کد خبر: ۵۷۰۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۱

سربازان زیر 18 سال در عراق چه می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نهادهای حقوق بشر و حمایت از حقوق کودکان سال‌هاست که با اعزام کودکان و جوانان زیر 18 سال به مناطق جنگی مبارزه می‌کنند و این در حالی است که دولت انگلستان در طول همراهی با ایالات متحده در عراق تاکنون پانزده سرباز انگلیسی زیر 18 سال را روانه عراق کرده‌ است. 

در شرایطی که دامنه انتقادها از وزارت دفاع انگلستان از مرز مطبوعات داخلی گذاشته و رسانه‌های خارجی را نیز به خود مشغول کرده است، وزیر دفاع انگلستان در اظهاراتی این خبر را تکذیب کرد. آدم اینگرام در نامه‌ای به نمایندگان پارلمان نوشت: اکثریت این سربازان در طول آخرین هفته 17 سالگی خود عازم عراق شدند و عده‌ای نیز پس از اعزام به دلیل سن پایین از منطقه جنگی به عقب کشیده شدند. 

وزیر دفاع انگلیس در این‌باره گفت: کمتر از پنج نفر این افراد را زنان تشکیل می‌دادند و هیچ‌کدام نیز زیر 17 سال سن نداشتند. هیچ‌کدام از این حوادث عمدا رخ نداده است و در طول مراحل اعزام نیز فشار بر گردان‌های اعزامی برای استقرار هر چه سریع‌تر به حدی بود که ما متوجه تعداد انگشت شمار سربازان زیر 18 سال نشدیم. 

وزیر دفاع در این نامه ادعا کرد که تا پیش از جولای سال 2005 هیچ سرباز زیر 18 سالی به عراق اعزام نشده است و از این پس نیز این حادثه تکرار نخواهد شد. 

براساس قوانین انگلستان، نوجوانان 16 ساله انگلیسی می‌توانند با رضایت والدین خود وارد ارتش شوند. در سال 2003، انگلستان با امضا پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل متعهد شد که جوانان زیر 18 سال را به مناطق جنگی اعزام نکند. نمایندگان اپوزیسیون مخالف دولت اعلام کردند که تونی بلر باید از 15 نوجوان نامبرده عذرخواهی کند. انگلستان در حال حاضر هفت هزار نیرو در عراق داشته و از زمان آغاز جنگ نیز 130 سرباز انگلیسی در عراق جهان خود را از دست دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین