کد خبر: ۵۶۹۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۹

نصب سانتریفوژ‌ها دوباره تکذیب شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیپلمات‌های غربی از آغاز به کار نصب سه هزار سانتریفوژ در تاسیسات زیر زمینی نطنز خبر دادند. اما به دنبال آن یکی از مسئولان عالی‌رتبه ایرانی که خواسته نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد ما نصب سانتریفوژ‌ها را آغاز نکرده‌ایم. 

دیپلمات‌های نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مدعی شدند صدها متخصص ایرانی در هفته‌های اخیر مشغول آماده‌سازی نصب آبشار‌ها بوده‌اند. این دیپلمات ناشناس افزود: ایران ساخت و ساز را در تاسیسات زیر‌زمینی نطنز آغاز کرده است اما هنوز آبشارها سرهم بندی نشده است. 

یکی از دیپلمات‌های غربی طرف گفت‌وگو با آسوشیتدپرس نیز مدعی شد با تجهیزات آماده شده توسط ایران همه چیز انجام شده و تنها نصب سانتریفوژ‌ها باقی مانده است. دیپلمات دیگر نیز گفت کار در تاسیسات نطنز هفته هاست که شروع شده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین به نقل از دیپلمات‌های حاضر در وین گزارش داد ایران از نصب دوربین‌های نظارتی توسط ماموران آژانس در سالن‌های زیرزمینی خط تولید یا آبشارهای سانتریفوژ‌ها جلوگیری کرده است. این در حالی است که مقامات ایرانی اعلام کردند در چارچوب تعهدات ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رفتار می‌کنند.

بنا به گفته یک مقام ارشد ایرانی که نخواسته نامی از وی آورده شود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوربین‌ها را در تاسیسات نطنز نصب کرده‌اند. اما یک مقام نزدیک به آژانس گفت که ایران تنها بخشی از تقاضای بازرسان را برآورده کرده است. 

اعتراض غرب به عدم نصب دوربین در تاسیسات هسته‌ای ایران در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای دیگر از جمله برزیل نیز اجازه نصب دوربین در سالن‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را نداده‌اند. البته آنها برخلاف ایران تحت فشار جامعه جهانی قرار ندارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین