کد خبر: ۵۶۷۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰

فرستاده ویژه آمریکا در بحران قطر استعفا کرد

فرستاده ویژه وزارت خارجه امور آمریکا برای حل بحران قطر و کشورهای محور عربستان سعودی استعفا کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
ژنرال بازنشسته آمریکایی که مأموریت حل بحران قطر به او داده شده بود، بدون اینکه به نتیجه‌ای در این خصوص دست یابد، استعفا کرد.

شبکه الجزیره به نقل از خبرنگار خود شامگاه سه‌شنبه (۱۸ دی) گزارش داد که «آنتونی زینی»، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا برای حل این بحران استعفا کرده است.

این ژنرال آمریکایی لحظاتی بعد از اعلام استعفای خود به شبکه تلویزیونی «سی.بی.اس» آمریکا در مورد دلایل استعفای خود گفت: «رهبران منطقه اراده‌ای برای پذیرش تلاش‌های میانجی‌گرانه‌ای که ما به آن‌ها پیشنهاد دادیم، ندارند؛ از این رو استعفا دادم».

به فاصله کمتر از دو ماه از آغاز بحران قطر و کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین، این ژنرال آمریکایی مأمور حل این بحران می‌شود و برای حمایت از میانجی‌گری کویت در پرونده بحران مذکور راهی منطقه می‌شود.

 


ژنرال زینی و ولی‌عهد ابوظبی

 

چهار کشور مذکور موسوم به محور عربستان سعودی به فاصله چند روز از اولین سفر خارجی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی و شرکت در نشست آمریکایی و عربی ریاض در خرداد ۹۶، دوحه را به حمایت از تروریسم و گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین متهم کرده و ضمن قطع روابط دیپلماتیک علیه قطر، تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کردند.

بعدها افشا شد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی با چراخ سبز آمریکا قصد حمله نظامی به قطر را داشته‌اند. 

«رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه وقت آمریکا که خود برای حل بحران ایجاد شده بین قطر و محور عربستان تلاش کرد به دلیل مواضع خود در قبال این بحران و حمایت از قطری‌ها در برابر محور سعودی با فشار این محور از کار برکنار شد و مشاور اسبق ولی‌عهد ابوظبی گفت که تاریخ به یاد خواهد داشت که کشوری کوچک توانست وزیر خارجه کشور قدرتمندی را کنار بزند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا علنا از رویکرد و اقدام‌های محور سعودی در قبال بحران قطر انتقاد کرده بود. او گفته بود محور سعودی به رغم آمادگی دوحه برای گفت‌وگو، هیچ گونه تمایل و آمادگی‌ای برای این کار ندارند.
فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین