کد خبر: ۵۶۹۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

نقشه راه اپوزیسیون ونزوئلا برای انتقال قدرت

کنترل تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا با "غیر مشروع" دانستن حکومت نیکولاس مادورو، یک گام به اجرای طرح به چالش‌ کشیدن این رهبر سوسیالیست از طریق اعلام تشکیل دولت انتقالی و اعلام انتخابات زودهنگام نزدیک‌تر ‌شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در قطعنامه‌ای که سه‌شنبه به تصویب مجلس ملی ونزوئلا رسید، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به عنوان "غاصب" قدرت معرفی شده است که اقدامات دولت او دیگر "مشروعیت قانونی" ندارد. در قطعنامه دیگری هم تلاش شد تا با وعده حفاظت از نیروهای مسلحی که از هرگونه دولت انتقالی حمایت به عمل می‌آورند، وفاداری ارتش از مادورو را برگردانند.

خوان گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا تاکید کرد: "این یک توافق تاریخی است."

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گرچه مادورو با فروپاشی اقتصادی ونزوئلا ضعیف شده است اما هنوز از حمایت ژنرال‌ها و نهادهای دولتی دیگر شامل دادگاه‌ها برخوردار است. قانونگذاران کاراکاس با استفاده از ماده‌ای از قانون اساسی در ارتباط با انتقال قدرت، وعده دادند زمانیکه مادورو از قدرت کنار رفت، انتخابات زودهنگام برگزار کنند و این قطعنامه فورا با حمایت پایتخت‌های خارجی مواجه شد.

در واشنگتن سناتور مارکو روبیو، از مقام‌های بانفوذ در سیاستگذاری آمریکا در قبال آمریکای لاتین، گفت زمان آن فرا رسیده است که دولت ترامپ گوآیدو را به عنوان "رئیس‌جمهوری موقت" به رسمیت بشناسد؛ این عنوانی است که گوآیدو هنوز ادعایی روی آن ندارد.

تنش‌ها در ونزوئلای غنی از نفت از زمان آغاز دومین دور ریاست جمهوری مادورو در دهم ژانویه افزایش یافته است. بسیاری از دولت‌های خارجی حکومت مادورو را "غیر قانونی" می‌دانند چرا که اکثر احزاب سیاسی مهم از شرکت در انتخابات ماه مه منع شدند و سیاستمداران بانفوذ اپوزیسیون زندانی شده یا به تبعید فرستاده شدند.

قطعنامه‌ای که سه‌شنبه به تصویب رسید، یک نقشه راه برای انتقال سیاسی به رهبری مجلس ملی ونزوئلا بود. از دیگر مواردی که به تصویب رسید، همچنین می‌توان به قطعنامه‌ای اشاره کرد که هدفش تضعیف حمایت ارتش از رئیس‌جمهوری کنونی کاراکاس بود. براساس اعلام کنگره، "قانون عفو" حتی مقام‌های دولتی مدنی که در بازگرداندن نظم قانون اساسی همکاری کنند، شامل می‌شود.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین