کد خبر: ۵۶۹۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹

واکنش متفاوت آلمان و فرانسه به شکست برگزیت در پارلمان انگلیس

دولت آلمان در واکنش به شکست برگزیت در پارلمان بریتانیا راه مذاکرات مجدد را باز گذاشت اما فرانسویها در حال آماده شدن برای خروج بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
 ابهام در آینده توافق انگلیس با اتحادیه اروپا درباره خروج این کشور از این اتحادیه (موسوم به برگزیت) بعد از رای منفی پارلمان انگلیس، واکنش‌های اعضای اتحادیه اروپا را به دنبال داشته است.

شامگاه سه شنبه (دیشب) پارلمان انگلیس با ۴۳۲ رأی مخالف و ۲۰۲ رأی موافق، طرح دولت این کشور برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کرد.

این طرح که میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا مورد توافق قرار گرفته قرار است ساز و کار خروج انگلیس از این اتحادیه را مشخص کند. اجرایی شدن این طرح به تصویب پارلمان انگلیس نیاز داشت.

بعد از شکست سنگین نخست‌وزیر انگلیس در پارلمان، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر طرح رأی عدم اعتماد به ترزا می را تقدیم پارلمان کرد و قرار است شامگاه چهارشنبه این رأی‌گیری انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در اولین واکنش به تحولات جاری در انگلیس گفته است: «ما هنوز برای مذاکره (با انگلیس درباره برگزیت) وقت داریم».

اظهارات مرکل در حالی صورت گرفته که انگلیس از لحاظ حقوقی بایستی تا ۲۹ مارس (۹ فروردین ۱۳۹۸) از اتحادیه اروپا خارج شود و با توجه به شرایط کنونی، «ترزا می» چاره‌ای جز رجوع دوباره به اتحادیه اروپا و انجام مذاکرات بیشتر ندارد.

پیشتر در آستانه رای گیری در پارلمان انگلیس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفته بود که امکان مذاکرات بیشتر با لندن درباره برگزیت وجود دارد.

علاوه بر آلمان، فرانسوی‌‌ها هم به هرج و مرج در انگلیس واکنش نشان داده‌اند.

یک منبع نزدیک به  ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد: فرانسه به اقدامات لازم برای آمادگی جهت مواجهه با وضعیت عدم توافق درباره برگزیت (بین اتحادیه اروپا با انگلیس) سرعت می‌دهد.

پیش از این هم، خود «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه بامداد چهارشنبه در واکنش به رأی مخالف پارلمان انگلیس به طرح دولت این کشور برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفته بود:« اتحادیه اروپا هر آنچه ممکن بود برای توافق برگزیت ارائه کرد».

واکنش برلین و پاریس به تحولات سیاسی انگلیس در حالی صورت گرفته که قرار است شامگاه امروز چهارشنبه نمایندگان پارلمان این کشور درباره اینده نخست‌وزیری ترزا می رای‌گیری کنند.

فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین