کد خبر: ۵۷۰۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳

توجیه نماینده آمریکا در سازمان ملل برای برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان

سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که کنفرانس لهستان هدف «پلید جلوه دادن ایران و حمله به آن» را دنبال نمی‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 به نقل از واشنگتن‌پست، ایالت متحده آمریکا روز سه‌شنبه مدعی شد که کنفرانس بین‌المللی ورشو که در ماه آینده برای بالا بردن صلح و امنیت در خاورمیانه برگزار خواهد شد، هدف پلید جلوه دادن چهره ایران را ندارد؛ اگرچه این کنفرانس از سوی ایران سیرک ضد ایرانی آمریکا خوانده شده است.

جاناتان کوهن، سفیر آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت گفت که کنفرانس ورشو که در 13-14 فوریه با پشتیبانی  آمریکا  و لهستان برگزار خواهد شد، هدف مذاکره درباره توافق هسته‌ای  ایران را که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد، دنبال نمی‌کند.

کوهن مدعی شد که این گردهم‌آیی وزارتی با محوریت بحران‌های انسانی سوریه و یمن، توسعه موشکی، افراطی‌گری و امنیت سایبری ، جلسه‌ای برای «توسعه بخشیدن به طرح کلی یک ساختار امنیتی قوی‌تر» در خاورمیانه است.

این اظهارات کوهن به دنبال شکایت‌های ایران به لهستان درباره همکاری در میزبانی و برگزاری این نشست و پیام توییتری محمدجواد ظریف مبنی بر این‌که این کنفرانس « یک سیرک ضد ایرانی »است، مطرح شده است.

جاکیچ کژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان در توضیحات منتشر شده خود روز دوشنبه گفت که ایران به این کنفرانس دعوت نشده و روسیه نیز در آن شرکت نخواهد کرد.

در اشاره به آن‌چه در این کنفرانس رخ خواهد داد، کوهن گفت: در این کنفرانس مذاکره‌ای پویا و تفکری جمعی با هدف مشارکت در ایجاد خاورمیانه‌ای صلح‌آمیزتر، با ثبات‌تر و شکوفاتر انجام خواهد شد.

وی افزود: این رویکرد نسبت به نشست‌های ماهانه شورای امنیت که با تمرکز بر درگیری رژیم صهیونیستی با فلسطین تشکیل می‌شود، رویکردی عمل‌گرایانه‌تر است.

این سفیر آمریکایی همچنین در این باره گفت: باید به روشنی تصریح کرد که این کنفرانس وزارتی، محکمه‌ای برای طرح دعوی دوباره در باره استحقاق برجام نیست؛ با وجود اینکه ما نگرانی‌های خود را در مورد برجام روشن کرده‌ایم، حق دیگر کشورها را برای حمایت از آن محترم می‌شماریم.

کوهن در ادامه افزود: همچنین این کنفرانس محکمه‌ای برای پلید جلوه‌ دادن ایران و یا حمله به آن نیست.

وی تصریح کرد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه بر اساس  تفاهم جهانی در باره اینکه ایران می‌بایست «فعالیت‌های کارشکنانه» خود را متوقف کند،  یک استراتژی روشن و مشخص برای« دستیابی به توافقی جامع با ایران» طرح‌ریزی کرده است.

کوهن مدعی شد: کنفرانس لهستان مواردی همچون  ضرورت اقدام علیه برنامه موشکی ایران، تونل‌های حزب‌الله که از لبنان به اسرائیل می‌رسند و اقدامات تحریک‌آمیز حکومت‌های ایران و سوریه با« پرتاب موشک از سوریه به سمت رژیم صهیونیستی در آخر هفته گذشته» را تصدیق خواهد کرد.

وی با ادعای اینکه موارد یاد شده در میان موارد دیگر، «محرکان بی‌ثباتی در خاورمیانه» هستند گفت: گستره مذاکره بزرگ‌تر از محدوده یک کشور یا پاره‌ای از بحران‌ها خواهد بود.

جاناتان کوهن برای صحه گذاشتن بر برگزاری این کنفرانس گفت: گواه این موضوع آن است که کشورها از سراسر جهان برای مشارکت در این کنفرانس دعوت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، ادعای ضد ایرانی نبودن کنفرانس ورشو در حالی از سوی این مقام آمریکایی مطرح شده است که ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت نشده است.

 مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا به تازگی از قصد کشورش و لهستان برای برگزاری نشستی در ورشو برای بررسی وضعیت خاورمیانه خبر داد و گفت که تمرکز این نشست روی ایران قرار دارد. وی همچنین گفت که از کشورهای سراسر جهان دعوت خواهد شد تا در این رویداد حضور یابند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه پیش از آغاز نشست شورای روابط خارجی اروپا در بروکسل درجمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در نشست ورشو که قرار است با تمرکز روی ایران برگزار شود شرکت می‌کند یا نه؟ پاسخ داد: من در آن روزها قرار است در نشست اتحادیه آفریقا شرکت کنم. بنابراین، در روزهای برگزاری این نشست در بروکسل و حتی در اروپا حضور ندارم.

در این حین، فرانسه نیز اعلام کرده است که هیچ‌کدام از دیپلمات‌های ارشدش را به این نشست نمی‌فرستد. همچنین آلمان و انگلیس تا بدین لحظه برای شرکت در این نشست تصمیمی اتخاذ نکرده‌اند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین