کد خبر: ۵۶۷۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۵
روسیه مجدداً به آمریکا «نه» گفت

دفاع مسکو از همکاری موشکی با ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ «میخائیل کامینین» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تحویل سیستم پدافند هوایی «تور‌ام‌یک» به ایران کاملا مطابق با قوانین بین المللی صورت گرفته است. بنابر اظهارات کامینین همکاری فنی نظامی روسیه و ایران کاملا منطبق بر قوانین بین المللی و قراردادهای دوجانبه است. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه در شرایطی صورت می‌گیرد که آمریکا به بهانه قطعنامه شورای امنیت برای جلوگیری از تحویل این پدافند پیشرفته موشکی به ایران بر روسها فشار وارد می‌آورد و آن را ناقض قطعنامه شورای امنیت می‌داند.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس دفاع روسیه از تحویل پدافند تور‌ام‌یک به ایران بعد از آن صورت می‌گیرد که شان‌ مک‌کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن ناخشنودی خود را از تحویل پدافند مذکور به اطلاع مقامات روسی رسانده است.

در روزهای اخیر سرگئی ایوانف، وزیر دفاع روسیه نیز با قانونی دانستن تحویل پدافند هوایی پیشرفته به ایران آنرا ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ندانست و گفت: ما بر اساس قوانین بین المللی عمل کردیم و همکاری‌ فنی نظامی خود را با ایران توسعه دادیم. وی افزود: اگر ایران به تسلیحات دفاعی نیاز داشته باشد ما برای چنین همکاری‌هایی آماده هستیم. 

تحویل کامل «تورام یک» به ایران [کلیک کنید]
تحویل تور‌‌ـ‌ام‌1 به ایران تایید شد [کلیک کنید]

یکی از دلایلی که آمریکا به شدت مخالفت تحویل سیستم پدافند هوایی مذکور به ایران بود این است که تورام‌یک تنها سیستم پدافندی جهان است که همزمان می‌تواند 48 هدف متحرک را شناسایی کرده و دو هدف را به طور همزمان مورد حمله قرار دهد. موشک‌های «تورام یک» از روی سکوی پرتاب متحرک شلیک می‌شوند و می‌توانند انواع هواپیماهای جنگی، هلی‌کوپترها، موشک‌های کروز و ضد رادار، بمب‌های هدایت شونده و سایر اهداف هوایی متحرک را مورد حمله قرار دهند. قرارداد فروش این پدافند موشکی فوق پیشرفته که حتی آمریکایی‌ها نیز اقدام به خرید آن کرده‌اند بزرگترین قرارداد نظامی روسیه با یک کشور خارجی است که طی‌ سال‌های گذشته امضا شده است. 

به گفته کارشناسان، موافقت مسکو با ایجاد چتر حفاظتی قدرتمند بر فراز نیروگاه بوشهر به آن معناست که روسیه علناً سیاست ایستادگی را در قبال حمله محدود نظامی آمریکا به تاسیسات اتمی جنوب ایران را در پیش گرفته است

ایالات متحده بعد از آزمایش موشک‌های ضد رادار ایرانی در جریان برگزاری مانور پیامبر اعظم (ص) در خلیج فارس با حساسیت خاصی قراردادهای موشکی ایران را دنبال و تلاش می‌کند با اعمال فشار مانع از تحویل مجموعه‌های موشکی به ایران شود. روسیه در حال حاضر سیستم‌های موشکی سام را در اطراف نیروگاه بوشهر مستقر کرده و پیشنهاد فروش انواع گوناگونی از سیستم‌های پدافند هوایی را داده است تا تهران بتواند از نیروگاه‌های خود در زمان حملات دفاع کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین