کد خبر: ۵۶۸۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۱
کاخ سفید بر مواضع خود مصر است

عوامل خارجی مسئول ناامنی‌های عراق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کاخ سفید و مقام‌های آمریکایی همچنان برای توجیه علت شکست استراتژی‌های بوش در عراق، عوامل خارجی را مقصر اصلی میدان جلوه می‌دهند. یک مقام ارشد آمریکایی بار دیگر با تکرار ادعاهای پیشین خود اعلام کرد که ده‌ها بمب‌گذار انتحاری از عربستان سعودی و سودان خود را به سوریه رسانده و سپس از مرز مشترک این کشور با عراق وارد خاک این کشور جنگ زده می‌شوند. 

این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز گفت: در شرایطی که خشونت‌های فرقه‌ای، بزرگترین تهدید برای امنیت عراق محسوب می‌شوند، خشونت‌های داخلی از منبعی خارجی تغذیه می‌شوند. این مساله تبدیل به بزرگترین چالش دولت عراق شده است. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد که موفقیت راهبرد جدید بوش برای عراق به میزان همکاری دولت فعلی عراق بستگی دارد. 

مقام‌های آمریکایی تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که گردانندگان خارجی خشونت در عراق بزرگترین عامل رواج نا‌امنی و خشونت در عراق هستند. علاوه بر این ادعا می‌شود که بسیاری از این بمب‌گذاران انتحاری در خارج از عراق آموزش دیده و سپس برای انجام عملیات محوله به خاک عراق وارد می‌شوند. 

به گفته یک مقام آگاه آمریکایی، 75 تا 80 درصد از حداقل 75 حمله انتحاری که ماهانه در عراق انجام می‌گیرد توسط تروریست‌های خارجی صورت می‌گیرد. 

این مقام آمریکایی در ادامه اضافه کرد که موفقیت راهبرد جدید بوش در عراق به تحقق امنیت و پایبندی دولت عراق به شعارهایی که کمتر رنگ و بوی تفرقه داشته باشند بستگی دارد. وی در این خصوص گفت: ارتش عراق باید روند تعلیم سربازان عراقی را سرعت بخشیده و مانع از دخالت‌ها و موضع‌گیری‌های فرقه‌ای در برخورد با شبه نظامیان شود، در غیر این صورت پیروزی در کار نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین