کد خبر: ۵۶۸۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۲
آمریکا دیگر حتی تعلیق را کافی نمی‌داند!

مخالفت غرب با طرح البرادعی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که روسیه با استقبال از پیشنهاد تازه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی این طرح را راه حلی مناسب برای خروج از بن‌بست موجود در بحران اتمی ایران ارزیابی کرده است، ایالات متحده آمريکا و برخی دیپلمات‌های اروپایی طرح محمد البرادعی را رد کردند. البرادعی در طرح اخیر خود که با هدف «حل آبرومندانه بحران برای دو طرف» ارایه شده بود؛ پیشنهاد تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و «همزمان» خروج پرونده ایران از شورای امنیت و تعلیق تحریم‌های غرب را خواستار شده بود.

کفيل سفير آمريکا در سازمان ملل متحد، ضمن رد طرح محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی مبنی بر توقف همزمان تحريم ها عليه ايران و غنی سازی اورانيوم توسط ايران گفت: «قطعنامه کاملا روشن است و نيازی به تفسير ندارد.»

«ولف» گفت بر پايه قطعنامه ۲۳ دسامبر شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، تحريم‌ها تنها در صورتی که ايران فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم و آمايش پلوتونيوم را به کلی متوقف کند، لغو خواهد شد. 

راهکار البرادعی برای حل آبرومند بحران اتمی [کلیک کنید]
مواضع مهم روسیه درباره پیشنهاد البرادعی [کلیک کنید]

مخالفت صریح این مقام آمریکایی با پیشنهاد البرادعی [که فی‌نفسه از منظر نگرانی‌های غرب ارایه شده و بر تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران تاکید دارد] در حالی است که گریگوری شولتی نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با رد این پیشنهاد اعلام کرد تنها در صورتی که ایران به طور قابل اثباتی تعلیق همه فعالیتهای بازفرآوری و غنی سازی اورانیوم از جمله تحقیق و توسعه را معلق کند؛ شورای امنیت حاضر خواهد بود پس از راست‌آزمایی این تعلیق، لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را مورد بررسی قرار دهد.

شولتی در گفتگو با آسوشیتدپرس ادعا کرد که «ایران اکنون در موقعیتی نیست که در قبال یک نرمش احتمالی، نرمش همزمان را خواستار شود». وی گفت: تعلیق تحریم‌های ایران منوط به اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت و راست‌آزمایی آن توسط ناظران بین‌المللی است. 

اروپا هم مخالف است!
آن گونه که از اخبار خبرگزاری‌های معتبر اروپایی نظیر «خبرگزاری فرانسه» و «بی‌بی‌سی» بر می‌آید، برخی کشورهای اروپایی نیز همسو با آمریکا، پیشنهاد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران دربرابر تعلیق تحریم‌های شورای امنیت را رد کردند. دیپلمات‌های آلمانی و بریتانیایی در مصاحبه با این خبرگزاری‌ها تاکید کردند که در شرایط حاضر دیگر پذیرش تعلیق از سوی ایران را در قبال تعلیق همزمان تحریم‌های شورای امنیت کافی نمی‌دانند!

این دیپلمات‌ها در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده‌اند که در شرایط کنونی صرفاً قطعنامه شورای امنیت که 23 دسامبر درباره برنامه هسته‌ای ایران تصویب شد ملاک عمل خواهد بود و تعلیق تحریم‌های ایران منوط به تعلیق کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، راست‌آزمایی این تعلیق‌ها و تایید آن توسط دیدبان هسته‌ای سازمان ملل است. به گفته دیپلمات‌های اروپایی، ایران در شرایط جدید بایستی قطعنامه شورای امنیت را به صورت کامل اجرا کرده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت کامل همکاری کند؛ و پس از آن در صورتی که این موارد تایید شد انتظار لغو تحریم‌های شورای امنیت را داشته باشد.

مارک فیتزپاتریک تحلیلگر منع گسترش از موسسه بین المللی مطالعات راهبردی لندن (IISS) درباره پیشنهاد البرادعی گفت : محور رویکرد البرادعی این است که غرب باید گفته ایران را مبنی براینکه فعالیت غنی سازی را متوقف کرده است، بپذیرد. وی افزود: مشکل این است که غرب اعتماد زیادی ندارد که یک تعلیق واقعی وجود داشته باشد؛ مگر اینکه راست آزمایی شود. به گفته او، دامنه تعلیق نیز امر مهمی است که در پیشنهاد البرادعی مسکوت مانده است.

موضع روسیه
ويتالی چورکين سفير روسيه در سازمان ملل متحد درباره پيشنهاد محمد البرادعی که در کنفرانس داوس ارايه شد، ابراز خوشبينی کرد. چورکين گفت که موافقت ايران با اين پيشنهاد، پيامدهای مثبتی «از جمله لغو تحريم ها» را به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز روز یکشنبه در سفر به تهران و پس از دیدار و گفتگو با علی لاریجانی همتای ایرانی خود با استقبال از طرح البرادعی آن را به عنوان یک «تایم اوت» مناسب در مناقشه هسته‌ای تهران و غرب و فرصتی مناسب برای طرفین به منظور بازگشت به میز مذاکره ارزیابی کرده بود.

علی لاریجانی با خودداری از اظهار نظر قطعی در مورد طرح البرادعی، بررسی و ارائه پاسخ به آن را نیازمند زمان دانست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین