کد خبر: ۵۶۷۱۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۶
آمریکا با تکرار اتهامات سابق وعده داد:

انتشار اسناد دخالت ایران در عراق!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقامات دولت آمریکا در اظهاراتی که از سوی ناظران به عنوان دور تازه‌ای از جنگ روانی به منظور اعمال فشار بر ایران ارزیابی شده‌است مدعی شده‌‌اند شواهد محکمی در اختیار دارند که اثبات کننده دخالت تهران در امور داخلی عراق است. در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد این کشور به زودی بخشی از اسناد مرتبط با حضور یک شبکه فعال از مامورین ایرانی در داخل عراق را منتشر خواهد کرد! 

به گزارش خبرگزاری فرانسه شان مک‌کورمک روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «اسناد معتبری وجود دارد که نشان دهنده حضور ماموران ایرانی در یک شبکه سراسری است که با گروه‌های خاصی در عراق مرتبط هستند. این افراد به دستور دولت ایران به عراق فرستاده شده‌اند». 

سرنوشت نامعلوم 5 دیپلمات ایرانی[کلیک کنید]

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت که امیدوار است «در آینده نزدیک» در این زمینه مسائل بیشتری به اطلاع عموم برسد، «هر چند که به دلیل امنیتی بودن این اطلاعات نمی‌توان تمام اسناد مربوط به دخالت ایران در عراق را منتشر ساخت».

مک کورمک از ارائه هرگونه توضیح دراین‌باره که چه نوع شواهدی وجود دارد که ایران را با ناآرامی‌های اخیر عراق مرتبط نشان دهد خودداری کرد و صرفا ادعا کرد که دولت ایالات متحده از این موضوع اطمینان حاصل کرده است: «ایران برای ضربه زدن به نیروهای آمریکایی و انگلیسی لزوما نباید چیزی شبیه بمب بسازد، بلکه راههای زیاد دیگری نیز برای این کار وجود دارد. آنها می توانند نحوه ساختن (بمب) را یاد دهند و یا اینکه افرادی را در عراق برای انجام این کار آموزش دهند».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با طرح ضمنی اتهام دخالت ایران در بمب‌گذاری‌های عراق که به گفته کارشناسان برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های متوالی کاخ‌سفید در عراق مطرح می‌شود، مدعی شد: «آنها (ایرانی‌ها) توانایی زیادی در رد گم کردن دارند، بله، بر روی هیچکدام از این چیز‌ها برچسب «ساخت ایران» درج نشده ولی مطمئنا تکنولوژی ساخت و آموزش نحوه استفاده از آن‌ها از ایران آمده ‌است».

روز چهارشنبه زلمای خلیل‌زاد سفير آمريکا در عراق نیز در سخنانی مشابه مدعی شد دولت ايالات متحده طی چند روز آينده اسنادی ارائه خواهد داد که ثابت می‌کند پنج ايرانی که طی حمله سربازان آمريکايی به دفتر نمايندگی ايران در شهر اربيل عراق بازداشت شدند افسران ارشد نيروی قدس سپاه پاسداران ايرانند که در قاچاق اسلحه برای شورشيان عراقی دست داشته‌اند. 

دولت ايران افراد بازداشت شده را ديپلمات می‌داند و طی شکايتنامه‌ای به سازمان ملل متحد، آمريکا را متهم کرده که با حمله به دفتر نمايندگی‌اش در اربيل و بازداشت اين افراد، موازين بين المللی در زمينه حقوق کنسولی و ديپلماتيک را نقض کرده است. 

خلیل‌زاد در ادامه مدعی شد ايران برای تبديل شدن به قدرت برتر خاورميانه تلاش می‌کند و در اين راه، عراق را رقيب تاريخی خود می‌داند به همین دلیل خواهان آن است که عراق ضعيف بماند و نتواند به موقعيتی برتر در منطقه به دست بيابد! 

سفير افغان تبار آمريکا در عراق ادعا کرد دولت ايالات متحده پس از روی کارآمدن حکومت تازه در عراق، برقراری رابطه نزديک ميان ايران و عراق را پذيرفته بوده و اميدوار بوده که دو کشور رابطه‌ای متعارف با يکديگر برقرار کنند، اما ايران به دنبال راه انداختن شبکه ای از عمال و مأموران خود برای نفوذ در عراق افتاده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین