیل را متوقف کند. گزارش‌های متعدد تایید کردند که در این باره کوشنر نقش اصلی را داشته است. هم چنین، مشخص شده که کوشنر برگه های مالیاتی خود را دست کم 39 بار اصلاح کرده است. به احتمال زیاد او این کار را برای پنهان کردن ارتباطات‌اش با شرکت‌ها و چهره‌های روس انجام داده است. از سوی دیگر شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند "راجر استون" از مشاوران کارزار ترامپ با ویکی لیکس در ارتباط بوده است، سایتی که ایمیل‌هایی را از دموکرات‌ها منتشر کرد که روس‌ها آن را بدست آورده بودند. 

4-مولر با یافته‌های خود چه خواهد کرد؟ 

اگر مولر تحقیقات خود را در سال 2019 به اتمام برساند مشخص نیست که آیا نتیجه آن را به صورت عمومی اعلام خواهد کرد یا خیر. حتی اگر روند تحقیقات ادامه یابند نیز هیچ کس هرگز درباره نتیجه‌گیری نهایی او چیزی نخواهد شنید. 

این بدان خاطر است که مولر طبق قانون موظف به گزارش دادن به شخصی است که تحت نظارت او قرار دارد و در این مورد او باید به "متیئو ویتاکر" یعنی جانشین سشنز گزارش دهد. ویتاکر نیز موظف نخواهد بود تا گزارش را الزما به کنگره ارجاع دهد و یا نتیجه آن را به طور عمومی اعلام کند. این بدان معناست که نتیجه‌گیری مولر به صورت یک راز باقی خواهد ماند. در نتیجه، ویتاکر می‌تواند نتیجه گزارش را مخفی نگه دارد. مولر از این موضوع آگاه است. کارشناسان می‌گویند به همین خاطر است که اتهامات را به صورت جزء به جزء و بخشی مطرح می‌کند تا نشان دهد به چه یافته‌هایی رسیده است. او موضوع پرونده را از طریق طرح اتهام ارتباط کارزار ترامپ با روسیه روشن تر می‌سازد. 

5-چرا پول هنگفت خارجی به کمیته تحلیف ترامپ سرازیر شده بود؟ 

در دسامبر 2017 مشخص شد که ترامپ با چالش حقوقی دیگری مواجه است: کمک مالی خارجی به کمیته برگزاری مراسم تحلیف او. دادستان‌ها در ناحیه جنوبی دادستانی نیویورک اعلام کردند که مایل هستند ریز هزینه‌های کمیته مراسم تحلیف و فساد احتمالی روی داده در آن از جمله هدایای اعطا شده را بدانند. اشاره شده بود که در جریان حمله ماموران پلیس فدرال امریکا (اف بی ای) به محل اقامت مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ در آوریل 2017 میلادی، به مدارکی در این‌باره دست یافته است. بعدا مشخص شد که کمیته مراسم تحلیف ترامپ مبلغ 106.7 میلیون دلار را گرداوری کرده بود که دو برابر مبلغی است که کمیته تحلیف در دوران اوباما تهیه کرده بود. آن چه با این پول انجام شد مشخص نیست. دادستان‌های فدرال به دنبال کشف این موضوع هستند که آیا برخی از طرفین و افراد نامناسب در این زمینه دخیل بوده اند یا خیر. شبکه خبری "ای بی سی" در ماه مه گزارش داد که میلیون‌ها دلار کمک مالی به کمیته مراسم تحلیف ترامپ از سوی روسیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر بوده‌اند. احتمالا ابعاد گسترده تری از این موضوع در سال 2019 مشخص خواهد شد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین