کد خبر: ۵۶۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۶

کری به دانشجوی ایرانی چه گفت؟

آفتاب‌‌نیوز :  به گزارش خبرنگار آفتاب، این میزگرد روز شنبه 7 بهمن ماه با حضور جان کری، سید محمد خاتمی، عادل عبدالمهدی، عبدالله گل، احمد محمود نظیف در مجمع جهانی اقتصاد در داووس برگزار شده بود و دو تن از دانشجویان ایرانی هم بعنوان پژوهشگران جوان در آن حضور داشتند. 

«محمد رضا جلایی‌پور» دانشجوی رشته جامعه‌شناسی در این میزگرد از جان کری پرسید:«از آنجا که توسعه اقتصادی اگر پیش‌نیاز توسعه و اصلاحات سیاسی نباشد حداقل از عواملی است که به توسعه سیاسی کمک می‌کند، آیا فکر نمی‌کنید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران به مانعی بر سر راه اصلاحات سیاسی در ایران تبدیل شده‌است؟ آیا قبول دارید که ظهور احمدی‌نژاد تا حدی نتیجه این بود که غرب آنگونه که باید قدر خاتمی‌ را ندانست؟» 

جان کری در پاسخ به این سوال با انتقاد شدید از سیاست های خارجی دولت جمهوری‌خواه آمریکا گفت که بوش موجب شده‌است آمریکا به نوعی «چهره منفور بین‌المللی» تبدیل شود. او همچنین اذعان کرد که دولت آمریکا به نحو شایسته‌ای با دولت میانه‌روی خاتمی وارد گفتگو نشد. 

کری در عین حال تأکید کرد که راه هنوز باز است و اگر دولت ایران اعلام کند که به طور موقت غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در می‌آورد، امکان برقراری گفتگو میان دو دولت فراهم است. 

وی در ادامه با انتقاد شدید از سیاست خارجی بوش گفت:وقتی از کنار «گرم‌شدن جهانی» می‌گذریم، وقتی به طرز غیرمسئولیت شناسانه‌ای در ارتباط با مسأله ایدز در آفریقا به کندی پیش می‌رویم و و وقتی به شعارها و معیارهای خودمان نیز پای‌بند نیستیم، درواقع داریم پیامِ نیرنگ و تزویر را به گوش جهانیان می‌رسانیم. هیچگاه ندیده‌ام آمریکا به اندازه امروز منزوی شده‌ و به دلایلی به نوعی «چهره منفور بین‌المللی» تبدیل شده‌باشد. 

نامزد دموکرات انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: ما باید در دفاع از منافعمان بهتر عمل کنیم چراکه هدف دیپلماسی همین است. اما برای این کار باید عینک خودمان را برداریم و به به واقعیات و فرهنگ‌ها و تاریخ‌های دیگران توجه کنیم. 

وی افزود:برای من اهمیتی ندارد که چه تعداد سرباز به عراق می‌فرستیم، آنچه مهم است این واقعیت است که عراق آرام نخواهد شد. بخشی از مسئولیت این ناآرامی به عهده ماست و فقدان یک دیپلماسی مشروع و حساب‌شده مایه شرمندگی است. 

وی تاکید کرد: سفرهای سریع و کوتاه وزیر خارجه آمریکا به منطقه، دیپلماسی نیست. باید یک هیئت ویژه برای حل این بحران تشکیل شود، هیئتی که متشکل از نماینده‌های هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه باشد؛ مثلا کلینتون و یکی از مقامات ارشد جمهوری‌خواه تا با همکاری هم به راه‌حلی دست یابند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین