کد خبر: ۵۶۸۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
ورود هواپیمای ارتش به خانه های شهرک مسکونی زیبادشت

مریم زارعی نژاد تنها زن شهید حادثه سقوط هواپیما در کرج + جزئیات

هواپیمای بویینگ 707 ارتش که از بیشکک قرقیزستان پرواز کرده بود هنگام فرود اضطراری در فرودگاه فتح استان البرز با 16 سرنشین در شهرک مسکونی زیبادشت دچار سانحه شد و 15 سرنشین آن جان باختند. در این حادثه تلخ مریم زارعی نژاد تنها زن سرنشین هواپیما بود که به شهادت رسید.
آفتاب‌‌نیوز : ساعت 8:28 صبح روز گذشته این هواپیما که حامل بیش از 700 لاشه گوسفند بود، قصد فرود در فرودگاه پیام البرز را داشت که بنابه دلایلی در فرودگاه فتح به زمین نشست. برخی منابع از نقص فنی هواپیما گفته‌اند که منجر به فرود اضطراری آن در این فرودگاه شده و برخی نیز مدعی شدند هواپیما به اشتباه در فرودگاه فتح به زمین نشسته است. این در حالی است که روابط عمومی ارتش طی بیانیه‌ای اعلام کرد: صبح دوشنبه یک فروند هواپیمای باربری 707 حامل گوشت برای کمک در طرح مردم‌یاری، از مبدأ بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرده که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش سوزی شد.

امیر تقی‌خانی سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: لازم می‌دانم اضافه کنم که این اقدام در راستای خدمت به هموطنانمان در عملیات مردم یاری توسط دلاورمردان کشورمان در نیروی هوایی ارتش بود که برخی از این عزیزان خلعت پرافتخار شهادت را پوشیدند.

در این سانحه 15 سرنشین جان باختند. اجساد قربانیان به پزشکی قانونی منتقل شد اما در این حادثه فرشاد مهدوی‌نژاد - مهندس پرواز- که پیش از سانحه با شکسته شدن شیشه هواپیما از کابین به بیرون پرتاب شده بود به طرز معجزه آسایی زنده ماند.وی به بیمارستان شریعتی البرز و سپس برای ادامه درمان به بیمارستان بعثت تهران منتقل شد.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز در این باره گفت: تیم‌های ارزیاب اورژانس بلافاصله پس از وقوع سانحه به محل سقوط هواپیما در منطقه صفادشت رسیدند و شواهد نشان می‌دهد همه افرادی که در هواپیما بوده‌اند جان باختند و تنها مهندس پرواز زنده مانده که به بیمارستان منتقل شد. البته به سبب برخورد این هواپیما با خانه‌ای مسکونی از تعداد مصدومان یا فوتی‌های احتمالی خبری در دست نبود اما در ادامه مشخص شد که خانه خالی از سکنه بوده است. یکی از اهالی منطقه‌ای که هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ در آن دچار حادثه شد گفت: زمانی که این حادثه رخ داد صدای انفجار شدیدی به گوش رسید و شیشه‌های خانه‌ها لرزش شدیدی داشت. پس از وقوع حادثه شاهد ازدحام جمعیت در اطراف منطقه بودیم که همین موضوع رسیدن نیرو‌های امدادی را با مشکل مواجه کرده بود.

سعید عابدین پور- یک خلبان- نیز در رابطه با این حادثه گفت: احتمال دارد به دلیل هم‌راستایی باند‌های فرود فرودگاه پیام و فتح، خلبان در انتخاب محل فرود اشتباه کرده باشد. البته این یک احتمال برای حادثه دیروز است و علت دقیق آن باید کارشناسی شود. وقوع یک حادثه هوایی به عوامل بسیار زیادی از جمله آشنا نبودن خلبان با منطقه فرود، بدی هوا، کاهش دید و... بستگی دارد.

هواپیما در اجاره بخش خصوصی
عزیز‌الله شهبازی - استاندار البرز- گفت: این هواپیمای باری متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران و در اجاره بخش خصوصی بوده و محموله هواپیما، گوشت قرمز و مقصد آن در زمان بارگیری، فرودگاه پیامِ استان البرز بوده است.

شهبازی با بیان این‌که آتش سوزی هوایپما در ساعات اولیه مهار شد، افزود: با توجه به این‌که مالکیت هواپیما متعلق به ارتش جمهوی اسلامی ایران بوده، سایت تحویل ارتش شده و در این محل وضعیت عادی برقرار شده است.

پیدا شدن پیکر جانباختگان
مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز تصریح کرد: پس از کسب اطلاع از خبر وقوع این سانحه هوایی بلافاصله ستاد بحران در سازمان امداد و نجات تشکیل شد و با قید فوریت‌های امدادرسانی 8 تیم ارزیاب به همراه 2 تیم آنست (سگ‌های تجسس و نجات) و یک فروند بالگرد به محل وقوع این سانحه اعزام شدند.

کولیوند رئیس اورژانس کشور هم در این رابطه گفت: پیکر همه جانباختگان پیدا شده است و تنها بازمانده این سانحه مهندس پرواز فرشاد مهدوی‌نژاد است که به سبب جراحات وارده به بیمارستان بعثت تهران منتقل شده است.

امنیت در محل سقوط از ابتدای سانحه
فرمانده انتظامی استان البرز هم پس از این سانحه از اعزام تیم‌های پلیس به محل سقوط هواپیما به منظور تأمین امنیت خبر داد. سردار عباسعلی محمدیان در این رابطه خاطرنشان کرد:‌ پس از اعلام حادثه سقوط هواپیما پنج تیم از یگان امداد پلیس البرز به محل اعزام شده و نسبت به برقراری و تأمین امنیت در این محل اقدام کردند. همچنین عوامل بررسی صحنه پلیس آگاهی نیز در محل مستقر شده و در صورت نیاز اقدامات مربوطه را انجام خواهد داد. پلیس امنیت خوبی در این محل حاکم کرده است و هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد. پلیس تا هر زمان که نیاز باشد در این محل حضور خواهد داشت.

حمل گوشت برای کمک به اقتصاد کشور
ساعاتی پس از این سانحه امیر شاهین تقی خانی سخنگوی ارتش نیز گفت: هواپیمای سانحه دیده برای حمل گوشت در طرح مردم‌یاری و کمک به اقتصاد کشورمان فعالیت می‌کرد و متعلق به نیروی هوایی ارتش بود.

ادامه تحقیقات قضایی
حسن جهانشاهلو، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس هم ضمن اشاره به تحقیقات قضایی در خصوص حادثه سقوط هواپیما در فرودگاه فتح تصریح کرد: تا روشن شدن علت سانحه هوایی البرز تحقیقات قضایی ادامه خواهد داشت.

آزمایش ژنتیک از خانواده‌ها
حمید داوود آبادی مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز از تحویل جسد 15 نفر شامل 14 مرد و یک زن از قربانیان سانحه هوایی البرز به پزشکی قانونی خبر داد.

وی با بیان این‌که هویت 10 نفر از جانباختگان قابل تشخیص است، گفت: همچنین نسبت به تشخیص هویت دیگر جانباختگان نیز تردید وجود داشت که بنا شد با انجام آزمایش‌های ژنتیک و نمونه‌برداری از اعضای خانواده‌ها نسبت به شناسایی و تشخیص هویت این افراد اقدام شود.
جعبه سیاه هواپیما پیدا شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای حادثه دیده در زیبادشت البرز خبر داد.

مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز تصریح کرد: جعبه سیاه هواپیما پیدا شده است و تحقیق برای شناسایی علت حادثه ادامه دارد.

واکنش فرودگاه بیشکک قرقیزستان به سقوط هواپیما
سخنگوی فرودگاه بین‌المللی «مناس» بیانیه‌ای درباره سقوط یک فروند هواپیمای باری ۷۰۷ که از این فرودگاه پرواز کرده بود صادر کرده است.

سخنگوی فرودگاه بین‌المللی «مناس» واقع در بیشکک قرقیزستان در بیانیه‌ای گفته هواپیمای باربری که صبح دوشنبه در استان البرز ایران سقوط کرد از این فرودگاه پرواز کرده بود. وی گفته این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی پیام(پیام ‌ایر) بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز در مورد اسامی جانباختگان نیز گفت: با دستور دادستانی و انجام بررسی‌های نهایی اسامی به شرح زیر اعلام شده است:
۱- امیر خلبان غفور قجاوند
۲- سرهنگ خلبان جواد سلیمانی
۳- سرهنگ معلم خلبان محمد باقر ندری
۴- سرهنگ معلم خلبان محمد عبدلی
۵- سرمهماندار فریدون شیخی
۶- مهندس پرواز عزیزالله علیزاده
7- سعید قاسمی
8- شاکر آجرلو
9- مریم زارعی نژاد
10- علی افروغ
اسامی زیر از سرنشینان هواپیما بودند که کار تشخیص هویت روی آنها ادامه دارد:
محمد رضا طاهری
مصطفی محمودی
جواد مرادی
حمید رضا لطفیان
داود ذوالفقاری
تنها بازمانده این سانحه: مهندس پرواز فرشاد مهدوی نژاد


رکنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین