کد خبر: ۵۶۷۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۶

خطر نوشابه‌های انرژی‌زا برای ورزشکاران

یک مدرس بدنساز از احتمال مثبت شدن تست دوپینگ ورزشکارن در اثر مصرف نوشابه های انرژی‌زا خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
حمید آقا علی نژاد در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که برای بهبود عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای نوشابه های انرژی‌زا بهتر است یا نوشابه های ورزشی، اظهار کرد: نوشابه‌های انرژی‌زا کاملا متفاوت از نوشابه‌های ورزشی است و قابل قیاس با یکدیگر نیستند. کربوهیدرات بالا و کافئین موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا که خود یک اسید آمینه غیرضروری است، سبب بالا رفتن انرژی درونی ورزشکار می‌شود.

وی گفت: در بسیاری از کشورها از جمله فرانسه، ایتالیا و انگلیس استفاده از نوشابه های انرژی‌زا برای ورزشکاران ممنوع است. زیرا دارای عوارض زیادی است که به ورزشکاران توصیه نمی‌شود.

این مدرس بدنساز اضافه کرد: ابتلا به دیابت نوع ۲ ، بی‌خوابی، افزایش وزن، مشکلات روده و معده، پوسیدگی دندان، افزایش استرس و اضطراب و مشکلات روحی و روانی از جمله عوارض مصرف نوشابه های انرژی‌زاست. بنابراین به ورزشکاران حرفه‌ای بویژه کودکان و زنان باردار توصیه می‌شود از مصرف این گونه نوشابه ها پرهیز کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برعکس نوشابه های انرژی‌زا نوشابه های ورزشی دارای ترکیباتی است که به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم این نوشابه‌ها، تامین آب بدن است. در فیزیولوژیکی در صورتی که آب بدن دو درصد کاهش پیدا کند، سبب افت عملکرد، اگر ۴ درصد کم شود ظرفیت هوازی ورزشکار افت پیدا می‌کند، اگر این کاهش به ۵ درصد برسد، موجب خستگی قلبی و اگر آب بدن ۷ درصد کاهش پیدا کند، عملکرد مغز دچار اختلال و ایجاد توهم در ورزشکار می‌شود. همچنین اگر کاهش آب بدن تا ۱۰ درصد ادامه پیدا کند، فرد دچار سکته مغزی و قلبی می‌شود.

آقاعلی‌نژاد ادامه داد: ترکیباتی که در نوشابه‌های ورزشی وجود دارد ۴ تا ۸ درصد کربوهیدرات، نیم گرم سدیم در هر لیتر و طعم دهنده های طبیعی است که خود ورزشکار نیز می‌تواند چنین نوشابه‌ای را تهیه کند. بنابران بهتر است ورزشکاران تحت هیچ شرایطی سراغ نوشابه های انرژی‌زا نروند و با استفاده از نوشابه های ورزشی باعث بهبود عملکرد خود شوند.

وی در پایان پیرامون این پرسش که چقدر احتمال مثبت شدن تست دوپینگ در اثر مصرف نوشابه های انرژی‌زا برای ورزشکاران حرفه ای وجود دارد، گفت: متاسفانه بعضی وقت‌ها در ترکیبات نوشابه‌های انرژی زا مواد ممنوعه استفاده می‌شود بدون این که در برچسب آن ذکر شده باشد.  ورزشکاران نیز بدون هیچ‌گونه آگاهی نسبت به ترکیبات موجود در این گونه نوشابه‌ها اقدام به مصرف آن می‌کنند که در بسیاری از موارد تست دوپینگ ورزشکاران پس از مصرف مثبت می‌شود. بنابراین توصیه می شود ورزشکاران برای افزایش بهبود عملکرد خود به جای استفاده از نوشابه های انرژی‌زا از نوشابه های ورزشی استفاده کنند تا در اینده از خطر دوپینگ در امان بمانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین