کد خبر: ۵۶۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۰:۳۲
در واکنش به طرح جدید البرادعی ابراز شد:

مخالفت مجدد و صریح تهران با تعلیق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از دیدار با عادل عبدالمهدی، معاون رییس جمهور عراق در جمع خبرنگاران بار دیگر بر مخالفت تهران با تعلیق غنی سازی صراحتاً تاکید کرد. لاریجانی در این کنفرانس خبری گفت «ما مسیر اشتباهی نرفته بودیم كه الان بخواهیم آن را اصلاح كنیم. در صحبت‌هایی كه با شركای خود در این زمینه‌ها داشتیم آنها هم تاكید می‌كنند كه ما قبول داریم رفتار اتمی ایران در حال حاضر هیچ مخاطره‌ای دربر ندارد. بنابراین هیچ دلیلی برای تعلیق وجود ندارد». 

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی پرسید شایعه شده است كه به مسوولان كشور گفته‌اند در خصوص مساله هسته‌ای به غیر از شما كس دیگری صحبت نكند گفت: ما چنین توصیه‌ای را نداشته‌ایم؛ من نمی‌دانم چه كسی این توصیه را كرده است. رییس جمهور مسوولیت اجرایی این كشور را دارند و قاعدتا ایشان اظهارنظر خواهند كرد و چنین چیزی را من تایید نمی‌كنم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینكه به نظر می‌آید مساله هسته‌‌ای با توجه به برنامه‌هایی كه برای جشن هسته‌‌ای تدارك دیده شده است منحصرا به نام دولت فعلی رقم می‌خورد گفت: من فكر می‌كنم نباید قضاوت‌های از پیش تعیین شده داشته باشیم و حتما آقای احمدی‌نژاد شان دولت‌های گذشته كه در این زمینه نقش داشته‌اند را محترم می‌دانند و من خواهشم این است كه در بخش هسته‌ای وارد چنین موضوعاتی نشویم؛ چرا كه این موضوع مساله‌ای ملی است و بارها گفته‌ام كه همه دولت‌های گذشته در این مساله نقش داشته‌اند و كمك كرده‌اند.

لاریجانی با تاکید بر این که «اصل این فكر كه همیشه دولت‌ها را در این قضیه ترغیب كنند از طرف مقام معظم رهبری بوده است» یادآور شد: هیچ كسی در این شرایط دنبال آن نیست كه زحمات دولت‌های گذشته را نفی كند و من به رسانه‌های گروهی مختلف این توصیه را دارم كه از نوع سوالات و پیگیری‌هایی كه می‌كنید نگاه ملی را در این مساله تشدید كنید و وارد این موضوعات نشوید كه خدای ناكرده كسی در پاسخ به شما لغزشی داشته باشد و این تبدیل به یك ماجرای داخلی شود.

وی در پایان با بيان اين كه همه دولت‌های گذشته در مسئله هسته‌ای نقش داشتند، خاطرنشان كرد: همه جريانات سياسی مويد اين قضيه بودند و از شما دوستان رسانه‌ای خواهش می‌كنم اين فكر را ترويج كنيد.

علی لاریجانی در خصوص اظهارات دبیر شورای امنیت ملی روسیه در مسكو مبنی بر حمایت مجدد از طرح البرادعی، اظهار داشت بنده در گفتگوی تلفنی كه سه روز پیش (روز تاسوعا) با محمد البرادعی داشتم در این باره و در خصوص آنچه به عنوان طرح منتسب به ایشان مطرح می‌شود صحبت كردم. 

وی با بیان این‌که ایران معتقد به مذاکره است گفت: مدیركل آژانس اظهار داشت كه حقیقت طرح مذكور این است كه مذاكرات بین ایران و طرفین كشورهای 1+5 آغاز شود. ما به آنچه آقای البرادعی از ارایه ایده خود مطرح كردند اعتقاد داریم. ایران هم چنان معتقد است كه مسیر حل مساله هسته‌ای از طریق مسالمت آمیز و گفتگو حل می‌شود. 

لاریجانی در پاسخ به این سوال كه آیا ایران حاضر است در قالب ایده البرادعی غنی سازی را برای مدت محدود تعلیق كند و از سوی قطعنامه 1737 متوقف شود گفت: من نمی‌دانم چرا شما ایده آقای البرادعی را طرح می‌دانید چون ایشان طرحی را به ما ارایه نكردند؛ ایشان اصل این طرح را مذاكراتی دانستند كه به نحوی طرفین را به یكدیگر نزدیك سازد كه ما در این جهت همفكریم، اما اینكه چیزی به عنوان اجزای این طرح به ما ارایه شود وجود ندارد.

مسئول پرونده هسته‌ای ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه «دبیر شورای امنیت ملی روسیه اظهار داشته است در مذاكراتش با شما پیشنهادی شبیه پیشنهاد كشورهای 1+5 را ارایه كرده است» گفت: طرحی به این معنا كه بسته جدیدی باشد مطرح نشده است، اما علاقه آقای ایوانف این بود كه از طریق یك نوع مذاكرات بتوانیم به نتیجه برسیم تا شرایط فعلی با آرامش توام شود. همچنین در این مذاكرات سناریوهایی در این زمینه مطرح شد.

وی در خصوص محتوای پیام مقامات آمریكایی خاطر نشان كرد: قبلا هم گفته‌ام این پیام‌ها چیز جدیدی نیست و بر خلاف آنچه بیان شده است این پیام‌ها كتبی نبوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص تشدید فشارهای روانی آمریكا به ایران در شرایط فعلی و اینكه آیا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اقداماتی را برای هماهنگ سازی بیشتر در داخل طراحی كرده است یا نه گفت: آنچه مشخص است این كه ما یك مسیر مشخصی را با همراهی مسوولان مربوطه باید دنبال كنیم؛ مبنای كار كشور این نیست كه افكار مختلف مطرح نشود. به طور طبیعی كشوری كه در آن دموكراسی است این شرایط باید وجود داشته باشد و فكر می‌كنم همه رسانه‌های گروهی و جریانات فكری بر این باور هستند كه مساله هسته‌ای یك امر ملی است و گرایشهای مختلف در كشور حتی كسانی كه واگرایی‌هایی در مسایل داخلی دارند آنها هم در مساله هسته‌ای هم نظرند چون بخشی از غرور ملی ایرانیان است كه مبنای منطقی برای توسعه آتی كشور است؛ بنابراین تردیدی در این زمینه وجود ندارد.

لاریجانی در خصوص راه‌اندازی 3000 سانتریفیوژ گفت: این مساله جزو برنامه‌های تحقیق و توسعه ماست و در یك زمان بندی تحقق می‌یابد.

وی در ادامه گفت: ما مسیر اشتباهی نرفته بودیم كه الان بخواهیم آن را اصلاح كنیم. در صحبت‌هایی كه با شركای خود در این زمینه‌ها داشتیم كه در موضوع هسته‌ای با ما رایزنی می‌كنند آنها هم تاكید می‌كنند كه ما قبول داریم رفتار اتمی ایران در حال حاضر هیچ مخاطره‌ای دربر ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین